– Én ting vil mange i Norge savne ved Skoda Kodiaq

Broom-Benny har dratt til Spania for å teste en av neste års mest spennende biler, nemlig SUVen Skoda Kodiaq.
Broom-Benny har dratt til Spania for å teste en av neste års mest spennende biler, nemlig SUVen Skoda Kodiaq.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brooms bilekspert er i Spania og tester Skodas nye modell - SUVen Skoda Kodiaq. Førsteinntrykket kan du lese her:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tsjekkiske Skoda har gjennomgått en forvandling det står stor respekt av.

Fra å være nærmest null og niks for 20 år siden, er de i dag et bilmerke å regne med. Mer enn det faktisk. Det folkelige og ujålete bilmerket er svært populært mange steder i verden. Også i Norge.

Suksessmodeller som Skoda Octavia, Norges mest solgte stasjonsvogn, og den svært romslige Skoda Superb, er blant to av høydepunktene.

Fyller nok et tomrom

Men en biltype har de manglet. Nemlig en skikkelig SUV.

Det blir det en slutt på nå. I disse dager fyller nemlig Skoda det tomrommet også, med sin splitter nye Kodiaq.

Dette er en bil mange nordmenn allerede har vist stor interesse for, lenge før de har sett den i virkeligheten. Vi har derfor sendt avgårde vår egen bilekspert, Benny Christensen, til Mallorca for å finne ut mer om den spennende bilmodellen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har han vært ute og kjørt en stund, så da tar vi sjansen på å høre litt om hvordan det går.

– Ring, ring ....

– Hallo!

– Heisann! Hvordan er det med litt sol og varme på Mallorca?

– Joda, selv om jeg er glad i vinter og snø, så er det deilig å dra ned og hilse på sommeren igjen nå. Jeg koser meg med 18-20 varmegrader og har det egentlig veldig bra, selv om sola ikke har vist seg fram i dag.

– Har du fått sett, kjørt og funnet noe ut av den nye Skoda-modellen?

– Jepp. Det har jeg absolutt gjort. La meg si det med en gang: Dette tror jeg er en bil mange nordmenn kommer til å like – og kjøpe. På veien er det få overraskelser, den oppfører seg som en Golf, Passat eller Octavia. Ikke de mest inspirerende kjøreegenskapene, men solid og trygt. Også går den veldig stille. Det er viktig for komforten på langturer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Folke-SUVen Skoda Kodiaq kan bli årets bestselger i 2017

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Kodiaq er stor og romslig, og kan leveres med sju seter. Men en hybrid-motorisering får du ikke.
Kodiaq er stor og romslig, og kan leveres med sju seter. Men en hybrid-motorisering får du ikke.

Mangler ladbar modell

På motorsiden er det i hovedsak diesel det går i, selv om det også kommer noen bensinmotorer. Skoda har så langt ingen ladbare modeller i utvalget sitt, og det blir det heller ikke med Kodiaq. Akkurat det er nok et stort minus for mange i Norge.

– Skoda tror det er 190 hk dieselmotor, den vi har kjørt i dag, som blir bestselgeren. I alle fall i starten. Testbilen virker i alle fall passe pigg og fin. 0-100 km/t tar 8,6 sekunder, så såpass stor motor bør den nok kanskje ha. Jeg tror i alle fall innstegsmodellen på 125 hk kan bli litt daff, sier Benny.

Les også: VW Atlas kunne blitt en stor suksess - men kommer ikke til Norge

God plass

– Men hva med plassen – dette er vel en romslig bil?

Skoda er kjent for å gi mye bil for pengene, det skal de også i høyeste grad gjør med nye Kodiaq.
Skoda er kjent for å gi mye bil for pengene, det skal de også i høyeste grad gjør med nye Kodiaq.

– Helt klart! Jeg kan fint sitte bak meg selv. Til og med den tredje seteraden klarer jeg å klemme meg på plass i. Men her er det naturligvis hovedsakelig ment at barn skal sitte. Tilgangen til disse setene er også kronglete, akkurat som hos konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og hvordan oppleves interiøret ellers?

– Det er definitivt en Skoda. På godt og vondt, hadde jeg nær sagt. På plusssiden noterer vi praktiske løsninger og mye utstyr. På minussiden er ikke opplevd kvalitet like god som hos de dyrere modellene. Finishen er ikke super alle steder. Men disse små, negative sidene tror jeg mange av kundene ikke bryr seg en døyt om. Det fungerer jo tross alt utmerket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Snart får bestselgeren VW e-Golf langt bedre rekkevidde

(Saken fortsetter under)

Skoda satser hardt på å utstyre bilene sine godt. Det gjelder også Kodiaq. Blant annet får du adaptiv cruisekontroll, nødbrems og mulighet til å koble smarttelefonen opp mot infotainmentsystemet.
Skoda satser hardt på å utstyre bilene sine godt. Det gjelder også Kodiaq. Blant annet får du adaptiv cruisekontroll, nødbrems og mulighet til å koble smarttelefonen opp mot infotainmentsystemet.

Lav pris

– Hva med prisen?

– Den blir gunstig! Med startpris på rundt 310.000 kroner, kommer denne til å gjøre både den ene og andre konkurrenten nervøs. Toppmodellen, som jeg kjører i dag, vil komme på rundt 500.000 kroner, med alt mulig av utstyr. Det er fortsatt veldig gunstig.

– Men vet du hva, nå må jeg komme meg avgårde igjen. Er ikke noe gamlehjem dette her, vet du. Her skal det testes bil!

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gjør det! Vi snakkes.

Broom-Benny kommer naturligvis tilbake med en skikkelig test av Skoda-SUVen.

PS: I morgen drar Benny direkte til ny lansering, der han skal få testet Toyotas spennende nykommer C-HR. Følg med, folkens!

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no