Første forsøk endte i konkurs – men denne mannen gir seg ikke
Danske Henrik Fisker og hans Fisker Automotive endte i konkurs. Men nå gjør han et nytt forsøk, med elbil og svært lang rekkevidde.
Da Fisker Karma ble lansert i 2011 fikk mange hakeslepp. Prosjektet var satt i gang av dansken Henrik Fisker, mannen som med suksess har vært designer for både BMW og Aston Martin.
Ikke bare var Fisker Karma en bil med et tøft design, og særpreg i massevis også på innsiden, det var dessuten en hybrid. Og i motsetningen til hybrider flest på denne tiden, var den råsprek. Totaleffekten endte på rundt 400 hk.
I starten ville hypen ingen ende ta. Men så ble det brått helt stopp og det dukket opp både økonomiske og tekniske utfordringer. Kort historie gjort enda kortere: Det endte med konkurs.
Men nå er Fisker tilbake med et nytt bilprosjekt. Denne gangen blir det en ren elbil.
640 kilometers rekkevidde
Fisker er glad i navnet sitt. Denne gangen heter selskapet Fisker Inc. Og han lover at det i løpet av andre halvår i 2017 skal presenteres en premium elbil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDesignet skal minne mye om Fisker Karma – og Fisker er ikke snauere enn at han lover en rekkevidde på 640 kilometer.
Batteriene skal produseres av et annet firma som den driftige dansken har satt i gang: Fisker Nanotech. Begge firmaene har hovedsete i California.
Les også: Nå gjør Fisker Karma comeback
(Saken fortsetter under)
Skal vare like lenge som bilen
Batteriene i den nye superelbilen er dessuten tenkt å vare like lenge som selve bilen. Jack Kavanaugh, i Fisker Nanotech, forklarer hvordan det skal være mulig:
– Teknikken i batteriene er utarbeidet av UCLA-professorer, som har arbeidet med energilagring. Vi har allerede utviklet prototyper som er ulikt det du har sett noe annet sted.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: – Kampen om elbilen utkjempes nå – startskuddet har gått
Ikke som Tesla
Kavanaugh holder kortene tett til brystet. Han avslører imidlertid at det vil være lithium i batteriene, men at det ikke er samme typen batteri som brukes i Teslas elbiler.
Artikkelen fortsetter under annonsenMålsetingen er etterhvert å kunne selge batteriteknikken videre til andre bilprodusenter.
Lever videre
Etter konkursen endte Fiskers hybridprosjekt i hendene på kinesiske Wanxiang.
De endret navn til Karma Automotive, og Fisker Karma ble døpt om til Karma Revero. Det er bare noen uker siden denne bilen ble offisielt avduket.
Revero ser ganske så lik ut som modellen til Fisker, men drivlinjen er utbedret, og har nå lengre elektrisk rekkevidde og bedre ytelser. På innsiden er det et nytt infotainmentsystem.
Les også:
Ble stoppet av konkurs – nå kan denne bli virkelighet
Slik sparer du én million på superbilen
Tapte 3,6 millioner per solgte bil – nå gjør den comeback
Denne SUV-favoritten blir vi snytt for
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no