Dette skaper problemer for veldig mange bilister

Reparasjonssettene har erstattet reservehjul på veldig mange biler. Problemet er at mange bileiere ikke aner hvordan de skal bruke det.
Reparasjonssettene har erstattet reservehjul på veldig mange biler. Problemet er at mange bileiere ikke aner hvordan de skal bruke det.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stadig flere av oss har det i bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De færreste tenker noe særlig på reservehjulet, eller mangelen på et slikt, før uhellet er ute og du står i veikanten med et punktert dekk. Da er gode råd ofte dyre, og det er en fordel å ha gjort seg godt kjent med utstyret du har før du trenger det.

En undersøkelse gjennomført av YouGov for Dekkmann for noen år tilbake, viste at én av fem norske bilister ikke hadde reservehjul i bilen. I en uformell undersøkelse på Facebook i juni, svarte halvparten av de drøyt 60 respondentene at de ikke hadde reservehjul.

Godt som nødløsning

– Flesteparten av de nye bilene som selges i Norge i dag leveres kun med et reparasjonssett, så andelen som kjører rundt med et reservehjul i bilen vil fortsette å minke i årene som kommer, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes.

Settene som følger med nye biler fungerer i utgangspunktet godt som nødløsning ved riktige forutsetninger og bruk. Problemene oppstår imidlertid når de strandede ikke leser bruksanvisningen godt nok eller det er store skader på dekket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er ekspertens beste råd ved punktering

(Saken fortsetter under)

Har du et vanlig reservehjul i bilen, er jobben som regel både enkel og kurant - men stadig flere mangler dette.
Har du et vanlig reservehjul i bilen, er jobben som regel både enkel og kurant - men stadig flere mangler dette.

Kan ha fått store skader

– For å få sprøytet inn tetningsmiddelet i dekket må man fjerne en del av ventilen. Det følger som regel med et lite verktøy til dette i settene, men hvis man ikke leser bruksanvisningen vil man ikke få nok tetningsmiddel inn i dekket, sier Haukenes, i en pressemelding.

Reparasjonssettene har også begrensninger når det gjelder hvor store hull de kan tette. Hvis man ikke merker at bilen har punktert før det har gått en stund, kan dekket ha fått skader som gjør at det ikke nytter med tetningsmiddel. Og hvis punkteringen skyldes et fremmedlegeme, har Haukenes et krystallklart råd til de som skal bruke tetningsmiddel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– La det som forårsaket punkteringen bli værende i dekket! Hvis du tar det ut, er sjansene for at hullet er for stort til å tettes større, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Halvparten av norske menn kjører med dårlig syn

Mange er sløve

Brooms bilekspert Benny Christensen kan fortelle at punktering i stadig større grad preger hverdagen til selskapene som driver med bilberging. Mange bilister må ringe dem og be om hjelp, fordi de ikke får reparasjonssettene til å fungere.

– Disse settene sparer bilprodusentene for både vekt, plass og penger, men spesielt brukervennelige er de dessverre ikke. I tillegg er nok mange bilister sløve her. De vet ikke en gang hvor settet er, og vegrer seg for å forsøke å bruke det når uhellet er ute. Mitt beste råd er at man trener litt i forkant. Finne ut hvordan reparasjonssettet fungerer og hva man skal gjøre hvis man er så uheldig og punkterer, sier Benny.

Les også:

Stadig flere må ha veihjelp for dette

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no