De har mer enn doblet salget i Norge

Reklamevideoen for Dacia Duster vakte oppsikt da den kom. Se den i vinduet over.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er virkelig mye bil for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2016 ble et historisk bra år for nybilsalget i Norge. Med til sammen 154.603 personbiler, må vi tilbake til jappeåret 1986 for å finne et høyere tall.

De gjør seg ikke akkurat bemerket blant de mest solgte bilmerkene i Norge, men fjoråret ble likevel bra for Dacia. De kunne nemlig notere seg for en salgsøkning på hele 116,3 prosent.

Vi snakker små volumer, men likevel: Med 305 solgte biler, tok Dacia 27. plassen blant Norges mest solgte bilmerker. Det klarer de med bare én modell: SUV-en Duster.

Konkurrerer med bruktbiler

Dacia er Renault-konsernets lavprismerke og har hatt kraftig økning i salget de siste årene. Her hjemme starter Duster på 190.000 kroner, da med tohjulstrekk. Vil du har 4x4, øker dette til 251.500 kroner. Det betyr mildt sagt mye bil for pengene.

I praksis konkurrerer Duster da med bruktbiler fra andre merker, men har blant annet fordelen at den selges med fem års nybilgaranti.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Renault- og Dacia-sjef Nils-Henrik Holmen forklarer salgsøkningen slik:

Det er ingen luksusfølelse innvendig i Duster, men bilen gir et ganske robust inntrykk.
Det er ingen luksusfølelse innvendig i Duster, men bilen gir et ganske robust inntrykk.

Les også: Her snakker vi sjelden bruktbil i Norge

Nils-Henrik Holmen leder Renault og Dacia i Norge.
Nils-Henrik Holmen leder Renault og Dacia i Norge.

En av de rimeligste med 4x4

– Dacia-distribusjonen har økt betraktelig og vi er nå representert på 37 forskjellige steder rundt i landet, og øker stadig. Vi har lyktes med å kommunisere bilen til markedet, og jeg tror det er mange som har fått med seg budskapet "Another one drives a Duster". Vi har også fått fortjent god omtale av motorpresse som har kjørt bilen. Det er rett og slett en ærlig og prisgunstig pakke som appellerer til mange, sier Holmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Over 300 nordmenn kjøpte en ny Dacia Duster i fjor, med det er Dacis på 27. plass blant bilmerkene her til lands.
Over 300 nordmenn kjøpte en ny Dacia Duster i fjor, med det er Dacis på 27. plass blant bilmerkene her til lands.

Les også: Topp 5: Norges billigste nybiler

Flere modeller på gang?

I Norge har man altså så langt valgt å satse bare på Duster.

Men Dacia har flere modeller enn dette, blant dem også biler som bør kunne være aktuelle for vårt marked.

– Vi kan ikke avsløre ytterligere Dacia-modeller som er relevante for det norske markedet i øyeblikket, men det er bombesikkert at Renault som eier av brandet mener alvor og jobber med planer.. Selv om det er to forskjellige merkevarer, er det helt klart en trygghet for Dacia-kundene å vite at en produsent som Renault står bak. Våre forhandlere og vi som importør har et langsiktig perspektiv på Dacia og bygger distribusjon og organisasjon for å være klare for veksten eventuelle nye modeller bringer med seg, sier Nils-Henrik Holmen.

Les også: Vi har testet Duster – her kan du lese hva vi mener om den

Reklamefilmen vakte oppsikt – se den i videovinduet under:

Saken er først publisert på Broom.no