Bobilsalget har aldri vært høyere i Norge

Det har skjedd mye på innsiden av bobilene de siste årene. Denne modellen heter Sunlight T58. Foto: Sunlight.
Det har skjedd mye på innsiden av bobilene de siste årene. Denne modellen heter Sunlight T58. Foto: Sunlight.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekordmange realiserte denne drømmen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bobil- og caravansalget 2016:

• For aller første gang ble den magiske 3000-grensen på nyregistrerte bobiler brutt; 3 052

• Den tidligere rekorden var fra 2006 på 2966 bobiler

• Det er en økning på 10,1 % i forhold til 2015

• Det ble registrert 280 flere bobiler enn i 2015

• Størst økning var det på bobiler over 3,5 tonn, som økte med 13,3 % (888 mot 784)

• Bobiler under 3,5 tonn hadde en økning på 8,9 % (2164 mot 1988)

• Totalt skiftet 9760 bobiler eiere mot 9214 i 2015 (økning på 5,9 %)

• Det ble registrert 2607 nye campingvogner i 2016 mot 2597 i 2015 (økning på 0,4%)

• Totalt skiftet 22 391 campingvogner eiere mot 21 908 i 2015 (økning på 10%)

MEST SOLGT:

1. Hymer 378

2. Challenger 249

3. Rapido 231

4. Adria 230

5. Bürstner 222

6. Dethleffs 204

7. Carthago 147

8. Pilote 140

9. Pössl 99

MEST SOLGTE UNDER 3500 KG: Challenger

MEST SOLGTE OVER 35000 KG: Hymer

MEST SOLGTE BYBOBIL: Pössl

For første gang er det solgt mer enn 3.000 nye bobiler i Norge i løpet av en sesong.

Salget økte med hele 10 prosent i 2016.

Statistikkene fra de norske bobil- og caravanforhandlerne viser svært positive tall når det gjelder salget av nye bobiler.

Les også: Familien hadde en rosa bobildrøm

Orden i økonomien

– Dette er fantastisk i et år hvor det har vært mye «uro» og negativ omtale i media rundt norsk økonomi, med blant annet stadig økende arbeidsledighet. Men ser vi på hovedmålgruppen for bobiler, så er disse pensjonister med solid økonomi som i liten grad påvirkes av svingninger i økonomien, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

Caravanbransjens inntrykk støttes opp av finansieringsselskapene som i betydelig grad var med på å finansiere de 3.052 nye bobilene som ble solgt i 2016.

Geir Holm er generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.
Geir Holm er generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

– Hovedgruppen som handler ny bobil er den samme som tidligere. De er gjerne i slutten av 50-årene eller eldre, har trygg og solid økonomi, handler ikke over evne og virker ikke å være veldig avhengig av de økonomiske svingningene, sier Mette Kjærsund som er produktansvarlig for fritidssegmentet ved Santander Consumer Bank, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fått med deg denne? Nå slipper bobilene å lage kø

Stabilt campingvognsalg

Når det gjelder campingvogner, så var salget tilnærmet uendret fra 2015 til 2016. Totalt ble det registrert 2.607 nye campingvogner i fjor. Dette er 0,4 % mer enn 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har de to siste årene klart å stoppe den negative trenden som vi har hatt siden 2012, og det er bransjen fornøyd med. Det er først og fremst de yngre som velger campingvogn, sier Geir Holm.

Søker gode opplevelser

Han tror det er flere årsaker til at bobiler opplever en sterk vekst i Norge, og trekker frem et økende behov for gode opplevelser i forbindelse med ferie og fritid.

– Caravanbransjens inntrykk er at nordmenn nå er mer opptatt av god kvalitet på ferie- og fritidsopplevelsene. Både bobil og campingvogn har høy standard og tilbyr mye komfort, sier Holm, som også peker på at caravanbransjen har kvittet seg med harry-stempelet.

– Nå ser vi at det er trendy med både bobil og campingvogn i flere miljøer, slår generalsekretæren fast, i en pressemelding.

Bobil gir en stor grad av frihet på ferien, her kan du kjøre – og bo – akkurat der du vil.
Bobil gir en stor grad av frihet på ferien, her kan du kjøre – og bo – akkurat der du vil.

Saken er først publisert på Broom.no