Minst 470.000 biler kan bli ødelagt av Stortingets nye drivstoff

BIODRIVSTOFF: Rundt 470.000 biler kan ikke bruke biobensinen Stortinget har vedtatt å innføre. FOTO: Petter Handeland
BIODRIVSTOFF: Rundt 470.000 biler kan ikke bruke biobensinen Stortinget har vedtatt å innføre. FOTO: Petter Handeland
Artikkelen fortsetter under annonsen

Biodrivstoffet kan i verste fall gi motorhavari.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I budsjettforhandlingene godtok regjeringspartiene Venstres krav om at hele 20 prosent av drivstoffet i veitrafikken skal være biodrivstoff innen 2020.

Og for å få ned klimautslippene skal det blandes inn ti prosent etanol i all bensin i Norge.

Men det kommer til å by på store problemer for mange bilister når drivstoffet tas i bruk neste år, skriver BT.

Les også: Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel

VIL BLANDE: Fra neste år vil politikerne blande inn 10 prosent etanol i bensin og dieselen her i landet. Foto: Egil Nordlien (HM Foto)
VIL BLANDE: Fra neste år vil politikerne blande inn 10 prosent etanol i bensin og dieselen her i landet. Foto: Egil Nordlien (HM Foto)

470.000 biler

Nye tall fra Statens vegvesen viser at rundt 470.000 biler ikke kan bruke biobensinen Stortinget har vedtatt å innføre.

– Innblanding av etanol i bensin – i størrelsesorden 10 prosent og mer – vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting til BT.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener det ikke er realistisk å blande inn 10 prosent etanol i bensinen, og at bruk av biodrivstoff kan føre til at bilforsikringene ikke lenger gjelder. Også dieselbiler står i fare for å bli ødelagt om de bruker drivstoffet.

Les også: Biodrivstoff-satsing øker klimautslippene

BIO: Regjeringen og støttepartiene har satt som mål at bruken av biodrivstoff i veitrafikken skal øke kraftig. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
BIO: Regjeringen og støttepartiene har satt som mål at bruken av biodrivstoff i veitrafikken skal øke kraftig. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

– Vil ikke redde bilistene

Skårdalsmo advarer mot at katalysatorer kan ryke, filtre tettes og at det i verste fall kan føre til motorhavari om man bruker drivstoffet.

Personbiler produsert før 2002 tåler ikke bensin med ti prosent etanol, mens nærmest alle biler av nyere modell enn 2010 kan kjøre med etanol i tanken. Når det gjelder dieselbiler er det kun enkelte bilmodeller fra Citroën- og Peugeot som kan bruke drivstoff med mer enn syv prosent etanol.

Ifølge BT ønsker ikke Regjeringen å hjelpe bilistene som eier eldre biler, og mener det er opp til bransjen å løse utfordringen.