Kinesisk kapital, norskættet sjef:Nå kan London-taxien komme til Oslo - som elbil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 2018 kan tradisjonelle, sorte London-taxier rulle i Oslos gater. Forresten - ikke helt tradisjonelle. De blir hel-elektrifiserte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De sorte London-taxiene:

  • Drosjeselskapet London Taxi Company har drevet siden 1896 i London.
  • Norsk sjef: I 2013 holdt selskapet på å gå konkurs. Nordmannen Peter Johansen, først som innleid konsulent, deretter som toppsjef, klarte å berge selskapet.
  • Kinesisk eier: Johansen fikk de kinesiske eierne av selskapet, Zhejiang Geely Holding Group, til å gå inn med 300 millioner pund i nysatsing på å utvikle nullutslippsdrosjer.
  • Satser ute: Selskapet utvikler seg nå ikke bare i London, men vil spre sine elektriske drosjebiler til Oslo og andre europeiske byer.

Produsenten av de karaktristiske, sorte London-taxiene gjennom mange årtier, London Taxi Company, LTC, var onsdag på sjarmoffensiv til Oslo for å promotere sin nye og utslippsfrie London-taxi til bruk i Oslo.

– Vi er de globale ekspertene på produksjon av rene drosjebiler og investerer nå 3,6 milliarder kroner i utvikling av en ny helelektrisk modell. Dem vil vi gjerne eksportere til alle storbyer i verden, sa selskapets president Peter Johansen da han møtte pressen.

Dermed kan Oslo fra 2018 få den klassisk utformede London-drosjebilen med plass til seks personer, enkel tilgang for rullestol og folk som er skrøpelig til bens, og den blir altså elektrisk - med solid rekkevidde.

Den elektriske modellen har beholdt de usedvanlig gode svingegenskapene som har vært en forutsetning i London. Bilen kan svinge på 7,6 meters radius.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er verdens mest solgte elbil

Lette, lange og klare i 2018

Under lakken har det imidlertid skjedd mye. Karosseriet er av aluminium, noe som bidrar til å lette bilen med ett tonn sammenliknet med dagens London-taxi.

– Det gjør at el-taxibilen, trass i batteripakken, faktisk blir noe lettere enn den ordinære modellen, forteller Johansen, som har far fra Sandefjord og nå jobber for et digert multinasjonalt selskap - den kinesiske Geely-gruppen som også eier Volvo.

Lavere vekt betyr også noe for den store rekkevidden for batteriet, som LTC påberoper seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
DEMONSTRERTE: LTC-president Peter Johansen demonstrerer den karakteristiske London-taxien - foreløpig i en hotellkjeller i Oslo. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
DEMONSTRERTE: LTC-president Peter Johansen demonstrerer den karakteristiske London-taxien - foreløpig i en hotellkjeller i Oslo. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter

– Vi vil ikke gå ut med konkrete tall for det nå. For batteriteknologien utvikler seg år for år, og vi vil ta i bruk siste skrik, sier Johansen.

Les også: Skal du kjøpe elbil?

Han forsikrer likevel at modellen deres går atskillig lenger enn noen av elbilene som ruller på veiene nå, med mulig unntak for Tesla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men LTC har gjort som den kjente TV-kokken Ingrid Espelid Hovig, de «har juksa litt».

I bilen befinner det seg nemlig en bensingenerator som i nødsfall kan lade opp batteriet, slik at sjåfør og passasjerer ikke skal behøve å være nervøse for om de kommer frem.

Les også: Her har de laget sin helt egen Tesla

Oslo: – Ser interessant ut

Johansen forteller til ABC Nyheter at 15 prototyper nå er bygget og testet, og at produksjonen av de ferdige bilene starter med det første.

I London vil deres el-taxier rulle i 2017. Modeller med ratt på venstre side blir klare i 2018.

Tidligere på dagen redegjorde representantene for LTC for sin eltaxi for drosjenæringen, lederen for Stortingets energi- og miljøkomité, Ola Elvestuen (V), og direktør Silja Bjerke Vestre for Oslo kommunes Klima- og energiprogrammet.

LTC-presidenten understreker at det offentlige over hele verden må gi rammebetingelser som gjør det lønnsomt å bruke el-taxien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Myndghetene bør gi støttende reguleringer og incentiver, sier han.

Les også: Norsk elbil-favoritt skal gå lengre

Ett uromoment er om myndighetene tolker reservegeneratoren slik at taxien blir avgiftsbelagt som hybridbil i stedet for elbil. Det mener Johansen ville være ulogisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det må også være et nett av ladestasjoner som er mer omfattende og gir raskere lading enn dere har i byen i dag, sier han.

– Dette ser veldig interessant ut. At det kommer tilgjengelig teknologi og mulig å få inn rullestoler, sier Silja Bjerke Vestre til ABC Nyheter.

– Så må vi se på infrastruktur. Det må gjøres en betydelig innsats for å opprette ladestasjoner i storbyene. Det er viktig at markedet driver ladestasjoner, for eksempel på bensinstasjonene, men Enova og vi skal støtte opp, legger hun til.

– Veldig spennende.Det vi er ute etter, er bil som har lang rekkevidde og kan lade hurtig. Men det mangler mye infrastruktur i form av ladestasjoner i Oslo nå, sier Glenn Tuxen til ABC Nyheter.

Han er leder i Norges Taxiforbunds avdeling i Oslo.

Les også:

Taxitipsene du får bruk for

Tro det eller ei - dette er en taxi