Skoda Fabia Monte Carlo er rett og slett et lite kupp

Skodas minste stasjonvogn har større bagasjerom enn mange av konkurrentene en klasse over. Samtidig er prisen svært gunstig.
Skodas minste stasjonvogn har større bagasjerom enn mange av konkurrentene en klasse over. Samtidig er prisen svært gunstig.
Artikkelen fortsetter under annonsen

På ett område knuser den konkurrentene. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda Fabia stasjonsvogn

  • Modell: 1,2 TSI Monte Carlo
  • Motor: 1,2-liter bensin
  • Effekt: 110 hk / 175 Nm
  • 0-100 km/t: 9,6 sekunder
  • Toppfart: 199 km/t
  • L/B/H: 425/173/146 cm
  • Bagasjerom: 530 liter
  • Snittforbruk: 0,48 l/mil
  • Pris testbil: 222.600 kroner

Når du hører ordet «familiebil», tenker du kanskje Passat, Mondeo eller Avensis? Naturligvis i stasjonsvognutgave og gjerne i en litt påkostet versjon. De har riktignok tapt markedsandeler til SUV-ene og premiummerkene de siste årene, men fortsatt er disse bilene opplagte valg for mange norske familier.

For de som synes 400.000-500.000 kroner er altfor mye penger å bruke på bil, finnes det imidlertid alternativer. Og det uten at man må gå altfor mye på bekostning av noe som er svært viktig for barnefamiliene, nemlig plassen.

De siste årene har det kommer en rekke mindre stasjonsvogner med imponerende mye plass. Kroneksempelet på det er denne testbilen: Skoda Fabia stasjonsvogn. I en kompakt bil som måler 425 cm. fra støtfanger til støtfanger, har nemlig Skoda klart å trylle fram 530 liters bagasjerom. Det slår faktisk flere av bilene i klassen over.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I spesialmodellen Monte Carlo og med 1,2-liters bensinmotor på 110 hestekrefter og DSG-automat, klokker den inn til gunstige 222.600 kroner. Det er – i alle fall på papiret – et svært gunstig kjøp.

(Saken fortsetter under)

Hvordan er den å kjøre?

Joda, Skoda har spart. Det merkes med en gang du lukker døren og setter deg inn. Her er det ikke noe dump og solid lyd, i stedet smeller det litt. Interiøret har mye svart og hard plast. Setene og setetrekkene vitner også om at sparekniven har vært brukt.

Men kjøremessig er Skodaen helt godkjent. Det handler om trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Denne bilen skal ta deg fra A til Å uten noen krumspring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Støydempingen er bedre enn det vi opplevde fra Skoda for noen år tilbake. Nå er det ikke noe problem å tilbakelegge mange mil på motorvei.

Motoren kler bilen og oppleves som helt tilstrekkelig. DSG-girkassen er også et smart valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skoda Kodiaq kan bli en ny, norsk folke-favoritt

(Saken fortsetter under)

Trygge og forutsigbare kjøreegenskaper kjennetegner Fabia.
Trygge og forutsigbare kjøreegenskaper kjennetegner Fabia.

Hvordan er plassen?

Vi må naturligvis starte med bagasjerommet. Det er rett og slett imponerende! 530 liter hadde vært ganske utenkelig i denne bilklassen for ikke veldig mange år siden. Skoda skal også ha et stort pluss for flere smarte innredningsløsninger. Her har mange av konkurrentene noe å lære!

Plass i en bil handler naturlig nok om prioriteringer. Det store bagasjerommet går litt på bekostning av plassen i baksetet. Beinplassen er snau for voksne. Store barneseter går bra, men da må de foran være innstilt på å dele godene. Ellers kan det bli for trangt.

Nytt pluss for mange smårom og smarte løsninger rundt om i kupéen. Her er Skoda flinkest i klassen.

Les også: Dette blir SUV-luksus for folket

(Saken fortsetter under)

530 liters bagasjerom i denne klassen er rett og slett imponerende.
530 liters bagasjerom i denne klassen er rett og slett imponerende.

Går den bra?

Bensinmotorene har tatt over for diesel som det mest populære valget i denne bilklassen. Det har både fordeler og ulemper. For å starte med det første, betyr bensinmotor lavere støynivå og mer kultivert gange. Du må ofre litt trøkk i mellomaksellerasjonene, men det føles egentlig ikke som noe stort savn her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren kler bilen fint, og den ruinerer deg på ingen måte på bensinstasjonen. Offisielt forbruk er oppgitt til 0,48 liter/mil, det samsvaret godt med våre erfaringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er en av de beste familiebilene du kan kjøpe

(Saken fortsetter under)

Litt ekstra farger og striper pynter opp i interiøret, men du er aldri i tvil om at du sitter i en rimelig bil.
Litt ekstra farger og striper pynter opp i interiøret, men du er aldri i tvil om at du sitter i en rimelig bil.

Finest utenpå eller inni?

Små stasjonsvogner er sjelden noen designbomber. Her handler det om fornuft og praktiske hensyn, det gjør det også med Fabia stasjonsvogn. Men med litt ekstra stylingpynt og knall rød farge, blir denne faktisk ganske tøff. Vi synes fronten er den mest vellykkede delen, fra siden og bakfra er det mer ordinært.

Innvendig er det ingen sprell. Det merkes at dette er et produkt langt nede på «rangstigen» i VW-konsernet, men det er for så vidt også helt greit. Fabia forsøker ikke å gi seg ut for noe mer enn den er: En rimelig og fornuftig bil, som gir deg mye plass for pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jo – Volvoen til Pål skal faktisk se slik ut

(Saken fortsetter under)

Fronten er både tøff og sporty, den viser at Skoda også har tatt store steg med designene sine de siste årene.
Fronten er både tøff og sporty, den viser at Skoda også har tatt store steg med designene sine de siste årene.

…og hva er konklusjonen?

Dette er en bil som virkelig forsvarer prislappen sin. Du får klasseledende bagasjeplass, helt grei komfort og bra med utstyr, til 222.600 kroner. Ja, prisen merkes på flere områder, men noe annet er heller ikke å vente.

Motoriseringen er også helt passende og jobber godt i kompaniskap med DSG-girkassa.

I sum blir dette en bil som absolutt fortjener å være med i vurderingen hos de som trenger en ukomplisert og kompakt stasjonsvogn, til minst mulig penger.

Skoda-kvaliteten er generelt høy. Det i kombinasjon med fem års nybilgaranti, gjør at det ikke bare er nybilprisen som er gunstig. Det ligger også an til lave eierkostnader i mange år.

I noen faser av livet kan det være akkurat hva man trenger. I praksis vil Fabia stasjonsvogn duge for veldig manges daglige bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eller den vil være en kjempepraktisk bil nummer to – mens man eventuelt venter på anledningen til å kjøpe noe med mer drømfaktor.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no