Går ned i pris allerede før den er i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielt èn variant passer norske avgifter godt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke lenge siden BMW slapp bildene av siste generasjon av familiebilen 5-serie.

Bilen som kommer på markedet i Norge neste år, blir den syvendegenerasjonen. Og aldri har konkurransen vært tøffere enn den er akkurat nå.

Hovedårsaken til det er like enkel som den må være frustrerende for BMW og Audi – og heter Mercedes E-klasse.

Sistnevnte har nemlig blitt en ny målestokk i dette segmentet. Og nå gjelder det for de to andre å følge opp. BMW er først ute.

Les også: Så tøff kan BMWs nye familiebil bli

Alle kan leveres med xDrive

For å klare det, må de ikke bare treffe med design, utstyr og teknikk, men også med prisene. Derfor er det neppe tilfeldig at de legger seg veldig tett opptil konkurrenten.

I forbindelse med lanseringen av 5-serie sedan (stasjonsvogn kommer litt senere) er det fire motoralternativer du kan velge mellom – to med diesel- og to med bensinmotorer. Alle er tilgjengelig med firehjulsdriftsystemet xDrive som tilvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Maksimal bil-moro for pengene

Interiøret i nye 5-serie minner mye om det du finner i storebror 7-serie.
Interiøret i nye 5-serie minner mye om det du finner i storebror 7-serie.

Les også: Nei, det er ikke tilfeldig at denne testes på en racerbane

Innstegsmodellen

I oktober fikk vi prisene på nye 5-serie. I mellomtiden har det kommet nye bilavgifter som vil gjelde fra nyttår. Og de gjør at BMW-en går ned i pris, før den har rukket å komme til landet.

Her er det snakk om priskutt fra 11.000 – 78.000 kroner. Innstegsmodellen 520d blir skulle opprinnelig ha startet på 492.900 kroner. Nå vil den koste fra 478.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

520d har en firesylindret, 2-liters motor på 190 hk. Den gjør 0-100 km/t på 7,7 sekunder (7,5 med xDrive), og har et oppgitt blandet forbruk på kun 0,42 l/mil.

Skal du ha xDrive på denne, koster det nå 547.000 kroner.

Les også: BMW M5: Møtet med en helt, som nesten går helt galt

Spreke motorer

Ønsker du deg en større dieselmotor, går du for 530d. Da får du også seks sylindre, og dessuten hele 265 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne fikser 0-100 km/t på bare 5,7 sekunder, og vil koste deg fra 652.0000 kroner.

Hvis du heller vil ha bensin kan du velge enten 530i eller 540i. Førstnevnte har fire sylindre, mens 540i har seks. Men begge er råsterke.

530i har 252 hk og gjør 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Denne koster fra 614.000 kroner.

540i har hele 340 hk, noe som gjør den til en skikkelig GTI-killer. 0-100 km/t tar bare 5,7 sekunder. Prisene starter på 754.000 kroner.

Les også: BMW 5-serie: Billigere – og nå med firehjulsdrift

Flere på vei

Etter hvert kommer det naturligvis langt flere motorer. Ikke minst blir den ladbare hybriden 530e iPerformance interessant for det norske markedet.

Denne kombinerer en elmotor med en bensinmotor på 2-liter. Totalt skal effekt på lande på 252 hk, med et dreiemoment på hele 420 Nm.

Den elektriske rekkevidde er oppgitt til 50 kilometer, mens oppgitt blandet forbruk er 0,19 l/mil.

NB: Broom er akkurat nå i Portugal, der vi tester bilen. Vi kommer veldig snart tilbake med vårt førsteinntrykk av den viktig nyheten. Følg med!

Les også: Slik oppdager bilen glatt vei – før du gjør det

Med M-pakke får BMW 5-serie et ekstra sporty utseende.
Med M-pakke får BMW 5-serie et ekstra sporty utseende.