Her er nye BMW 5-serie

Den nye 5-serie har skarpere linjeføring enn utgående modell. Spesielt skulderlinjen er mer markert, men også linjen fra luftskjoldet på framskjermen nederst på dørene gir mer særpreg.
Den nye 5-serie har skarpere linjeføring enn utgående modell. Spesielt skulderlinjen er mer markert, men også linjen fra luftskjoldet på framskjermen nederst på dørene gir mer særpreg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Februar 2017 ruller nye BMW 5-serie ut på veien. Vi har sjekket pris mot de viktigste konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie og kjøregleden til nye BMW 3-serie, skriver den norske BMW-importøren i en pressemelding om merkets nye storbil.

BMW følger således suksessoppskriften fra dagens 5-serie, som vi kåret til klassens beste ved flere anledninger da den ble presentert tilbake i 2010. Ikke verst tatt konkurransen i betraktning, for på lista over konkurrenter finner vi både Mercedes E-klasse og Audi A6 med flere.

– Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og sportslig preg, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Importøren tror at det brede drivlinje-utvalget vil dekke manges behov og sørge for videre suksess for 5-serie her til lands.

– Med et stort utvalg av xDrive firehjulsdrift, kombinert med både bensin- og dieselmotorer og en plug-in hybrid med klassens lengste rekkevidde på veien om kort tid, er vi nå klare for et nytt kapittel i suksesshistorien til BMW 5-serie, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som vi ser av bildene, har den nye 5-serie skarpere linjeføring enn utgående modell. Spesielt skulderlinjen er mer markert, men også linjen fra luftskjoldet på framskjermen nederst på dørene. Mer skrånende taklinje ned mot bagasjeromslokket skal gi et mer sportslig inntrykk.

Nye 5-serie kommer i tre grunnversjoner; Sport Line, Luxury Line og M Sport. Kombinert med det importøren kaller en rikholdig fargepalett, skal kundene selv kunne definere designuttrykket på sin BMW 5-serie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er BMW-en «ingen» kjøper

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den ladbare hybriden 530e iPerformance kommer i mars. Motorene yter totalt 252 hestekrefter og 420 Newtonmeter, og sender 5-serie fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder.
Den ladbare hybriden 530e iPerformance kommer i mars. Motorene yter totalt 252 hestekrefter og 420 Newtonmeter, og sender 5-serie fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

Større og bedre utstyrt

Tradisjonen tro vokser nye 5-serie både i lengden, bredden og høyden. Til tross for dette har BMW-ingeniørene klart å senke luftmotstanden til det de hevder er best i klassen (Cd (drag coefficient) oppgitt til 0.22).

Plassen innvendig skal være bedre enn dagens modell, og det skal være plass til tre barneseter i baksetet (isofix på de to ytterste).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge importøren kommer nye BMW 5-serie med et bredt utvalg av fremtidsrettet teknologi og førerassistentsystemer.

– Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer fra 0–210 km/t, mens en egen køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater det, heter det i pressemeldingen.

Videre kan nye 5-serie parkeres ved hjelp av en fjernkontroll, og med «Remote View» kan du følge med på hva som skjer rundt bilen fra mobilen. Apple CarPlay lar deg integrere telefonen med systemet i bilen, og navigere på apper via skjermen i bilen – helt trådløst.

Videre har 5-serie siste generasjon iDrive-infotainmentsystem og berøringsskjerm der føreren kan skreddersy visningen. I likhet med storebror 7-serie, får nye 5-serie også «Gesture control», som gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen artig løsning sett med norske øyne, er muligheten for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur. For ikke å snakke om high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ikke på skattetoppen? Disse får du faktisk for 50.000,-

(Artikkelen fortsetter under bildet)

M550i xDrive skal klare 0–100 km/t på kun 4,0 sekunder. Med andre ord; det er bare å glede seg til M5.
M550i xDrive skal klare 0–100 km/t på kun 4,0 sekunder. Med andre ord; det er bare å glede seg til M5.

Bredt spekter

Fire motorer er klare fra lanseringen i februar 2017. To diesel- og to bensinmotorer, som alle kan leveres i kombinasjon med 8-trinns automatgir og firehjulsdrift.

Mest spennende er uten tvil den ladbare hybriden som kommer i mars, 530e iPerformance. Som i både 3-serie og 7-serie står en toliters, firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor for fremdriften. De yter totalt 252 hestekrefter og 420 Newtonmeter, og sender 5-serie fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med denne kan du kjøre på ren eldrift opp til 140 km/t, og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 45 kilometer. Forbruk og utslipp, og ikke minst pris, er ennå ikke offentliggjort, men importøren forteller at denne informasjonen vil bli sluppet i løpet av en måneds tid.

Videre følger modellene 520d EfficentDynamics Edition med toliters dieselmotor på 190 hk, 8-trinns automatgir og et C02-utslipp på 102 g/km., og den foreløpige toppmodellen M550i xDrive med 4,4 liters V8-bensinmotor med 462 hestekrefter og 650 Newtonmeter.

Med 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift skal sistnevnte klare 0–100 km/t på kun 4,0 sekunder.

Les også:

Nå blir budsjett-superbilen enda råere!

Når Mercedes-AMG ikke er godt nok

Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, hvilken er best?

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no