Dette kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Se høydepunkter fra avdukingen av Faraday Future FF 91.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhåndsskrytet er mildt sagt imponerende, men kan Faraday Future, som ofte blir omtalt som «Tesla-killer», levere varene?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av og til dukker det opp biler som virkelig er en «gamechanger», altså en bil som forandrer hele spillet. Det kan være av teknologiske årsaker, markedstilrettede årsaker eller prisårsaker. Problemet er at det ikke alltid er like godt å si på forhånd om bilen er noe helt eksepsjonelt, eller mest bare en oppblåst PR-hype.

Et godt eksempel i så måte er Faraday Future og deres nye FF 91, som omsider har blitt vist i ferdig produksjonsform på elektronikkmessen i Las Vegas. Mange trodde ikke bilen noensinne kom til å bli vist i det hele tatt, etter alle problemene som rammet selskapet i 2016.

(Saken fortsetter under)

"The Tesla-killer" som den gjerne har blitt omtalt som i USA.
"The Tesla-killer" som den gjerne har blitt omtalt som i USA.

Katastrofalt 2016

Faraday Future er lokalisert i California, USA, og har sterke kinesiske investorer i ryggen. Men i løpet av 2016 kom det fram at hovedinvestoren hadde pengeproblemer, og byggingen av den nye fabrikken i Las Vegas ble stoppet, siden det ikke var penger å betale byggefirmaene for.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette skrev vi en sak om på Broom litt før jul i 2016:

Les også: Nå spøker det for nytt elbil-merke

Det hjalp heller ikke at flere av de ledende sjefene i selskapet forlot selskapet på tampen av fjoråret. Er det en ting som nesten alltid tyder på et synkende skip, så er det når ledelsen begynner å hoppe over bord.

Alt dette gjorde at mange trodde de aldri ville få se den ferdige produksjonsutgaven av FF 91, som har vært hyppig fotografert i kamuflasje-modus under testing. Men nå er den altså her, og Faraday Future tar imot depositum på 5000 dollar for pre-bestillinger. Bilen skal kunne leveres til kunder i 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Vil alt av sensorer, kameraer og radarer virke i 20 minusgrader?
Vil alt av sensorer, kameraer og radarer virke i 20 minusgrader?

Hva innebærer FF 91?

Hvis forhåndsskrytet til Faraday Future stemmer, så er det da også mye å se fram til for de som kjøper den helelektriske bilen FF 91. Hør bare her:

  • 1050 hestekrefter
  • Batterisystem på 130 kWh, levert av LG Chem
  • En rekkevidde på 700 – 800 km
  • En ladetid på 4,5 timer for å lade batteripakken fra 50 prosent til 100 prosent, med et 240V hjemmelade-anlegg som er inkludert med bilen
  • 0-60 mph (0-96 km/t) på 2,39 sekunder
  • Firehjulstrekk og firehjulsstyring
  • Bakseter som kan lenes lenger tilbake enn på noen annen produksjonsbil
  • Autonom kjøremodus, hvor eksteriørlys varsler andre bilister om at bilen er i autonom modus
  • Intet nøkkelsystem nødvendig, bilen bruker et ansikts-gjenkjenningssystem via et kamera på B-stolpen som gir fører og passasjerer adgang
  • De elektriske dørene åpner seg selv, og har sensorer som gjør at de ikke slår borti gjenstander

Nå kan disse bli regnet som en sykkel

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Et interiørkamera gjenkjenner folk, og justerer forhåndsinnstilte seteinnstillinger
  • Kameraet er også istand til å tolke humøret og sinnsstemning på folk, og justere musikk, lukt, lys, temperatur osv etter det
  • Et rikt utvalg av aktive sikkerhetssystemer, som inkluderer 10 HD-kameraer, samt ulike radarer og sensorer, inkludert en stor sensor som kommer opp av panseret
  • Fire ulike systemer skal holde bilen online til enhver tid, uansett hvor du er
  • FFID, et personlig ID-datakort, som gjør at du kan ta med deg alle dine innstillinger og preferanser til en annen FF 91, og den vil da stille seg inn etter din ID, slik at enhver FF 91 vil føles som «hjemme»

(Saken fortsetter under)

Designet er rimelig futuristisk og moderne på FF 91.
Designet er rimelig futuristisk og moderne på FF 91.

Kan alt dette virke?

Alt dette høres jo mer enn imponerende ut, men hvor realistisk er det at det nye selskapet skal få alt dette til på kort tid? Bilen som ble vist i Las Vegas klarte ikke engang å parkere seg selv under en demo, noe som ble en stor flause for selskapet.

Hva med fabrikken som skal bygge bilene, hvor arbeidet visstnok fortsatt står på stedet hvil? Hva med all teknologien? Ingen har prøvd å pakke så mange sensorer, radarer, kameraer og touch-sensitive paneler inni og utenpå en bil før. Kameraer i speilene er heller ikke per dags dato lovlige i USA: Vil et nystartet selskap som ikke har lagd biler før, klarer å mestre alt det teknologiske nærmest perfekt fra første stund?

Til slutt har man også spørsmålet om pris? Den har ingen opplyst noe om, men eksperter peker på en sannsynlig pris mellom 150.000 til 200.000 dollar. Her er det bare å investere for den som tør. Faraday Future FF 91 kan nemlig bli en aldri så liten revolusjon. Eller en total fiasko. Den som lever får se.

Les også: Her kjører du i ring rundt naboens SUV

Saken er først publisert på Broom.no