Navnet har Nissan beholdt - alt annet er nytt

MAKEOVER: Det har skjedd mye med Micra fra fjerde til femte generasjon.
MAKEOVER: Det har skjedd mye med Micra fra fjerde til femte generasjon.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Femte generasjon Micra har blitt veldig ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan Micra har kanskje ikke vært det mest sprelske på fire hjul i kompaktsegmentet, men har uansett solgt i over 7 millioner eksemplarer fordelt på fire generasjoner, siden den første kom i 1983.

Men om Nissan før kanskje ikke har lagt ned en altfor stor innsats med å gjøre bilen attraktiv for et stort publikum, så har de definitivt gjort det med femte generasjon Micra.

Bilen ble først avduket på Paris Motor Show høsten 2016, og fikk velfortjent skryt for sitt flotte design. Tidene har nemlig forandret seg. For der man før kunne selge kompaktbiler uten å måtte bry seg med trivielle detaljer som design og interiørkvalitet, er det nå bom stopp for denslags lettvintheter.

Skal man selge biler i dag, uansett segment, så må de se bra ut. Det gjelder i alle fall i Europa. Derfor har Nissan lagt ned et solid stykke arbeid i å gjøre femte generasjon Micra til noe mer enn bare en gjennomsnittlig kompaktbil, og det har de lyktes godt med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å vise frem det de kaller «en ekte revolusjon» går turen til Kroatia, og området rundt Dubrovnik (hvor gamlebyen absolutt anbefales et besøk). Under pressekonferansen uttaler konsernets representanter at «med den nye Micra har alt forandret seg, unntatt navnet», og for en gangs skyld må jeg si meg enig i at PR-pratet ikke bare er tomme ord.

Nye Micra bygges for øvrig ved Renault-fabrikken i Fins i Frankrike, sammen med Renault Zoe og Renault Clio, på samme produksjonslinje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreglede 4/6

Kjøreruten er lagt langs kroatiske fylkesveier, som byr på en stor fordel, og en potensielt stor ulempe. Fordelen er at det er liten trafikk langs de svingete veiene i nærheten av Dubrovnik. Ulempen er imidlertid at en del av de lokale trafikale heltene ikke har helt det samme forholdet til forbikjøringer like før sving som her i Norge. Vi opplever nesten en dobbeltulykke, idet en møtende bil prøver å kjøre forbi, samtidig som bilen foran oss kaster seg ut for å kjøre forbi bilen foran seg igjen. Det hele går bra (så vidt), men er såpass hårreisende, at vi tar oss en liten time-out på første avkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men slike episoder kan ikke legge skjul på at denne delen av Kroatia er nydelig, og at Micra er en lettkjørt bil. Den er ikke spesielt sportslig, men er heller ikke myk og svampete. I stedet får man en habil hverdagsbil som gjør akkurat det du forventer. Girkassen er fin å betjene, det er stille og behagelig i den egentlig svært så romslige førerkupeen. I tillegg er det et forseggjort interiør, og godt utsyn i alle retninger.

Man sitter godt i setene, og justeringsmulighetene er mange, også for de som vil sitte ultralavt med rattet trukket godt mot seg (som min kjørepartner foretrekker det).

Som hverdagsbil er den altså en utmerket, men på svingete veier som dette kunne man gjerne ønsket seg en mer direkte styring og stivere understell som f.eks konkurrentene fra Ford og Mazda kan vise til. Men da hadde man også måttet ønske seg en mer turtallsvillig motor, og til slutt hadde vel det hele ballet på seg til en ren GTI-maskin til slutt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Micra er ikke så sportslig som f.eks Fiesta, men gjør seg ikke bort på svingete veier.
Micra er ikke så sportslig som f.eks Fiesta, men gjør seg ikke bort på svingete veier.

Av sikkerhetssystemer finner vi filskiftevarsling, 360 graders kamerasystem, nødbremsing, trafikkskiltgjenkjenning, blindsonevarsling, cruisekontroll (ikke adaptiv) og fjernlys-assistent, som alle er tilgjengelige på bilen.

Interiør/plass: 5/6

Nissan sier selv at nye Micra er klasseledende når det gjelder funksjonalitet og praktiske detaljer, og jeg ser ingen grunn til å gå i noen større diskusjon om akkurat det. For alt av brytere og knapper er særledes enkelt lagt opp, og enhver bruker bør kunne finne ut av ting i løpet av sekunder (også på infotainment-systemet og dets 7-toms skjerm).

Se hvem som selger bilen sin!

Men det er også mye som er svært positivt inne i bilen. For det første har man det ganske så romslig (muliggjort gjennom å gjøre bilen 8 cm bredere og 17 cm lengre enn forrige Micra) og luftig i førerkupeen. Dessuten sitter man godt, og alle kan finne seg til rette bak rattet. Som en ekstra bonus kjører vi en bil med det øverste utstyrsnivået (Tekna) og med personliggjorte interiørdetaljer som matcher bilens eksteriørfarge. Det hele gjør at bilen ser innbydende og attraktiv ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Micraen er også ganske stille, og forhåpentligvis kan den kanskje også få en litt større firesylindret bensinmotor som passer bilen bedre enn de alternativene som fins i dag. Men det er ikke lagt opp til at man skal kjøre i stillhet, for et tett samarbeid med BOSE har gitt et flott lydanlegg med seks høyttalere (hvorav to i nakkestøtten til føreren), og det leverer prima lydkvalitet både med jazz og med heavy metal på spilleren. Dette lydanlegget er standard i toppmodellen, men kan også leveres på de to nivåene under som ekstrautstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nye Micra har tatt kvantesprang på innsiden. Dette er ganske så lekkert.
Nye Micra har tatt kvantesprang på innsiden. Dette er ganske så lekkert.

I baksetet er det ikke like god plass som foran, med både lav takhøyde og lite beinplass for de høyreiste. Det er heller ikke noen fleksible eller smarte løsninger for å folde sammen baksetet, annet enn en vanlig 60:40 deling. Men bagasjerommet er på 300 liter, slik at man har grei bagasjeplass, men det skulle kanskje bare mangle siden bilen tross alt er en god del større enn forrige generasjon Micra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor: 3/6

Nissan kan tilby tre motoralternativer, ingen kan sies å være tipp-topp for bilen. På bensinfronten kan man kjøpe en 0,9-liters turbomatet tresylindret motor på 90 hk. Det er denne motoren vi hovedsakelig kjører, og den har nok krefter for folk flest. Blandet forbruk er oppgitt til 0,48 liter og CO2-utslippet er på 107 gram/km. Egenvekten er bare 1.001 kg, så Micraen har ikke mye daukjøtt å dra på. Det gjør at motoren får bilen fra 0-100 på 12,1 sekunder, noe som må sies å være helt innafor.

Dette er elbilene med minst rekkevidde

I tillegg har man en 73-hesters 1-liters bensinmotor (uten turbo), som vi ikke fikk prøve, men som skal bli tilgjengelig også på det norske markedet. Det siste motoralternativet er en 1,5-liters diesel på 90 hk, som ikke kler bilen spesielt godt. I forhold til den førstnevnte bensinmotoren blir det mye støy og vibrasjoner når man kjører sakte gjennom byen, og kjøregleden forvitrer idet man begynner å gire litt. Nissan ser ikke for seg noe stort salg av dieselvarianten i Norge, men den skal kunne leveres for de som vil ha den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Frekke linjer hele veien, nye Micra gjør seg godt i profil.
Frekke linjer hele veien, nye Micra gjør seg godt i profil.

På girkassefronten er det enn så lenge ingen valgmuligheter, kun en 5-trinns manuell kasse, men den er til gjengjeld lett og trivelig å betjene. Når det er sagt, kan Nissan fortelle at en automatkasse vil dukke opp i 2018.

Design 6/6

Nå kan det høres litt voldsomt ut å gi en kompaktbil i B-segmentet terningkast 6 når det gjelder design, men det er selvsagt målt opp mot sine konkurrenter i klassen, og ikke mot en Ferrari J50. Design er jo subjektivt, men jeg hørte absolutt ingen under lanseringen som ikke syntes Nissan Micra har fått et særdeles vellykket design. Det er harmonisk fra alle vinkler, og har mange stilige detaljer. Best i så måte er kanskje den iøynefallende linjen som starter ved frontlyktene, for så å gå brått ned ved A-stolpen, og deretter fortsette skrått oppover og bakover langs hele siden av bilen før den stopper ved de frekke baklyktene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik så det ut foran hotellet i Kroatia. Nye Micra ser bra ut, også midt i en fontene.
Slik så det ut foran hotellet i Kroatia. Nye Micra ser bra ut, også midt i en fontene.

Legg til svarte B og C-stolper som gir «flytende tak»-effekten, og flere eksteriørpakker, hvor du kan få stilige dekaler som står i kontrast til eksteriørfargen, og du får en ganske så snerten bil å se til. Dessuten blir jo det hele ekstra spenstig når Nissan leverer farger som Energy Orange (vår bil), Passion Red, Pulse Green og Power Blue. Kanskje vi endelig kan få se en dreining mot en mer fargerik bilpark?

Miljø/økonomi: 4/6

Dette punktet er ikke så lett å svare på, siden Nissan ikke har gått ut med noen priser ennå. Det vi vet er at bilen kommer i fire ulike utstyrsnivåer, Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna, og ikke alle disse går overens med alle motoralternativene. I Norge har vi god kjøpekraft, og man regner derfor med at de fleste kundene går for Tekna, hvor man får 17-toms alufelger, ryggekamera med parkeringssensorer bak, BOSE-lydsystemet og muligheten for personliggjøring av interiøret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du lurer på hva du får i inmstegsmodellen Visia, kan det nevnes bakkestartassistent, Intelligent nødbremsing og et såkalt «grunnleggende lydsystem» med to høyttalere. Går du opp til Acenta har du fire høyttalere og cruisekontroll (for å nevne noe), og med N-Connecta har du skinnratt og automatisk klimaanlegg (for å nevne litt).

Slik skal bilen redde hørselen din

Men det er verdt å merke seg at det er masse ekstrautstyr tilgjengelig på de ulike utstyrsnivåene (unntatt innstegsnivået Visia som ikke kan leveres med noe ekstrautstyr), slik at hvis du f.eks vil ha Acenta, så kan du kjøpe en premiumpakke til den som inkluderer Bose-anlegget og ryggekameraet med parkeringssensorer.

I tillegg finnes ulike eksteriørpakker som gjør bilen litt spenstigere å se til. Dette opplegget får man også innvendig, med ulike interiørpakker som inkluderer f.eks sportspedaler, ulike materialer og farger for setepolstringer, armhvilere på dørene, knepolstring, instrumentpanel, gulvmatter osv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder miljøaspektet er motorene ikke akkurat veldig tørste, men for mange vil det nok være synd å høre at bilen ikke kan leveres som ladbar hybrid.

Konklusjon: 5/6

Nye Nissan Micra er et trivelig bekjentskap. Den stikker seg ut på en svært positiv måte hva angår design, og følger det opp med et feiende flott interiør (hvis du velger ulike pakker).

I tillegg er bilen hyggelig å kjøre, men klarer ikke å involvere sjåføren på samme måte som f.eks Ford Fiesta gjør. På den andre siden ser Micraen bedre ut, og for folk flest spiller det ingen rolle om de sportslige egenskapene ikke er helt der oppe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som teller mer er at bilen er lettkjørt, stille og behagelig, og i tillegg er den romslig og luftig for de som sitter foran.

Dessverre er ikke prisene klare, mens automatgir kommer i 2018. Men Nissan pleier å være svært konkurransedyktige på pris, derfor er det neppe noen grunn til å tro at bilen skal bli noe dyrere enn sine konkurrenter.

Dermed blir konklusjonen at hvis du vil ha en lettkjørt bil i kompaktklassen, som faktisk har særpreg og ser bra ut, så bør du absolutt sjekke ut nye Nissan Micra. Den kommer til Norge i mai.

Nå har millionbilen blitt billig

Saken ble først publisert hos Broom

Micra - kort oppsummert

Motor: 0,9-liters bensin

Effekt: 90 hk / 140 Nm

0-100: 12,1 sek

Toppfart: 175 km/t

Forbruk: 0,48 l/mil

Bagasjerom: 300 liter

L/B/H. 400/174/146 cm

Pris: Ikke klar