BMW 5-serie står til terningkast 6

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes satte en ny standard med sin E-klasse. Men BMW har valgt å plukke opp hansken når de lanserer sin nye 5-serie. Les testen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW 530d xDrive

  • Motor: 3-liter, turbo, diesel
  • Effekt: 265 hk / 620 Nm
  • 0-100 km/t: 5,4 sek.
  • Forbruk: 0,5 l/mil
  • Toppfart: 250 km/t
  • Bagasjerom: 530 liter
  • Pris: Fra 479.000 kroner
  • Pris testbil: Cirka 750.000 kroner

Etter en rekordlang tur til Portugal, via både Paris og Barcelona, før vi ender opp i Lisboa, er det endelig tid for å teste BMW 5-serie.

Vi har blitt litt blendet av hvor god nye E-klasse er – den nye ledestjernen i klassen. Derfor må nye BMW 5-serie svare skikkelig på tiltalen, om de ønsker å være mest solgt og klassens favoritt.

Men så er det ingen hvem som helst som nå kommer i ny utgave. 5-serie har vært med oss i over 40 år. Den dukket første gang opp i 1972, og har vært en dundrende suksess siden.

Presselanseringen er lagt langt bort fra norske veier, salt, slaps og kuldegrader. Omgivelsene er idylliske og pittoreske, men det er ikke utsikten vi har kommet for å se på.

Bli med på test av en svært spennende bilnyhet:

(Saken fortsetter under)

Vekten er redusert med opptil 100 kilo. Det bidrar til at 5-serie er blitt enda smidigere i svingene.
Vekten er redusert med opptil 100 kilo. Det bidrar til at 5-serie er blitt enda smidigere i svingene.

Kjøreglede: 6/6

Det er ingen biler i denne klassen som kan måle seg med BMW på kjøreglede, om vi ser bort fra Porsche Panamera, som jo tross alt koster en hel del mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW kjører på med kjøreprogram som lar deg velge hvilke egenskaper du ønsker å framheve. Enten det er sportslighet-, forbruk- eller komfort som står i fokus.

Nå virker det også som om det er litt større forskjell mellom de ulike programmene. Komfort er virkelig komfort, og den svelger unna både ujevnheter, brostein og grov asalt på en imponerende måte.

I sport biter den seg fast. Men skal du få full effekt av denne modusen, bør du kombinere med M-understellet og 19" felger. Da blir det virkelig vei i vellinga, uten at det blir for hardt og ubehagelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men selv i standard understell er denne bilen leken. Det skyldes blant annet at det er blitt opptil 100 kilo mindre å dra på siden forrige generasjon.

Styrefølelsen er presis og passelig vektet, slik den skal være. Her føler du hele tiden at du har god kontroll på hva som skjer med bilen og hjulene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbilen vi tester (530d) har xDrive firehjulsdrift, og det kommer nok godt med når dreiemomentet er såpass høyt. Mens bensinbilen (540i) har bakhulsdrift. Sistnevnte imponerer med å sørge for at mesteparten av de voldsomme kreftene plantes i bakken også med denne!

I høy fart er det lite vindstøy og den cruiser uanstrengt avgårde i tempo godt over det vi har lov til i Norge. Langtur? Ja, takk, veldig gjerne!

Les også: Her setter BMW ny standard

(Saken fortsetter under)

Stemningsbelysning er blitt en sentral del av bilinteriørene de siste årene. BMW var tidlig ute, og har ikke tenkt å havne i bakevja på dette området heller.
Stemningsbelysning er blitt en sentral del av bilinteriørene de siste årene. BMW var tidlig ute, og har ikke tenkt å havne i bakevja på dette området heller.

Interiør/plass: 5/6

Interiøret ville for ett år siden være helt supert. Ingenting å si på det. Bortsett fra at noen misliker at skjermen står på dashbordet. Men etter at Mercedes fant ut at de ville revolusjonere hele infotainmentbransjen med sin E-klasse, har det skjedd noe. Med de to skjermene som brukes der, er det rett og slett ingen andre som har sjans. Inkludert BMW. Det gjelder selv de digitale instrumentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har BMW tatt et «verdivalg», disse to «klokkene» er forbeholdt informasjon om kjøring. Enten det er fart, turtall, kjørecomputer eller cruise control. Tøft og elegant, ingen tvil. Men du får ikke opp kartvisning eller instillinger på bilen, slik som hos Mercedes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
I baksetene er det god plass og høyt under taket.
I baksetene er det god plass og høyt under taket.

Til gjengjeld har BMW perfeksjonert sitt head up display. Og det gjør de så bra at ingen andre en gang er i nærheten. Så hvis du bestiller bilen din med dette, og det bør du, så vil du aldri savne de litt mer allsidige digitale instrumentene i E-klasse. Det er blitt 70 prosent større enn tidligere. Og fungerer fantastisk. Ikke minst i forbindelse med navigasjon. Nå får du sågar kartvisning opp i vinduet, ikke bare piler.

Gesture control-systemet er også snedig. Tor det eller ei. Det funker! Litt gimmick-aktig? ja. Helt nødvendig? Nei. Men kjekt å ha, helt klart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plassen er som ventet blitt bedre siden forrige 5-serie. Det betyr at du nå skal klare å få inn tre barneseter i bredden. Dessuten er det bedre plass til beina. Takhøyden er nesten overdrevet god. Bagasjerommet er på hele 530 liter. For ikke lenge siden måtte du ha en stasjonsvogn for å oppnå lignende tall.

Les også: BMWs luksusbil kan få 60.000 kroner i avgiftskutt

(Saken fortsetter under)

Dette bagasjerommet er romslig. Men ryggen på baksetene legger seg ikke så langt ned at du får flatt gulv.
Dette bagasjerommet er romslig. Men ryggen på baksetene legger seg ikke så langt ned at du får flatt gulv.

Motor: 6/6

Igjen, her er BMW i sitt ess. Vi tester to biler, 530d og 540i. Ikke småtteri – og begge er sågar med seks sylindre.

Vi tar de kort oppsummert – og starter med dieselmotoren: 530d betyr nå 265 hk, og et svimlende dreiemoment på hele 620 Nm. Her er all dieselknatring fullstendig borte. Og da mener vi absolutt alt.

Forbruket er også bunnsolid. Her har BMW vært gode lenge, og det fortsetter med nye 5-serie. Og gjett om den er sprek! 0-100 km/t ekspederes på bare 5,4 sekunder. Takket være det dyriske momentet den har, virker det nesten ikke som den trenger å anstrenge seg for å klare heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Innstegsmodellen blir 520d – som også kommer i egen "miljø"-utgave. Men selv denne har 190 hk, og blir en sprek bil.
Innstegsmodellen blir 520d – som også kommer i egen "miljø"-utgave. Men selv denne har 190 hk, og blir en sprek bil.

Den leverer fraspark helt fra bunn av skalaen. Det er svært sjelden vi opplever lignende. Nå er faktisk 530d like rask som utgående 540d – sistnevnte med 313 hk. Det sier litt om hvilken enestående motor dette er.

Men diesel er jo ikke akkurat i vinden om dagen. Da er bensin litt mer inne i varmen. Og lykkeligvis har BMW noen tilbud til der også. For eksempel 540i. Her råder du over 340 hk med høyrefoten. Den er enda kjappere enn dieselmodellen. Den trenger bare 5,1 sekunder på å nå 100 km/t.

BMW har ikke falt for fristelsen for å gjøre denne mer hårete enn den må være. Lyden av motoren er potent, men diskret. Litt bjeffing får du ved girskiftene, men du vekker på ingen måte nabolaget i denne bilen.

I stedet kan du bare gli avgårde og parkere det meste som måtte dukke opp. Motorens egenskaper er som ventet annerledes enn i dieselen. Du må tyne girene litt mer. Men så får du også betalt for det, når nåla nærmer seg 7.000 omdreininger i minuttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen av disse motorene blir å betrakte som noen storselgere i Norge. Men de gir om ikke annet løfter om at BMW har mye å bidra med på dette området også.

I februar kommer altså dieselmotoren 520d, så kommer ladbar hybrid etterhvert. Om sistnevnte blir tilgjengelig med fem dører (stasjonsvogn) og xDrive firehjulsdrift får vi ikke bekreftet at noen i BMW. Men ryktene sier at det kommer.

Les også: Dette er virkelig en sjelden BMW-godbit

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Vi liker best når 5-serie får litt store hjul og M-pakke. Men Luxury-utgaven (t.v.) har et elegant og stilig design den også.
Vi liker best når 5-serie får litt store hjul og M-pakke. Men Luxury-utgaven (t.v.) har et elegant og stilig design den også.

Design: 5/6

Med Chris Bangle sin 5-serie, som ble introdusert i 2003, fikk mange morgenkaffen i vrangstrupen første gang de så bilen. Den var rett og slett INGENTING i nærheten av det den svært elegante forgjengeren hadde stått for. Her var det provoserende linjer og løsninger en aldri hadde sett før. Den krevde tilvenning. Men etter hvert vant den over mange, og designet har tålt tidens tann veldig bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så kom oppfølgeren. Det ble noe helt annet. Fullstendig fri for kontroversielle grep som kunne fornærme noe. Kanskje på grensen til litt kjedelig, men mest av alt lekker. Den falt i smak også hos de som mente BMW var på vei i feil retning med forgjengeren.

7. generasjon er en kombinasjon av disse to: Mindre kontroversiell enn 5. generasjon og litt mer utagerende enn 6. generasjon.

Det er nok noen som vil mene at den ikke sitter helt, og at den blir litt for mye «storbil». BMW har i stor grad valgt å følge opp de føringene som ble lagt med siste utgave av flaggskipet 7-serie.

Det er ingen tvil om at den ser best ut med M-pakke og litt store felger. Men sånn har BMW 5-serie alltid vært.

Fronten har store nyrer, men de har nå fått «spjeld» som kan åpnes eller lukkes avhengig av om du har behov for kjøling til motoren. Nå de lukkes, får G30 den laveste luftmotstanden i klassen, kun 0,22 Cd. Det bidrar naturligvis til lavere forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå går BMWs elbil lengre enn noen gang

(Saken fortsetter under)

Interiøret er kanskje ikke så innovativt som i E-klasse. Men det er ryddig, har skyhøy kvalitetsfølelse – og infotainmentsystemet fungerer best i klassen.
Interiøret er kanskje ikke så innovativt som i E-klasse. Men det er ryddig, har skyhøy kvalitetsfølelse – og infotainmentsystemet fungerer best i klassen.

Design: 5/6

Med Chris Bangle sin 5-serie, som ble introdusert i 2003, fikk mange morgenkaffen i vrangstrupen første gang de så bilen. Den var rett og slett INGENTING i nærheten av det den svært elegante forgjengeren hadde stått for. Her var det provoserende linjer og løsninger en aldri hadde sett før. Den krevde tilvenning. Men etter hvert vant den over mange, og designet har tålt tidens tann veldig bra.

Så kom oppfølgeren. Det ble noe helt annet. Fullstendig fri for kontroversielle grep som kunne fornærme noe. Kanskje på grensen til litt kjedelig, men mest av alt lekker. Den falt i smak også hos de som mente BMW var på vei i feil retning med forgjengeren.

7. generasjon er en kombinasjon av disse to: Mindre kontroversiell enn 5. generasjon og litt mer utagerende enn 6. generasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nok noen som vil mene at den ikke sitter helt, og at den blir litt for mye «storbil». BMW har i stor grad valgt å følge opp de føringene som ble lagt med siste utgave av flaggskipet 7-serie.

Det er ingen tvil om at den ser best ut med M-pakke og litt store felger. Men sånn har BMW 5-serie alltid vært.

Fronten har store nyrer, men de har nå fått «spjeld» som kan åpnes eller lukkes avhengig av om du har behov for kjøling til motoren. Nå de lukkes, får G30 den laveste luftmotstanden i klassen, kun 0,22 Cd. Det bidrar naturligvis til lavere forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
BMW har etter vårt syn truffet blink. Igjen. Men konkurransen er tøffere enn noen gang. Og snart kommer Audi med sine nye A6.
BMW har etter vårt syn truffet blink. Igjen. Men konkurransen er tøffere enn noen gang. Og snart kommer Audi med sine nye A6.

Her må vi forsøke å se situasjonen i litt perspektiv. For selv om det helt klart er flere land og byer også utenfor Norges grenser som tar grep for å stoppe eller redusere bruken av dieselbiler, er vi fortsatt et godt stykke unna å kunne skrote de fossile bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke minst de som har så fantastiske motorer som de vi omtaler her. Både forbruk og utslipp er imponerende lavt. Og enda mer effektivt og miljøvennlig blir det med de mindre motorene, naturligvis.

At en bil som 530d xDrive med automatgir kan prestere et oppgitt blandet forbruk på bare 0,5 l/mil er imponerende. Det samme er naturligvis CO2-utslippet på 132 g/km.

Prisene legger seg noe under hovedkonkurrenten, E-klasse. 520d med 190 hk starter på rundt 479.000 kroner. Testbilen med dieselmotor, 530d, har en startpris på 652.000 kroner. Det er uten xDrive.

540i letter deg for rundt 754.000 kroner, før du legger på en passelig mengde med ekstrautstyr.

Hva den ladbare hybriden vil koste er ikke klart enda. Men uansett, du vil neppe få deg en velutstyrt 5-serie til noe særlig under 650-700.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon: 6/6

Jeg var litt skeptisk før møtet med nye 5-serie. Ikke at jeg tvilte på den ville være bra. Jeg ”fryktet” imidlertid at løpet var kjørt i denne klassen, ettersom nye E-klasse er så bra. Jeg kan ikke avsi noen dom enda. Det jeg imidlertid kan love deg, er at du aldri vil kunne føle deg sikker på at du har tatt riktig valg før du har testet begge to.

Men for å holde meg til BMW 5-serie. Denne står til terningkast 6. Enkelt og greit.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no