Her setter BMW ny standard

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre viktige nyheter skal sette ny e 5-serie på kartet. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etterhvert som biler blir mer og mer avanserte, handler det nå nesten like mye om hva du kan by på av tekniske duppeditter, som hvor god bilen faktisk er å kjøre.

Skjønt, til en viss grad henger jo også dette sammen. Tekniske nyvinninger har en viktig rolle for å bidra til at bilene skal kunne kjøre bedre – og være sikrere.

BMW har alltid vært i front på en del viktig utstyr, som for eksempel head up display og såkalt gesture control. Sistnevnte betyr kort og godt at du kan styre enkelte funksjoner i infotainmentsystemet ved å gestikulere.

Med sin nye 5-serie, er de klare for å heve lista ytterligere på flere områder.

Les også: Stor bilsuksess blir helt ny

BMW har det mest avanserte head displayet på markedet – og det blir enda mer omfattende i 5-serie.
BMW har det mest avanserte head displayet på markedet – og det blir enda mer omfattende i 5-serie.

1. Head up display

Det var på mange måter BMW som for alvor satte projeksjon av blant annet speedometer opp i frontruta på dagsorden. Teknologien hadde vært brukt i jagerfly i mange år, men BMW introduserte det for mannen i gata i sin 5-serie, tilbake i 2003.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden har de videreutviklet systemet, og har bransjens beste head up display. I 2017-utgaven av 5-serie skal de imidlertid ta det ytterligere noen hakk videre.

Blant er oppløsningen bedre (800 x 400 piksler), det er flere farger – og selve displayet i vinduet er blitt 70 prosent større enn på utgående modell. Her får du speedometer, trafikkinformasjon, navigasjon, meldinger fra assistansesystemene, telefon og informasjon fra stereoanlegget, uten å flytte blikket fra veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW tillater også at du kan bla og velge i menysystemet i head up-displayet, ved å bruke knappene på rattet.

Les også: Dette har BMW aldri gjort før

Ved å peke, vifte med hånden, gjøre V-tegnet eller lage sirkler i luften, kan du styre mange av funksjonene i nye 5-serie.
Ved å peke, vifte med hånden, gjøre V-tegnet eller lage sirkler i luften, kan du styre mange av funksjonene i nye 5-serie.

2. Gesture Control

Her var det flaggskipet 7-serie som var først ute. Den fikk gesture control da den nye generasjonen ble introdusert i 2013.

Nå blir teknologien tatt med videre til 5-serie, der den også er ytterligere forbedret og utvidet. Nå kan du styre deler av navigasjon-, telefon- og stereo/underholdning-funksjoner ved å bevege arm/fingre foran en 3D-sensor i dashbordet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For eksempel trenger du bare å peke mot den 10,25 tommer store infotainmentskjermen for å svare på en telefonsamtale. Vifter du med hånden mot høyre, avslår du samtalen.

Ved å tegne en sirkel i lufta, kan du velge å skru opp eller ned volumet.

Les også: Norske kunder får eksklusiv sniktitt på BMW-nyhet

Den mest avanserte nøkkelen til nye 5-serie kan brukes til flere ting, blant annet til å fjernstyre bilen hvis du skal parkere trangt.
Den mest avanserte nøkkelen til nye 5-serie kan brukes til flere ting, blant annet til å fjernstyre bilen hvis du skal parkere trangt.

3. Fjernstyrt parkering og 3D-biler

Vi har sett flere og flere bilprodusenter tilby ulike former for parkeringsassistenter. En løsning som er blitt mer og mer vanlig, er rett og slett at bilen kan fjernstyres inn i parkeringsluka.

BMW introduserte en slik løsning, der selve nøkkelen brukes som fjernkontroll, i nye 7-serie. Nå er en forbedret variant av dette systemet på plass i 5-serie.

Kombinert med at bilen kan lukeparkere med enda mindre marginer nå enn før, skal det gjøre hverdagen lettere for eieren av bilen.

Systemet kan dessuten registrere om det er en passende luke mens du kjører forbi i opptil 35 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg tilbyr BMW 3D-bilder som viser hva som befinner seg rundt bilen. Det skal bidra til å øke sikkerheten og gjøre det lettere å manøvrere. Disse bildene kan også overføres til smarttelefonen.

Les også: BMW eller Audi: Hva skal jeg velge?

Testes nå

5-serie kommer til det norske markedet i februar.

Før det nye statsbudsjettet var imidlertid startprisen 492.000 kroner for 520d. Etterhvert kommer også en ladbar utgave: 530e iPerformance. Den vil trolig bli svært gunstig priset, siden avgiftssystemet i Norge favoriserer ladbare biler.

NB: Broom skal denne uken dra til Portugal for å teste det nyeste tilskuddet i BMW-familien. Vi kommer tilbake med inntrykkene derfra.

5-serie har vært en av de mest solgte modellene i BMWs historie. Det er derfor en viktig bil som nå slippes på markedet.
5-serie har vært en av de mest solgte modellene i BMWs historie. Det er derfor en viktig bil som nå slippes på markedet.