Sjefen kjørte fra livvaktene – da ble denne til

Første generasjon BMW M5 (1985-1987) er forlengst blitt et ikon.
Første generasjon BMW M5 (1985-1987) er forlengst blitt et ikon.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik ble BMW M5 til, og det ble kjapt en stor suksess.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bilmodell kan bli født på de merkeligste måter. Et godt eksempel i så måte er ikoniske BMW M5, et av det tyske konsernets mest legendariske biler gjennom alle tider.

En annen av deres mest ikoniske biler er superbilen M1(1978-1981) som hadde BMW sin 3,5-liters rekkesekser på 277 hk.

Dette viste seg å være en sterk og seig motor, i 1984 kom den under under panseret på M 635 CSi (med ni hester ekstra). Suksessen her gjorde at endel også mente at motoren kunne spille en rolle i en ny toppversjon av 5-serien.

Resultatet ble den første M5 (1985-1987). Med 286 hk innabords var M5 den raskeste firedørs bil i verden. Topphastigheten var 245 km/t, og 0-100 gikk på 6,5 sekunder.

Men ifølge Paul Rosche, som var ansvarlig for det som er tidenes råeste Formel 1-motor, BMWs turboladete 1,5-liters motor (brukt fra 1982 til 1986, og som kunne yte opp til 1400 hk under en kvalifiseringsrunde), er historien bak M5 langt mer enn et ønske om bare å bruke M1-motoren i en sedan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bildrøm endte i politiaksjon og håndjern

(Saken fortsetter under)

Med denne motoren under panseret, ble det ikke lenger noe problem for livvaktene å holde følge med sjefen.
Med denne motoren under panseret, ble det ikke lenger noe problem for livvaktene å holde følge med sjefen.

Frykt for terror

Her skal man tilbake til den kalde krigen, og et langt fra hyggelig forhold mellom Vest-Tyskland og Øst-Tyskland. På tidlig 80-tall var Eberhard von Kuenheim administrerende direktør for BMW. Vest-Tyskland hadde på 70-tallet blitt rystet av flere terroranslag fra RAF (Rote Armee Fraktion), og en av deres spesialiteter var kidnappinger av ledere og direktører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av den grunn var det mange viktige personer som gjerne hadde en rask direktørbil, ifall det skulle bli uforutsette situasjoner, og von Kuenheim ble fraktet rundt i en turbomatet BMW 745i. Som ekstra backup hadde han et team med livvakter som fulgte i 535i og 528i-modeller.

Les også: Her er nye BMW 5-serie

(Saken fortsetter under)

En M5 som tydeligvis har kjørt i revers på snøen. Mange med bakhjulstrekk har prøvd det trikset opp bratte og glatte vinterbakker.
En M5 som tydeligvis har kjørt i revers på snøen. Mange med bakhjulstrekk har prøvd det trikset opp bratte og glatte vinterbakker.

Arbeidet gjort på kveldstid

Det var bare et problem. Når 7-serien virkelig ga på (som den ofte gjorde, siden Kuenheim likte litt tempo) klarte ikke 5-serie bilene å henge på. Dermed kom ideen om å sette M1-motoren inn i en 5-serie. Arbeidet ble gjort på kveldstid, da det hele var ferdig, var livvaktene strålende fornøyde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Endelig hadde de en bil som kunne holde følge med sjefen. Resultatet ble så vellykket at man klarte å selge inn konseptet til ledelsen i BMW, som i utgangspunktet ikke hadde noen stor tro på at en slik bil kunne selge noe særlig. Historien har imidlertid vist at verden er full av mennesker som ønsker seg en rask sedan.

Les også:

Sjekk hva som skjer med litt ekstra vekt

Nå kommer flere til å kjøpe denne morobilen

Bare la vinteren komme!

Kaffe skal stoppe skummel mobilbruk

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no