Snart skal det bli lettere å lade bilen
Men for noen vil det bety en ekstra investering.
Alle som har elbil, har trolig opplevd frustrasjonen over at kontakten deres ikke passer til ladestasjonen.
Det kan være ganske så frustrerende når du står der med tom "tank", og er helt avhengig av strøm for å komme deg videre.
I dag finnes det faktisk en rekke ulike ladere, avhengig av hvilken bilmodell du har. Men nå skal det bli mer oversiktlig.
Det er nemlig bestemt at det blir én standard som gjelder i årene framover.
Les også: Stort samarbeid skal gjøre det enklere for alle med elbil
Hva i alle dager er denne knappen til?
Type 2
Det er et nytt EU-direktiv som sørger for at det skal bli en felles løsning. Den tilsier at alle offentlige ladestasjoner må bytte ut stikkontakter med nye ladepunkter. Dette blir gjeldende for hele Europa, og skal tre i kraft i løpet av 2017.
Det er den tyske løsningen som produseres av Mennekes, og som kalles Type 2, som blir standarden. Dette er kabelen som brukes av blant andre VW, BMW, Nissan og Tesla.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Så billig får du brukt elbil
Nå går bestselgeren lengre enn noensinne
Tryggere og lettere
Det nye systemet vil føre til at brannfaren reduseres, fordi det er mindre sjanse for dette med Type 2 enn en vanlig stikkontakt.
Men det medfører også at en del bileiere må bytte kabel for å bruke offentlige ladere. Det gjelder først og fremst de som har en første generasjons ladbar hybrid.
En ny kabel koster mellom 1.500 og 2.500 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Freder elbil-moms til 2020
Mange forhandlere vil ikke ta elbil i innbytte
Mange alternativer
Både Norsk elbilforening og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) synes det er bra at det nå går mot en standard. Og at den standarden er Type 2.
– Det er fremtidsrettet. I tillegg er det en sikrere og bedre løsning for forbrukeren, sier generalsekretær i medlemsorganisasjonen Elbilforeningen, Christina Bu til NRK.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Vil lage ny elbil – til under 70.000 kroner
Elbil: Hvor lange holder egentlig batteriene
Godt utbygd nettverk
Norge er i førersetet i verden, når det kommer til elbil. Vi har soleklart flest elbiler per innbygger, og også flest ladepunkter per kilometer.
I Norge er det nå rundt 2.000 ladestasjoner, et antall som øker hele tiden. Totalt er det mellom 8.000 og 9.000 ladepunkter, ifølge ladestasjoner.no.