Kia skal gå rett i strupen på tysk premium

Se video:
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har Kia fått hjelp av en tidligere BMW-sjef.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia satte seg selv skikkelig på det norske kartet med SUV-en Sportage. Siden har det kommet flere populære modeller, blant annet elbilen Soul.

De siste årene har designet også gjort at merket skiller seg ut fra mange av konkurrenten. Det siste takket være Peter Schreyer, sjefdesigneren med fortid hos blant andre Audi og Volkswagen.

Lenge har det vært klart at de har en versting på trappene. De siste ukene har Kia selv sluppet en del teasere. Det var aldri tvil om at det skulle være den råeste bilen de noen gang hadde laget. De fleste så for seg en coupe. Men slik ble det ikke!

Les også: Denne godbiten får vi ikke kjøpe

Holdt hemmelig

Kia har altså lykkes i å holde bilen hemmelig. Så da den dukket opp på North American International Auto Show i Detroit natt til mandag, var det mange som fikk seg en overraskelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stinger er en videreutvikling av konseptbilen GT, og er en femseters sedan som er den raskeste bilen produsert av Kia noensinne.

Schreyer og hans team i Frankfurt er ansvarlig for Stinger, de designet også konseptbilen GT i sin tid.

Les også: Her er oppfølgeren til en stor Norges-suksess

Saken fortsetter under bildet

Denne bilen kommer til å få mange til å snu seg ...
Denne bilen kommer til å få mange til å snu seg ...

Tidligere BMW-sjef

Albert Biermann, som kom fra BMW til Kia i desember 2014, er ansvarlig for oppsett og kjøreegenskaper, sammen med sitt team av ingeniører i Korea og på Nürburgring testsenter.

Når Stinger kommer for salg mot slutten av 2017 er det med to ulike motoralternativer, åtte trinns automatkasse, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En 2.0 liters firesylindret turbo med 255 hk, og en 3.3 liters turbo V6 med 365 hk er begge fortsatt under utvikling, men Kias måltall for bilen er 0-100 på 5.1 sekunder og toppfart på 269 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ryktes dessuten at det kommer en dieselutgave til Europa. Ytterlige informasjon om denne har vi imidlertid ikke. Enn så lenge sies det ingenting om noe ladbar hybrid.

Les også: Er dette Norges tryggeste bilkjøp?

Saken fortsetter under bildet

Interiøret er også helt nytt - og Kia kaster seg på trenden med stående infotainmentskjerm.
Interiøret er også helt nytt - og Kia kaster seg på trenden med stående infotainmentskjerm.

Særpreg

Schreyer har altså gjort sitt for å gi Kia-designet et solid løft. At han fortsatt har et godt instinkt,S er tydelig på Stinger. Dette er uten tvil den tøffeste modellen i sortimentet. Den har både et agressivt og særegent utseende.

Hekken er den delen av bilen som skiller seg mest ut. Fire enderør på eksosanlegget røper at det er en sinnatagg du ligger bak.

Både profilen og fronten røper også tydelig de sportslige ambisjonene. Store luftinntak på fangeren og to på panseret. Likevel blir det ikke vulgært. Bare tøft!

Les også: Her er testen av en annen sportslig Kia!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stående skjerm

Kia har med Stinger også kastet seg på trenden med en stående infotainmentskjerm på dashbordet. Imidlertid virker det ikke som det er snakk om menyhjul – men snarere fortsatt en touchskjerm.

Interiøret ellers ser ut til å gi nok et løft med tanke på opplevd kvalitet. Og Stinger loves å være utstyrt med alt av moderne sikkerhetsutstyr.

Priser er naturlig nok ikke klare enda. Men ambisjonen er nok å bli et prisgunstig alternativ til de tyske konkurrentene.

Saken er først publisert på Broom.no