Elbilen som går lengst i klassen - her er den i Norge

Nye Renault Zoe er akkurat kommet til Norge – og ble vist fram på et pressearrangement i Oslo denne uken.
Nye Renault Zoe er akkurat kommet til Norge – og ble vist fram på et pressearrangement i Oslo denne uken.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flytter grensene – og denne slipper du å vente på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat nå pågår det et kappløp blant verdens elbilprodusenter. Det handler om rekkevidde – og her går det fort.

Lenge var 200 kilometers rekkevidde det vanlige blant de folkelige elbilene. Så ble dette «taket» løftet til 300 kilometer. Og så kom nyheten om at Opels nye elbil, Ampera-e, skal gå mer enn 500 kilometer.

Den kommer til Norge senere i år, og her ligger det an til leveringstid og ventelister.

Får ikke mer rekkevidde for pengene

Men før Opelen er i landet, trår Renault til med en bil som – akkurat nå – virkelig står ut i klassen.

Med rekkevidde på over 400 kilometer er nye Zoe elbilen som går lengst i sin klasse. Skal du ha en elbil som går lenger, må du kjøpe Tesla – og da blir prislappen en helt annen.

Zoe starter nemlig på 249.400 kroner. Mer rekkevidde for pengene finner du rett og slett ikke.

Les også: Dette kan bli markedets råeste elbil

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Ingen elbiler i klassen går så langt som Renault Zoe akkurat nå.
Ingen elbiler i klassen går så langt som Renault Zoe akkurat nå.

Skal selge 3.000 biler

– Vi har forhåndssolgt 600 biler og starter utleveringen av biler til kundene akkurat nå. 200 biler er allerede i landet, og i løpet av årets tre første måneder skal vi ha 1.500 Zoe inn til Norge, forteller Nils-Henrik Holmen som er sjef for Renault i Norge.

Nils-Henrik Holmen er sjef for Renault i Norge.
Nils-Henrik Holmen er sjef for Renault i Norge.

– Med andre ord ingen ventelister?

– Nei, målet er å unngå det. Vi har stor tro på Zoe-salget framover og en målsetning om å selge 3.000 eksemplarer i 2017, forteller Holmen.

Han og Renault tror på et totalt elbilsalg på 30.000 eksemplarer i Norge i 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blir i såfall en klar økning i forhold til 2016.

Les også: Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Reell rekkevidde

Zoe kommer i tre utgaver. Innstegsmodellen er Life, for 20.000 kroner ekstra får du Intens-utgaven – toppmodellen Bose kommer for øvrig på 294.400 kroner.

Rekkevidden på 400 kilometer er målt etter den såkalte NEDC-syklusen, som er «fasiten» i dette markedet. Renault har også oppnådd dette tallet i reell testing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig oppgir Renault 300 kilometer som en realistisk rekkevidde, i vanlig bruk. Men som alltid for elbiler: Dette er avhengig av både kjørestil, temperatur og topografi.

Slik ser det ut inne i Zoe, her har den fått en liten oppgradering i forbindelse med den nye utgaven.
Slik ser det ut inne i Zoe, her har den fått en liten oppgradering i forbindelse med den nye utgaven.

Les også:

Nå blir det enklere å kjøpe og selge bil

Nå får du «Norges-Ferrarien» med 1,7 millioner i avslag

Årets mest spesielle bilsamling? Nå er den til salgs

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no