BMW gjemte den unna i 20 år – ser du hvorfor?

En prototype cabriolet-utgave av andre generasjon M5 ble bygget og var klar for visning på bilmessen i Geneve. Men ble trukket like før premieren. BMW følte den kunne bli en brysom konkurrent til M3 cabriolet, og dermed ble hele prosjektet satt på vent. Foto: youtube.com.
En prototype cabriolet-utgave av andre generasjon M5 ble bygget og var klar for visning på bilmessen i Geneve. Men ble trukket like før premieren. BMW følte den kunne bli en brysom konkurrent til M3 cabriolet, og dermed ble hele prosjektet satt på vent. Foto: youtube.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ble trukket fra markedet like før den skulle vises offentlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW startet en stolt tradisjon da de lanserte sin første BMW M5 i 1985. I sin tid var den verdens raskeste sedan.

Det ble starten på et eventyr med en rekke biler som har oppnådd legendestatus med M5-merket på bakluka.

Nå er det ikke lenge til vi får en helt ny generasjon, som kommer til å være raskere og sterkere enn alle de andre.

Like unik som bilen du kan se en video av her, blir den imidlertid ikke. Denne cabriolet-versjonen, som ble bygget mot slutten av 80-tallet, ble nemlig aldri noen produksjonsmodell.

Torbjørn leier verksted på 170 kvm for å ta vare på BMWen

Det ser både litt rart og veldig tøft ut med en åpen utgave av BMW M5 anno slutten på 80-tallet.
Det ser både litt rart og veldig tøft ut med en åpen utgave av BMW M5 anno slutten på 80-tallet.

Trukket like før premieren

Men det var ikke langt unna. Andre generasjon M5 (E34), som denne er basert på, er den siste av M5-ene som er håndbygget. Det er spesielt nok i seg selv. Ekstra spesielt ville det vært om den ble den første og eneste (enn så lenge) cabriolet-versjonen av M5.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne BMW-en er noe helt utenom det vanlige

Prototypen ble produsert. Den hadde ekstra lange frontdører, stofftak – og fire seter.

Alt var klart. Men én viktig problemstilling gjorde at den likevel ble trukket tilbake fra markedet i aller siste liten.

Vanlig stasjonsvogn? Nei, denne er håndlaget!

Fryktet kannibalisme

Prototypen av E34 M5 cabriolet hadde blått stoffak.
Prototypen av E34 M5 cabriolet hadde blått stoffak.

Forklaringen på snuoperasjonen er ganske enkelt at en følte den kunne bli en brysom konkurrent til den litt mindre, og populære, M3 cabriolet.

Dermed ble det med denne ene konseptbilen.

Bilen er lekker, synes vi. Helt klart en modell vi gjerne skulle sett i produksjon. Eller kanskje er det nettopp det at den aldri kom i produksjon som gjør den så fascinerende?

Trenger vi egentlig disse super-sedanene?

Gjemte den for alle

Da det først ble bestemt at den skulle stoppes, ble den like godt gjemt bort fra offentligheten. BMW skjulte den faktisk i hele 20 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Først i 2009 valgte de å hente den fram og vise den til verden. Det var i forbindelse med 25-årsjubileet til BMW M5.

Om det ikke ble noe av cabriolet-utgaven av E34-generasjonen, ble det i alle fall en stasjonsvogn. Kanskje får vi det i den nyeste utgaven også - vi krysser fingrene!

500 E - slik gikk det når Mercedes tok utfordringen fra M5

Denne saken ble først publisert i Broom.no