Her får du fullblods luksusbil til under 300.000,–
Jaguar XF oppleves som mer komfortabel enn sporty å kjøre. Prisene, som nå starter på under 300.000 for de første årsmodellene, gjør at mange nå har sjansen til å realisere en ekte engelsk luksusbil.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hallo Benny!
Jeg synes Jaguar XF ser ut som en flott bil. Ser at det er mulig å få et fint eksemplar for under 300.000 kroner. Hva er din mening om dette og om bilen?
Benny svarer:
Heisann!
Dette har jeg sansen for! Det er noe eget og karismatisk over engelske biler som vanskelig lar seg forklare. Enten «skjønner» man det – eller så gjør man det ikke. Ikke i nærheten en gang.
Jeg mener i alle fall at dette et godt alternativ til BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Ikke det at det er noe galt med dem. Det er både pene, stort sett gode og kurante biler. Men det går jo fort 13 på dusinet her - minst. Det gjør det ikke med en Jaguar XF.
Jeg sier ikke nødvendigvis med det at disse bilene er feilfrie. Det har vært gjentatte feil med kjørelys og innerbelysning.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMange har opplevd å ikke få start. Det har vært en elektrisk feil med girvelgeren. Enten er den byttet, eller så må man belage seg på å gjøre det i nær framtid.
På en del biler har tanklokket gått i vranglås og lar seg ikke åpne. At det er noe dritt som skjer på et ubeleilig tidspunkt er vel unødvendig å si.
En del biler har også hatt bakaksel-havari. Hør nøye etter ulyd og sjekk for lekkasjer ved prøvekjøring. Dette er jo som Mercedes og BMW en bakhjulstrekker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå skal Jaguar lage elektrisk SUV
(Saken fortsetter under)
Høres det voldsomt ut?
Til tross for at bilen er nesten fem meter lang, er ikke plassen så god som på de tyske konkurrentene. I baksetet må man sitte med bøyd hode om man er over 185 cm. høy. Den klarte heller ikke mer enn fire stjerner (av fem mulige) i EuroNCAPs kollisjonstest.
Det høres kanskje litt voldsomt ut. Men jeg minner om at ti år gamle tyske biler ikke nødvendigvis er helt feilfrie de heller.
Artikkelen fortsetter under annonsenSelvfølgelig skal en slik rasekatt ha komplett servicehistorikk og god eierhistorikk. En ekstra sjekk av dekk, forstilling og bremser hører også med. Sammen med en nøye kontroll av at alle elektriske funksjoner virker som de skal. Alt fra varmeseter til klimaanlegg.
Les også: Nå går Jaguar Land Rover til krig mot kopi-bilen
Stiller meg fremst i køen
Jeg synes Jaguaren byr på en type sjarm og særpreg og noe litt aristokratisk upper class-aktig som de tyske mangler.
Designet preges også på klassisk eleganse, både utvendig og innvendig, men kanskje ikke det som var siste nytt av teknologiske innovasjoner den gangen. Der var nok tyskerne et hestehode foran.
Bilen oppleves også som mer komfortabel enn sporty å kjøre. Prisene, som nå starter på under 300.000 for de første årsmodellene gjør at mange nå har sjansen til å realisere en ekte engelsk luksusbil. Det mener jeg at flere burde gjøre.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er vel verdt å bruke å litt tid, og penger også, på å lete opp riktig eksemplar. Gjør man det, tror jeg man kan få et svært hyggelig bilhold, med en bil som skiller seg ut fra mengden. Jeg stiller meg gjerne fremst i køen av gratulanter når du får handlet. Lykke til!
Les også:
Dette er Volvoen som kunne vært en Jaguar
Selv ikke James Bond klarer å redde salget
Dette er bilmerket som øker mest i Europa
Dette er risikosport i bruktbil-markedet
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no