Et av de smarteste bruktbilkjøpene

Nordmenn tørster etter ladbar hybrid og SUV. Mitsubishi Outlander kombinerer begge – og har vært en braksuksess. På bruktmarkedet kan du virkelig gjøre gode kjøp.
Nordmenn tørster etter ladbar hybrid og SUV. Mitsubishi Outlander kombinerer begge – og har vært en braksuksess. På bruktmarkedet kan du virkelig gjøre gode kjøp.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hvilken Outlander-variant skal du velge?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider har blitt det nye store blant norske bilkjøpere. En av bilprodusentene som virkelig har nytt godt av den utviklingen, er Mitsubishi. De var nemlig tidlig ute med å tilby en SUV som var ladbar. Og kjøpe-kåte nordmenn lot ikke vente på seg.

Helt siden 2014 har Outlander vært eneste modell i sitt segment som har vært ladbar. Audi, BMW, Mercedes og Volvo har også SUV-er som kan kobles til en stikkontakt, men da blir prisen en helt annen.

I Norge koster Outlander PHEV fra 409.000 kroner, mens toppmodellen, som nordmenn flest vil ha, kommer på 444.000 kroner. Det er allerede en gunstig pris. Men på bruktmarkedet får du ladbar Outlander helt ned i rundt 300.000 kroner. De snakker vi virkelig mye bil for pengene.

Mange til salgs

For de som ikke har lyst å ta sjansen på å kjøpe en nybil, og frykter verditapet, kan det derfor være smart å sjekke bruktmarkedet. På finn.no ligger det i skrivende stund nesten 140 Outlander PHEV til salgs. Det er mye å velge mellom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene starter på 314.000 kroner, for en 2014-modell som har gått 99.000 kilometer.

Men du trenger ikke å legge mer enn 20.000-30.000 kroner til på bordet, for å finne et eksemplar med bare rundt halvparten av den kjørelengden.

Les også: Nå vil «alle» ha ladbare hybrid-biler

Mye utstyr

Det fine med de fleste bilene som ligger til salgs i Norge, er at de er godt utstyrt. Nordmenn er jo kjent for å være opptatt av en god porsjon utstyr, når vi skal handle bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Instyle er betegnelsen på den høyeste utstyrsnivå – som inkluderer både skinn, navigasjon og blue tooth. Mange har dessuten DAB-radio.

Du bør også finne deg et eksemplar som har hengerfeste og den nordiske utstyrspakken, som er best i det kalde klimaet vi har i Norge.

Motor- og coupevarmer er også et stort pluss når kulda setter inn for alvor. Både for komfort og forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 10 år siden Seat forsvant fra Norge

(Saken fortsetter under)

Slik ser Outlander ut før faceliften. Ikke alle har sansen for den litt klumpete fronten.
Slik ser Outlander ut før faceliften. Ikke alle har sansen for den litt klumpete fronten.

Rekkevidde

Importerte biler har ikke samme garanti som de norsksolgte. Men de som selges av forhandler, kan få utvidet garanti.

Outlander har altså både en elmotor og en bensinmotor. Totalt yter den 202 hk, og har en rekkevidde på inntil 55 kilometer. Det betyr at den er blant hybridene som kan kjøre lengst på strøm.

Likevel bør du nok ikke ta høyde for mer enn 30-40 kilometer som maksimal rekkevidde. På vinteren, når det er skikkelig kaldt, er den fort lavere.

Les også: – Sjekk bruktbilen før du slår til

(Saken fortsetter under)

Interiøret i nye Outlander har fått et betydelig løft. Men fortsatt er det litt mye hardplast her.
Interiøret i nye Outlander har fått et betydelig løft. Men fortsatt er det litt mye hardplast her.

Forbruk

Snittforbruket på ladbare hybrider er alltid litt misvisende, men har mindre enn 30 kilometer til jobben, og kan lade der, kan du klare deg på et veldig beskjedent drivstoffbudsjett.

Opppgitt blandet forbruk er forøvrig 0,18 l/mil. Men ikke heng deg så mye opp i det. For å få et godt bilde av realistisk forbruk, må du analysere bruksmønsteret ditt. Under vår testing var forbruket under langkjøring på 0,7 l/mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De fem dyre bruktbil-fellene

Facelift

I 2015 kom det en omfattende facelift på storselgeren. Det er faktisk snakk om mer enn 100 endringer, og det inkluderer et mer moderne design. I tillegg er interiøret fornyet og det har blitt lavere støynivå inne i bilen.

Den billigste utgaven av facelift-utgaven er en sort 2015-modell som er gått 29.000 kilometer. Prisen på denne er 388.000 kroner.

Hvis du har råd, bør du gå for den nye utgaven. Den ikke bare ser betydelig bedre ut, men har også mer utstyr.

Les også: Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

Ny modell

Som alltid i bilverden, så jobbes det hele tiden på spreng med å lage stadig nyere og bedre varianter.

Neste generasjon Outlander kommer trolig i 2018. Mitsubishi har vist flere konseptbiler allerede. Her kan det også skje ting med hensyn til rekkevidde. Verdt å ha i tankene, når en skal vurdere prisutviklingen.

  • Positivt: 4x4, ekstra bakkeklaring, mulighet til kjøring på ren strøm, bra utstyrsnivå og gunstig pris.
  • Negativt: Ikke engasjerende å kjøre, litt billig preg på interiøret (særlig før facelift), design (før facelift)

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no