Denne SUV-tøffingen går vi glipp av

Med R-Line utstyrsnivå ser plutselig VW Atlas langt heftigere ut.
Med R-Line utstyrsnivå ser plutselig VW Atlas langt heftigere ut.
Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Atlas skal bygges ved fabrikken i USA, og vises frem på bilutstillingen i Detroit med en ny R-Line pakke, som gjør bilen langt tøffere. Men til Norge kommer den dessverre ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen er Norges mest solgte bilmerke, men det betyr ikke at vi nødvendigvis får kjøpe alt de lager. Noe som er trist i tilfellet med Atlas. Den nye flaggskip-SUVen fra konsernet er tiltenkt det amerikanske markedet, og kommer ikke til Norge.

Bilen er både stor og romslig og ville nok helt sikkert ha fått en stor fanskare i Norge. Atlas ble først vist på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst, og så ut som en typisk stor SUV. Men på bilutstillingen i Detroit tar man med seg en R-Line Atlas, og da ser bilen med ett langt tøffere ut.

(Saken fortsetter under)

VW Atlas med R-Line pakken skal vises frem på bilutstillingen i Detroit.
VW Atlas med R-Line pakken skal vises frem på bilutstillingen i Detroit.

Hva får du i R-Line pakken?

Med R-Line får du nye støtfangere foran og bak, diffuser, sideskjørt, 20-toms felger og R-Line merker. Alt dette er nok til å løfte utseendet flere hakk, og ville nok også gjort bilen svært populær på det norske markedet.

På innsiden er det nye pedaler i rustfritt stål, en R-line oppstartskjerm for infotainment-systemet, og R-Line merke på rattet. Ikke så mye kanskje, men du blir ihvertfall påminnet om at du har valgt R-Line-pakken, uansett hvor du kjører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SUV-en som ikke helt er med på kjøpefesten

(Saken fortsetter under)

R-Line har ikke så store overraskelser innvendig, men man kan se R-Line logoen på oppstartskjermen (under VW-logoen) og nederst på rattet. Legg også merke til pedalene.
R-Line har ikke så store overraskelser innvendig, men man kan se R-Line logoen på oppstartskjermen (under VW-logoen) og nederst på rattet. Legg også merke til pedalene.

To motorer til Atlas

R-Line pakken blir tilgjengelig på SE og SEL-versjonene av Atlas. Motormessig får man i USA enten en 2-liters turbomatet TSI-motor på 235 hk, eller 3,6-liters V6 på 276 hk. Diesel trenger du ikke spørre etter engang.

En 8-trinns automatkasse er standard til begge motorene, mens 4Motion firehjulstrekk bare er tilgjengelig sammen med V6-motoren. Det betyr at de som velger 2-liters TSI må nøye seg med forhjulstrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Lavpris-SUV skuffer i krasjtest

(Saken fortsetter under)

Vil Atlas bli en sukses i USA? Det vil tiden vise.
Vil Atlas bli en sukses i USA? Det vil tiden vise.

Bygges i USA

For VW sin del betyr Atlas en ny toppmodell over Touareg, og den vil gå i konkurranse mot biler som Ford Explorer, Honda Pilot og Chevrolet Traverse. Bilen skal bygges ved Volkswagens fabrikk i USA, og med en lengde på over fem meter og med tre seterader kan den ha muligheter til å lykkes på det tøffe amerikanske markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Riktig pris vil nok bli aller viktigst for å lykkes, men den er ikke klar ennå. Forvent et sted rundt 30.000 til 45.000 dollar, alt etter utstyrsnivå og ekstrautstyr.

Les også:

To av tre svensker slipper unna

Endelig – nå får den en viktig nyhet for Norge

Ingen vil kjøpe den berømte filmbilen

Dette kan spare deg for tusenlapper i forsikring

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no