Bybobil på Opel til Norge

Momentos dobbeltseng kan delvis fjernes, slik at plassen bak lettere kan utnyttes på dagtid. Foto: Womondo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne lekre bybobilen basert på Opel Movano kommer på det norske markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

GRANDO

  • Basis: Opel Movano L4 H3
  • Motor: 2,3 Biturbo CDTI (145/163 hk) Euro 6
  • Girkasse: Manuell, 6 gir
  • Lengde: 685 cm
  • Bredde: 207 cm (247 med speil)
  • Høyde: 278 cm
  • Høyde innvendig: 200 cm
  • Egenvekt: 3100 kg
  • Lastevekt: 400 kg
  • Friskvann: 120 liter
  • Gråvann: 78 liter
  • Kjøleskap: 70 liter
  • Gass: 2x11 kg
  • Sengeplasser: 4
  • Seng dimensjon: 200x140 cm
  • Priser: Er ikke klare for det norske markedet. I Tyskland starter prisen på Grando på 56 000 euro.

Campinginnredede bobiler kalles gjerne bybobiler, og er veldig ofte tuftet på Fiat Ducato. Eller Citroën Jumper/Peugeot Boxer, som teknisk sett er samme varebil.

Nå er også Opel innlemmet i bybobil-familien. Firmaet Womondo bygger nemlig bybobiler på den mellomstore varebilen Opel Movano. Teknisk sett er den samme varebil som Renault Master, som er mer kjent fra bobilverdenen.

Til oss sier Sarah Vogt hos Womondo at det norske markedet er svært interessant.

– Vi ønsker å skaffe oss norske forhandlere.

Tyskerne tilbyr fire forskjellige modeller. På grunn av de rigide kravene for å få godkjent en modell som «campingbil» med 22 % av personbilavgiften, er neppe alle modellene aktuelle her.

Det vil si, Grando som er 6,84 centimeter lang med to meters innehøyde, bør passere med god margin. Det samme gjør kanskje Momento som er 6,19 meter lang. Derimot er sengene i minstemann Primo, bare 5,54 meter lang, for korte for kravene. Denne er også registrert for kun to personer. Modellen Agilo er spesielt rettet mot funksjonshemmede.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse bybobilenes interiør klarer kunststykket å skille seg ganske godt fra det vi er vant med å se. Joda, plasseringen av kjøkkenet med sine to gassbluss er ved skyvedøren. Sittegruppen er der sittegrupper pleier å være, og sengene er selvsagt bak. Men materialene og detaljløsningene er spennende, og inntrykket «annerledes» og «premium».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Grando, Momento og Primo er henholdsvis 6,84, 6,19 og 5,54 meter lange. Førstnevnte har to meters innehøyde. I minstemann Primo er sengene for korte for kravene. Foto: Womondo
Grando, Momento og Primo er henholdsvis 6,84, 6,19 og 5,54 meter lange. Førstnevnte har to meters innehøyde. I minstemann Primo er sengene for korte for kravene. Foto: Womondo

Forvent høy pris

Prisen forventes å bli høy. Ikke minst derfor er det eneste fornuftige å satse på helårsbruk, noe modellene fra Womondo skal være tilrettelagt for.

At det ikke er lett å yppe seg mot etablerte merkevarer som for eksempel Pössl fikk Neo-Traveller merke da de forsøkte å etablere seg i Norge. Ikke bare var prisen høy, men egenvekten på disse polske bybobilene lå på rundt 3,1 tonn. Og det var før markisen var på plass.

Kundene var skeptiske, og knapt en eneste bybobil ble solgt. Men antageligvis skyldes fiaskoen mer faktorene høy pris, ukjente løsninger, ukjent merkevare og et dårlig utbygget forhandlernett enn høy pris og egenvekt. Bybobilfolk vi har snakket med synes ikke 400 kilo lastevekt er spesielt lite i modeller uten glasskap og for mye annet tyngende stæsj og pynt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva med Womondo? Lastevekten på Primo er 645 kilo, mens Momento klarer 619 kilo før 3,5-tonnsgrensen er nådd. Grando har imidlertid bare 400 kilo lastevekt, og mange vil nok synes det er snaut. Men neppe avskrekkende. Da vil det nok også i dette tilfellet være mer avgjørende om Womondo klarer å få kunder til å satse pengene på et nytt og ukjent produkt.

Konkurrenter? Det er lett å tenke på premium-bybobiler som La Strada og Westfalia.

– De kan sees på som naturlige konkurrenter, men vi satser i enda større grad på at kundene skal kunne velge egne løsninger og skreddersy sin egen spesielle bybobil, sier Sarah Vogt hos Womondo.

Les også:

Sannsynligvis Norges råeste bobil

Mini-bobil med maks plass

Derfor bør du velge bybobil fremfor bobil

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no