Milliard-sjokk: – DAB i bil vil koste 23 milliarder

Investeringsdirektør Robert Næss sier tidligere regnestykker har utelatt en viktig faktor.

INGEN GRATIS LUNSJ: DAB er standardutstyr i mange nye biler, men det er ikke gratis av den grunn. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2.

INGEN GRATIS LUNSJ: DAB er standardutstyr i mange nye biler, men det er ikke gratis av den grunn. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2.

DAB i norske biler

Ifølge OFVs beregninger er det anslagsvis 2,2-2,3 millioner personbiler uten DAB i Norge. I tillegg kommer cirka 400.000 varebiler, og relativt mange lastebiler og busser, selv om flere tunge kjøretøy enn lette antakeligvis har DAB.

Personbilsalget i 2016 var 154.603 nye biler. I tillegg kommer 16.319 bruktimporterte personbiler.

De aller fleste biler i utlandet mangler DAB. Det finnes en viss utbredelse av DAB i Tyskland, og noe i England, men ellers er det i all hovedsak FM som gjelder.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

DAB+ overtar som den nye standarden for kringkastet riksradio når FM-senderne slukkes over hele landet i løpet av 2017.

Dette berører blant annet bileiere med eldre biler uten DAB-radio. De må sørge for å installere en adapter eller ny radio for å kunne høre på NRK, P4 og andre riksdekkende radioer etter skiftet.

Ikke gratis

Svært mange nye biler er imidlertid utstyrt med DAB-radio. Selv om dette er beregnet inn i bilprisen, har også dette en kostnad, påpeker investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management.

– Utgangspunktet er at nye biler har DAB, men det er faktisk ikke riktig. Nye biler i Norge har DAB fordi importørene sier at disse bilene må ha DAB. Jeg har sjekket de 15 mest solgte bilene i Norge, og ingen av dem har DAB som standard i Europas største marked, Tyskland, sier Næss til Nyhetskanalens økonominyheter.

– Så her har man jukset litt?

– Om ikke jukset, så har man i hvert fall ikke regnet riktig. For den kostnaden må være med, sier Næss.

Sjekk når FM-nettet slukker der du bor

13 milliarder

For å beregne de samfunnsmessige kostnadene, har Næss lagt følgende tall til grunn:

Kostnad for DAB-radio i en ny bil: 4000 kroner. Dette er en utgift importørene har, men nybilkjøpere ender opp med regningen.

Nybilsalget: I fjor ble det solgt 154.603 nye biler. Næss har lagt et årlig nybilsalg på 150.000 til grunn i sitt regnestykke.

De årlige ekstrakostnadene blir da 600 millioner kroner.

tv2

HAR REGNET PÅ DAB-KOSTNADENE: Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Ivestment Management. Foto: TV 2.

– Om man så legger til grunn at det koster 150 millioner kroner i året å drive FM-nettet videre, får man en differanse på 450 millioner i året. Ganger man det tallet med 30 og legger inn en rentekostnad på 3,3 prosent, som er vanlig i samfunnsøkonomiske beregninger, får man en sum på 13 milliarder kroner, forklarer Næss.

... pluss 10 milliarder

På toppen av dette kommer alle som må installere DAB i sin gamle bil. Kostnaden for å gjøre dette vil variere sterkt avhengig av hva slags løsning man velger.

Om man kjøper et adapter og gjør jobben selv, slipper man unna med et par tusen kroner. Hvis man drar på verksted for å få en pen, integrert løsning, kommer regningen fort på 10.000 kroner.

Les også:  To av tre er mot DAB-tvang

Robert Næss har beregnet en snittkostnad på 5000 kroner per bruktbil. 5000 kroner multiplisert med to millioner bruktbiler gir en sum på 10 milliarder.

13 milliarder for nybiler pluss 10 milliarder for brukte biler gir altså en sluttsum på 23 milliarder kroner i DAB-kostnad for den norske bilparken.

– Du kan innvende at noen ikke vil montere DAB i sin gamle bil, men det er i så fall en samfunnsøkonomisk ulempe. Man vil ikke lenger ha en tjeneste som man tidligere hadde tilgang til, sier Næss.Dyrere bensin, DAB-tvang, og fristilt kirke

Toyota: 3000 per bil

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge bekrefter at de spesifiserer overfor fabrikken at deres biler skal leveres med DAB-radio.

– Når man bestiller en bil, har man valg mellom ulike audioløsninger. Vi velger alltid DAB der det er tilgjengelig, sier Olsen til TV 2.

Han sier at snittkostnaden per bil er 3000 kroner for å få DAB.

Les også:  Rapport: DAB-bilradioer lette å hacke

Standard på norske VW

Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge bekrefter at om man kjøper en ny Passat i Tyskland, vil den normalt ikke være utstyrt med DAB-radio. En ny Passat i Norge har DAB på plass.

– Fra og med årsmodell 2015 er alle Volkswagen personbiler levert nye i Norge utstyrt med DAB+. De fleste av våre modeller fikk faktisk DAB+ som standard allerede fra 2013, opplyser Svanes.

dab

NORGESFAVORITT: Alle VW Passat som er solgt i Norge siden 2015, er utstyrt med DAB+. Foto: Knut Skogstad/Broom.no.

Ifølge Svanes koster det i snitt noe over 2000 kroner per bil å få DAB+ levert som standard fra fabrikken. For eldre biler uten DAB tilbyr Volkswagen tre ulike løsninger for å få det ettermontert.

Den enkleste løsningen, med et ferdig montert DAB-adapter, koster 3490 kroner. Den mest avanserte løsningen er å bytte hele infotainmentløsningen. Prisen på dette avhenger av biltype og årsmodell.

Utstyres spesifikt for Norge og Norden

Brooms bilekspert Benny Christensen sier de fleste bilene produseres spesifikt for det nordiske markedet.

– De kjører ofte egne produksjonslinjer for biler som skal gå i Norden. Bilene har ofte større batterier, kraftigere varmeapparat, varmeseter, lyktespylere og annet utstyr de ikke trenger andre steder. Det er ikke noen kjempekostnad å få med DAB-radio, men selve radioapparatet er dyrere og produseres også i langt mindre serier enn vanlige FM-radioer, sier Benny.

Denne saken ble først publisert i Broom.no

DAB i norske biler

Ifølge OFVs beregninger er det anslagsvis 2,2-2,3 millioner personbiler uten DAB i Norge. I tillegg kommer cirka 400.000 varebiler, og relativt mange lastebiler og busser, selv om flere tunge kjøretøy enn lette antakeligvis har DAB.

Personbilsalget i 2016 var 154.603 nye biler. I tillegg kommer 16.319 bruktimporterte personbiler.

De aller fleste biler i utlandet mangler DAB. Det finnes en viss utbredelse av DAB i Tyskland, og noe i England, men ellers er det i all hovedsak FM som gjelder.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Hva kan vi bli bedre på?

Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

Ja, jeg kan delta
Nei takk

Hilsen oss i Startsiden