Slik viser Skoda fram en stor bilnyhet

Skoda har vært samarbeidspartner på bil i Tour de France i 13 år. Da er det kanskje ikke rart at de også benytter anledningen til å vise fram en svært spennende nyhet.
Skoda har vært samarbeidspartner på bil i Tour de France i 13 år. Da er det kanskje ikke rart at de også benytter anledningen til å vise fram en svært spennende nyhet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette skal bli stor SUV til hyggelig pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I høst skal Skoda vise en bil som kommer til å bli svært viktig for merket – og som også har gode muligheter til å selge bra i Norge.

Vi snakker om deres første store SUV. En bil som skal by på mye plass, inntil sju seter – men likevel gunstig prislapp. Et av Skodas kjennetegn er å gi mye bil for pengene. Det skal de også gjøre med bilen som er døpt Kodiaq.

Hittil har vi sett den i konseptversjon, på bilutstillingen i Geneve tidligere i år. Skoda har også delt noen detaljbilder av bilen, og nå har vi fått en ny smakebit.

Sporty og skarpe linjer

I forbindelse med avslutning av Tour de France (der Skoda har vært sponsor i 13 år), viste de fram en godt kamuflert Kodiaq. Dermed benyttet de også anledningen til å skape mye blest rundt sin kommende stor-SUV.

Design har ikke vært det Skoda har satset mest på så langt, men nå skjer det ting også her. Kodiaq skal vise det som blir en helt ny designretning fra tsjekkerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler blant annet om mer sporty og skarpere linjer enn det vi forbinder med merket i dag. Kodiaq er en voksen SUV med mulighet for sju seter, og her gjør de ingen forsøk på å kamuflere størrelsen. Tvert imot.

Les også: Glem Skoda-vitsene, nå står vi i kø for denne

Mye å velge mellom

En godt kamuflert Kodiaq i Paris, om et par måneder skal vi få se den helt uten kamuflasje.
En godt kamuflert Kodiaq i Paris, om et par måneder skal vi få se den helt uten kamuflasje.

Men selv om designet blir tøffere og mer særpreget, betyr ikke det at Skoda skal slutte å gi mye bil for pengene. Posisjonen som det mest prisgunstige merket i VW-familien skal videreføres. I praksis slik at Kodiaq på pris skal kunne konkurrere mot biler i klassen under.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her nyter de også godt av mange stordriftsfordeler innad i konsernet. Det gjelder alt fra utviklingskostnader, til tilgang på teknologi. Det betyr blant annet at det her blir en rekke motoralternativer å velge mellom, sannsynligvis både forhjulstrekk og 4x4. Kodiaq skal også komme som ladbar hybrid, men det vil drøye litt før den utgaven er på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norges mest solgte stasjonsvogn – gjetter du hvilken?

Oppkalt etter en bjørn

Kodiaq er 4,70 meter lang, og dermed noe kortere enn merkets flaggskip: Superb. Bagasjerommet i SUV-en skal imidlertid bli enda større enn de 660 literne Superb har å by på.

Kodiaq-navnet refererer forresten til kodiakbjørnen som lever på øya med samme navn ved Alaskas sørlige kyst og stavemåten er hentet fra urbefolkningens språk – alutiiq.

Debuten skjer på bilutstillingen i Paris, til høsten. Det er ventet at Skodas nye SUV kommer til Norge tidlig i 2017.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no