Som skapt for Norge – nesten...

Kia Optima PHEV er Kias første ladbare hybrid. Vi har kjørt den og er imponert!
Kia Optima PHEV er Kias første ladbare hybrid. Vi har kjørt den og er imponert!
Artikkelen fortsetter under annonsen

MÜNCHEN: Kias første ladbare hybrid. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider har virkelig fått sitt gjennombrudd i det norske markedet.

Fordelene er åpenbare. Man sparer miljøet og utgifter til drivstoff når man er flink til å lade. Og man kan kjøre så langt man bare orker på langtur, med forbrenningsmotoren.

Vi har vært i Tyskland og testet et av de siste skuddene på denne stammen. Nå kommer nemlig Kia som har hatt en skikkelig opptur i Norge- og Europa de siste årene med en ny bil: Optima i ladbar utgave.

Hva er dette?

Dette er Kias aller første ladbare hybrid. Pent innpakket i et Optima-karosseri. Bilen er en firedørs sedan på størrelse med VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo. Vi kan like gjerne røpe hemmeligheten først som sist. Den kommer også som stasjonsvogn i løpet av 2017.

Dette er fjerde generasjon av Kias storbil. Det er også tvillingen til Hyundai Sonata som allerede finnes i USA med denne drivlinjen. Det er som du kanskje vet Hyundai som eier Kia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia er også bilmerket som byr på Norges beste nybilgaranti med hele sju år.

Kia har gitt den ladbare hybriden ny front med lavere luftmotstand i jakten på besparelse av dyrebare bensindråper.
Kia har gitt den ladbare hybriden ny front med lavere luftmotstand i jakten på besparelse av dyrebare bensindråper.

Hvordan er den å kjøre?

Er det lenge siden du har kjørt en Kia? Da tror vi sjansen for at du vil bli positivt overrasket er stor. Bilen er nemlig svært komfortabel å kjøre. Den går stille, også med bensinmotoren i gang. Den har lett og presis styring og understellet sluker ujevnheter på en svært god måte.

Biler med en hybrid drivlinje er jo det vi litt enkelt og lettvint kaller miljøbiler. De er bygget for å spare drivstoff og dermed også utslipp, miljø og drivstoffutgifter. Naturlig nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele bilens oppsett er dermed lagt til rette for avslappet, rolig og komfortabel ferdsel. Dette gjør at vi bak rattet kjører mykere, roligere og mindre aggressivt. Det i seg selv er jo miljøvennlig.

Kia har lyktes godt med å bake inn disse egenskapene i Optima PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) som det korrekte navnet er. Vi trives godt om bord. Rett og slett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er plassen?

Plassen i forsetene er rikelig. Alle veier. I tillegg er setene gode og både ratt og seter byr på rikelig med justeringsmuligheter. Kanskje ikke så overraskende det i en ganske stor sedan.

Det som overrasker litt mer er plassen i baksetene. Den må være blant de aller største i denne klassen. Her vil velfødde voksne få god plass. Det samme vil lange, hengslete tenåringer og småtasser i barnesete.

Bilens batterier er lagt under baksetet men stjeler også litt av plassen i bagasjerommet som her rommer 307 liter. Det er ikke veldig stort.

Om du behøver større kan vi jo minne om at stasjonsvogna kommer i 2017.

Kia Optima byr på svært god plass innvendig.
Kia Optima byr på svært god plass innvendig.

Finest utenpå eller inni?

Kia har de siste årene fått skikkelig sving på designet. My takket være Peter Schreyer, som kom fra VW/Audi. Bilen er både pen og elegant.

Den ladbare hybriden har fått en del spesielle detaljer. Dels i kampen mot luftmotstanden og dels for å skille seg litt ut i fra de andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har blant annet unikt støtfangertrekk og egen grill som automatisk åpnes og lukkes ved behov. De har med det klart å klemme luftmotstanden ned til lave 0,24 i Cw-verdi. Det er det samme som Tesla Model S.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som pynt har Kia valgt detaljer lakkert i en spesiell blåfarge.

Innvendig preges den også av moderne, pen og fornuftig design. I tillegg bidrar raust utstyrsnivå til å øke komfort, velvære og sikkerhet.

Bilen framstår med det som nettopp det den er: En moderne, fornuftig, folkelig og framtidsrettet doning, med bred appell. Men om den er finest utvendig eller innvendig? Neimen om jeg vet. Jeg tror vi sier uavgjort i denne øvelsen.

Går den bra?

Som vi var inne på tidligere: Denne biltypen er mer bygget for å spare drivstoff – mer enn for fart og spenning. Det preger også delvis drivlinjen, som i likhet med bilens understell har blitt satt opp mer med tanke på å spare drivstoff, enn lynrask akselerasjon og kjapp motorrespons.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men når det er sagt, så har man greit med krefter til rådighet. Bensinmotoren på 2 liter yter 154 hestekrefter. Det 9.8 kW/h lithium ion polymer-batteriet forsyner elmotoren med strøm og denne yter 50 Kw. Systemeffekten totalt er 205 hestekrefter. Disse fordeles til forhjulene via en 6-trinns automatgirkasse.

Dette i sum gjør at den 1.780 kilo tunge bilen flytter seg fra stillestående til 100 km/t på 9,4 sekunder. Hvilket er både helt greit og godkjent.

Vel så viktig er det at bilen både kjennes kvikk og sterk ut. Enten det er bykjøring eller kjøring på motorvei. Vi kan bare konstatere at dette fungerer veldig godt.

I tillegg her den lengre rekkevidde på elkjøring enn de fleste av sine konkurrenter. 56 kilometer skal den klare, før batteriet er tomt og bensinmotoren tar over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til hyggelige 0,16 l/mil mens CO2-utslippet er på lave 37 g/km. Men det er altså teoretiske tall!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Moderne, pent og ryddig interiør og høyt utstyrsnivå
Moderne, pent og ryddig interiør og høyt utstyrsnivå

… og hva er konklusjonen?

Kia er den man må kalle for en foroverlent bilprodusent. De har elbiler, de har vanlig hybrider. Kia Optima PHEV er deres første ladbare hybrid og vi vet at de pønsker på hydrogenbiler i tillegg.

Alt tyder på at Kia sterke posisjon både i Norge og resten av Europa skal kunne forsvares.

Optima PHEV- er nok ett eksempel på at de både kan og vil – og at de får det til.

Bilen er både god, pen, romslig og fornuftig. Slik sett er den som skapt for Norge. I alle fall nesten. Det å selge sedan i Norge er omtrent som å selge sand i Sahara. Ikke lett.

Men det er få grunner til ikke å velge denne om man er ute etter en ladbar familie-hybrid.

Vi har allikevel mer tro på at stasjonsvogna vil stå for mesteparten av salget når den etter hvert kommer.

Les også: Vår test av nye Kia Sportage her: