Volkswagen kommer med ny luksusbil

Dette er en skisse av nye VW Arteon, som skal vises for første gang under bilmessen i Genéve i februar. Dette blir VWs nye flaggskip – og ser ut til å bli en blanding av de nedlagte modellene CC og Phaeton.
Dette er en skisse av nye VW Arteon, som skal vises for første gang under bilmessen i Genéve i februar. Dette blir VWs nye flaggskip – og ser ut til å bli en blanding av de nedlagte modellene CC og Phaeton.
Artikkelen fortsetter under annonsen

To modeller er lagt ned, opp av asken kommer denne!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har kanskje fått med deg at VW har måttet ofre noen prosjekter i kjølvannet av Dieselgate? Det gjelder blant annet deres mest luksuriøse modell, Phaeton, og deres mest linjelekre – nemlig CC.

Men fortvil ikke, for nå kommer en helt ny modell, som blir en slags erstatning for begge to. Den får navnet Arteon.

Den blir merkets nye toppmodell. Og som du ser på bildet over – dette kan bli en skikkelig godbit!

Les også: Passat CC: Nå er det slutt for denne bilen

Debuterer i Genéve

Selv om vi bare får se en skisse av den enn så lenge, er det faktisk ikke lenge før vi får se den offisielle versjonen. Det skjer nemlig på den tradisjonrike bilmessen i Genéve, allerede om tre måneder.

Lanseringen vil skje til sommeren.

Les også: Lekker bil – men kan være en potensiell tapsbombe

Coupe-former

I tillegg til de nye og mer sporty linjene, får Arteon en uttrykksfull front som også viser en tydelig merketilhørighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lamellene i grillen fortsetter inn i de tredimensjonale lyktene samtidig som LED-lysene bidrar til ytterligere spenning i frontdesignet, skriver VW i en pressemelding.

Selv om det er fire dører, er det åpenbar coupeform på taklinjen. De rammeløse vinduene er et typisk element for GT-biler, mens den topphengslede bakluken gir god tilgang til det store bagasjerommet.

Les også: Det trenger ikke å være dyrt å skille seg ut

Det var tilbake i 2008 at VW viste fram sine firedørscoupe, Passat CC, for første gang. Foto: Geoff Robins
Det var tilbake i 2008 at VW viste fram sine firedørscoupe, Passat CC, for første gang. Foto: Geoff Robins

Praktisk

– Ved første øyekast skaper Arteon entusiasme på grunn av designet – før den overrasker med sine praktiske egenskaper. Det er en unik kombinasjon, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Navnet Arteon, med trykk på første stavelse, er bygget opp av to deler. ”Art” beskriver bilens harmoniske linjer og følelsene den skal skape. ”eon”-endingen identifiserer bilen, i likhet med Volkswagens toppmodell for det kinesiske markedet Phideon, som en premiummodell, heter det videre i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Krysning mellom Phaeton og CC

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er glad for at VW tar sats i premiumsegmentet igjen.

– Vi skal ikke glemme at Phaeton var en helt fantastisk bil, selv om den aldri ble en storselger. Det trengs en modell over Passat i hierarkiet. Firedørscoupeen CC på sin side er helt klart blant de mest linjelekre bilene VW har laget. Her ser det ut som vi får en slags krysning mellom disse to modellene. Det lover godt, sier han.

Les også: VW Phaeton: Denne har tapt seg 1,3 millioner kroner

Ladbar hybrid

Det er enn så lenge ikke sluppet informasjon om motoriseringen på den nye modellen. Men Broom-Benny følger seg likevel trygg på at det blir mulighet for ladbar drivlinje:

– Noe annet vil være en stor overraskelse. Dette er jo tross alt et utstillingsvindu både for design og teknikk. Da vil ladbar motorisering være viktig. Og akkurat det kan jo potensielt gjøre den veldig spennende for det norske markedet.

VW Phaeton var langt framme på både utstyr og kjøreegenskaper i sin tid. Men salget var dårlig, og nå er prosjektet lagt ned.
VW Phaeton var langt framme på både utstyr og kjøreegenskaper i sin tid. Men salget var dårlig, og nå er prosjektet lagt ned.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no