Dette er Norges mest solgte bil akkurat nå

BMW i3 kjørte fra alle konkurrentene i november og ble Norges mest solgte personbil.
BMW i3 kjørte fra alle konkurrentene i november og ble Norges mest solgte personbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilen i3 er en stor suksess for BMW i Norge. I november er den rett og slett Norges mest solgte bilmodell, og den klart mest solgte blant elbilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da BMW lanserte elbilen i3 på senhøsten i 2013, ble den umiddelbart en suksess i elbil-landet Norge.

Bilen med det særegne designet hentet mange nye kunder, og etablerte seg som en av de mest solgte bilene i segmentet.

Når en bilmodell begynner å få noen år på baken, faller som regel salget. Men med i3 har det faktisk gått motsatt vei. I november i år er dette nemlig Norges mest solgte bilmodell, uavhengig av drivlinje. i3 knuste rett og slett alle konkurrentene.

En viktig faktor her er at i3 i år har fått forlenget rekkevidden betydelig. Nå er det offisielle tallet 300 kilometer, med det er den blant elbilene som går lengst.

Nest størst i verden

Med sine 3.531 registreringer er BMW i3 nå på åttendeplass blant de 141.001 bilene som er solgt og registrert så langt i år. BMW i3 er også den tredje mest registrerte elbilen i det norske markedet i år, og deler pallplassering med VW Golf og Nissan Leaf.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innen årslutt vil trolig over 8.000 eksemplarer rulle på norske veier. Det utgjør over 13 prosent av den totale produksjonen siden den første i3-modellen kjørte ut fra fabrikken i Leipzig i Tyskland.

– Norge befester sin posisjon som verdens nest største marked for BMW i3. Vi opplever stadig at nye kunder oppdager bilens særegne egenskaper, for mange er det også deres første BMW. Faktisk er mer enn 80 prosent av i3-eierne rundt om i verden nye BMW-kunder, sier direktør i BMW Group Norge, Emmanuel Bret, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå går BMWs elbil lengre enn noen gang

(Saken fortsetter under)

i3 har et særpreget design som gjør at den virkelig skiller seg ut fra de øvrige BMW-modellene.
i3 har et særpreget design som gjør at den virkelig skiller seg ut fra de øvrige BMW-modellene.

Ladbare hybrider

Den ladbare sportsbilen BMW i8 kom på markedet i 2014 og har så langt solgt rundt 10.000 eksemplarer på verdensbasis. Nærmere 100 av disse befinner seg i Norge. I 2018 lanseres cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De tre siste årene er det også levert rundt 30.000 ladbare hybrider fra BMW i verden.

I Norge er BMW nå det tredje største merket blant de ladbare hybridene, med modellene 225xe Active Tourer, X5 xDrive40e , 330e og 740Le xDrive i spissen. Neste år lanseres også nye BMW 5-serie som ladbar hybrid.

Les også: Denne BMW-en får ikke vi kjøpe

X3 blir elbil

Produksjonen av BMW i-modellene er også helt særegen. Fabrikken i Leipzig (Tyskland) er en av de mest energieffektive og bærekraftige bilfabrikkene som i dag finnes.

Kompetansen fra utviklingen og produksjonen av BMW i3 og BMW i8 vil komme tydelig til syne når BMW fremover lanserer stadig flere ladbare og elektriske modeller. Når BMW iNext kommer på markedet i 2021, vil den ikke bare være en større elektrisk BMW i-modell, den vil også være en spydspiss for BMW på autonom kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer også elektriske drivlinjer på de tradisjonelle BMW-modellene. Blant annet vil det det komme en helektrisk utgave av SUV-en X3 på veien i 2020.

Økt rekkevidde til inntil 300 kilometer har vært viktig for i3. Akkurat nå pågår det et skikkelig rekkevidde-kappløp blant alle elbilprodusentene.
Økt rekkevidde til inntil 300 kilometer har vært viktig for i3. Akkurat nå pågår det et skikkelig rekkevidde-kappløp blant alle elbilprodusentene.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no