Kongens favoritt blir helt ny og lekker

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

På ett området slår den alle konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kong Harald og dronning Sonja har i flere år kjørt Lexus sitt flaggskip LS.

Den digre bilen har vært på markedet i elleve år, og begynner å dra skikkelig på årene. Ikke minst fordi konkurrenter som BMW 7-serie og Mercedes S-klasse er blitt fornyet i mellomtiden.

Men nå svarer altså Lexus på tiltalen. På bilutstillingen i Detroit akkurat nå, avduket de sitt splitter nye flaggskip. Og her har det skjedd mye!

Rent designmessig er det knapt mulig å se at dagens modell og den nye stammer fra samme merke. Nå går LS i en helt ny retning, med masse små og store designgrep, slik Lexus har fått for vane.

Her skal du ikke gjemmes bort i trafikken, men snarere være godt synlig. Det er nok litt elsk/hat-forhold. Men, som vi pleier å si, sterke følelser, uansett i hvilken retning, er alltid bedre enn likegyldighet. Særlig på denne typen biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er her selveste HMK Harald kan forvente å få sitte, hvis han ønsker å fortsette å kjøre Lexus LS også i framtiden.
Det er her selveste HMK Harald kan forvente å få sitte, hvis han ønsker å fortsette å kjøre Lexus LS også i framtiden.

Les også: Test av forrige generasjon LS: – Hvor sitter egentlig kongen?

Større og lettere

De har lykkes i å hindre at bilen blir seende klumpete og stor ut. Med litt hellende taklinje, er den en slags blanding av sedan og firedørscoupe.

Størrelsen på bilen er økt betydelig. Den er strukket 14,3 cm i lengden, slik at den totalt er på 523,5 cm. Minst like viktig er det at akselavstanden er blitt 15,5 cm lenger. Det gjør mye med den innvendige plassen.

Bredden er økt med 2,5 cm – mens høyden er redusert med 2,5 cm.

Med det er den på nivå med både S-klasse og 7-serie. Etterhvert kommer det helt sikkert en forlenget utgave av LS også.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for for at den er blitt større, er vekten redusert med opptil 90 kilo.

Les også : Lexus: - Kanskje er dette verdens beste bil

Ingen tvil om at dette er luksusbil, i alle fall.
Ingen tvil om at dette er luksusbil, i alle fall.

Verdens største

Interiøret gir inntrykk av litt mindre high tech, og mer premium og tradisjon. Det minner faktisk en del om litt eldre Mercedes S-klasse, med den digre midtkonsollen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyret blir naturligvis omfattende. Både for de som sitter foran og de i baksetet. Lexus lover for eksempel at de skal ha verdens største visning av head up display i farger.

Det er også en diger skjerm til infotainmensystemet – og instrumentene er naturligvis digitale. Men fortsatt er det en del knapper på dashbordet.

Litt Lexus-særegenheter har de naturligvis også. Blant annet med menyhjul på siden av instrumenthuset og litt designelementer som neppe ville funnet veien til de tyske konkurrentene.

Det er naturligvis skinn og synlige sømmer over alt - og Lexus har ingen planer om å legge bort tredekor i listeverket.

Les også: Lexus LFA: Rune kjøpte bil til 4,3 millioner - usett

Fronten er Lexus. Det er det INGEN tvil om! Her legger folk merke til at du kommer kjørende. Lyktene har et Z-mønster og utstrakt bruk av LED-lys.
Fronten er Lexus. Det er det INGEN tvil om! Her legger folk merke til at du kommer kjørende. Lyktene har et Z-mønster og utstrakt bruk av LED-lys.

Sterk motor

Bilen som blir vist fram i Detroit er LS 500. Det betyr at den får en råsterk V6-motor på 421 hk. Disse kreftene overføres til enten bare bakhjulene eller til alle fire hjul. Den leveres nemlig med firehjulsdrift, om du ønsker det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Automatgirkassen er på hele ti trinn – mer enn både Audi, BMW og Mercedes.

Ytelsene blir også sterke med såpass heftig motorisering. 0-100 km/t skal leveres på rett under 5 sekunder.

Etterhvert kommer det også en hybrid.

Bilen kan ikke bestilles på neste ett år ennå. Først mot slutten av 2017 åpnes det opp for det. Så da Harald, er det bare å gjøre seg klar!

I mellomtiden tviler vi ikke på at Slottets bilpark duger helt greit.

Artikkelen ble først publisert hos Broom.no