Minst 470.000 biler kan bli ødelagt av Stortingets nye drivstoff
Biodrivstoffet kan i verste fall gi motorhavari.
I budsjettforhandlingene godtok regjeringspartiene Venstres krav om at hele 20 prosent av drivstoffet i veitrafikken skal være biodrivstoff innen 2020.
Og for å få ned klimautslippene skal det blandes inn ti prosent etanol i all bensin i Norge.
Men det kommer til å by på store problemer for mange bilister når drivstoffet tas i bruk neste år, skriver BT.
Les også: Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel
470.000 biler
Nye tall fra Statens vegvesen viser at rundt 470.000 biler ikke kan bruke biobensinen Stortinget har vedtatt å innføre.
– Innblanding av etanol i bensin – i størrelsesorden 10 prosent og mer – vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting til BT.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan mener det ikke er realistisk å blande inn 10 prosent etanol i bensinen, og at bruk av biodrivstoff kan føre til at bilforsikringene ikke lenger gjelder. Også dieselbiler står i fare for å bli ødelagt om de bruker drivstoffet.
Les også: Biodrivstoff-satsing øker klimautslippene
– Vil ikke redde bilistene
Skårdalsmo advarer mot at katalysatorer kan ryke, filtre tettes og at det i verste fall kan føre til motorhavari om man bruker drivstoffet.
Personbiler produsert før 2002 tåler ikke bensin med ti prosent etanol, mens nærmest alle biler av nyere modell enn 2010 kan kjøre med etanol i tanken. Når det gjelder dieselbiler er det kun enkelte bilmodeller fra Citroën- og Peugeot som kan bruke drivstoff med mer enn syv prosent etanol.
Ifølge BT ønsker ikke Regjeringen å hjelpe bilistene som eier eldre biler, og mener det er opp til bransjen å løse utfordringen.