Med denne blir du førstemann på hytta
Sjuseters SUV med sportsbil-prestasjoner.
Mange nordmenn drømmer om en stor og trygg SUV, gjerne produsert på den andre siden av Atlanteren.
Dessverre blir dette kostbare biler med vårt avgiftssystem, og godbiten fra Dodge som du ser her, vil i hvert fall ikke komme gunstig ut av det i møte med norske avgifter.
Vi prater om den nye 2018 Dodge Durango SRT. En 7-seters firehjulsdrevet familiedrøm, med mengder av plass og komfort. I tillegg har den selvsagt litt ekstra med krefter under panseret, siden det er en SRT-modell. Nærmere bestemt en 6,4-liters Hemi V8-motor på 475 hestekrefter ved 6000 omdreininger, og som har 637 Nm i dreiemoment.
Tar ytelser seriøst
Det gjør at 0-60 mph (0-96 km/t) går unna på 4,4 sekunder. Dodge tar ytelser seriøst, og fikk offisielt godkjent kvartmilstiden på 12,9 sekunder av NHRA etter testing på Virginia International Raceway. Kjøper du en Durango SRT får du også med på kjøpet en dag med kjøring på Bob Bondurant School of High Performance Driving.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDetektime-bilen gikk for dobbel pris
Bilen har åtte-trinns automat fra ZF (mye brukt av Fiat/Chrysler-konsernet)), som i SRT skal være kalibrert til et mer sportslig skift-oppsett. Fjæringen er 3 prosent stivere foran, og 16 prosent bak, i forhold til standard. Man får også Pirelli 295/45R-20 helårsdekk (Pirelli P Zero sommerdekk er option) og bremser fra Brembo.
Nå er det faktisk ekstra viktig å vaske bilen
Ligget i kortene lenge
Durango SRT passer også fint til å dra henger med, og drar nesten 4 tonn (3900 kg).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAt det skulle komme en SRT-utgave av Durango har ligget i kortene lenge. Grand Cherokee har hatt sin SRT-versjon en god stund, og får snart en ny Hellcat topputgave.
–Da vi lanserte Durango i 2014, så var dette versjonen vi virkelig ønsket å presentere, sier Tim Kuniskis, sjef for FCA sine amerikanske personbilmerker.
Artikkelen fortsetter under annonsenSporty detaljer
Utvendig har SRT fått åpninger i panseret for å gi luft til Hemien, og fronten har flere luftinntak, samt LED tåkelys. Grillen har et tøft nytt mønster, og hjulbuene er fetere enn tidligere for å huse 20-toms hjulene. Bak dundrer 4-toms eksosrør på hver side, og siden lyden skal være som på Charger SRT vil Durango SRT høres helt himmelsk ut.
Innvendig har SRT en mer sporty girspak, speedometer som går til 180 mph (288 km/t), SRT-ratt med flat bunn og girhendler bak rattet. Man kan velge mellom syv ulike kjøremodus, inkludert Sport, Track, Snow og Tow. Setene er kledd med Nappa-skinn, og man kan også få sportsseter med rødt skinn (kalt Demonic Red). I tillegg er det en del SRT-logoer strødd rundt omkring. Karbonfinish på enkelte paneler er tilvalg.
Blir nok en hyggelig pris
På info-skjermen (8,4 tommer) kan man også finne såkalte Performance Pages, hvor man kan se f.eks oljetemperatur og oljetrykk vist som vanlige målere. Detaljer som kan være lurt å følge med på, hvis man vil kjøre litt ekstra friskt. Selve instrumentpanelet foran føreren er justerbart, slik at man få de instrumenter man ønsker mellom speedometeret til venstre, og bensinmåler/temperaturmåler til høyre.
Dodge opplyser ikke toppfart, pris eller bensinforbruk ennå, men bilen vil komme til salgs i høst. Andre SRT-modeller har vist seg å være rimelige, så forvent en hyggelig pris (rundt 70.000 dollar?) også på Dodge Durango SRT. I hvert fall hvis du bor i USA…