Dette er de sikreste og farligste dekkene på våt vei

Våt asfalt er det mest kritiske underlaget for sommerdekk. Det er stor forskjell på de beste og de dårligste dekkene, visr Motors test. Foto: Lasse Allard
Våt asfalt er det mest kritiske underlaget for sommerdekk. Det er stor forskjell på de beste og de dårligste dekkene, visr Motors test. Foto: Lasse Allard
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før du er midt i en kritisk situasjon. Da kan lang bremsestrekning eller tidlig vannplaning få dramatiske følger. Vi har sett på hvilke dekk som er de sikreste og farligste på våte sommerveier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du beholder kontrollen over bilen dersom du må foreta en brå unnamanøver for et barn eller en elg, er de viktigste egenskapene til et sommerdekk. Derfor er dette de disiplinene vi legger størst vekt på når vi tester sommerdekk. Ved første øyekast ser kanskje ikke forskjellen mellom dekkene kritisk stor ut.

Men om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha høy hastighet når den treffer fotgjengeren. Også når det gjelder vannplaning er det store forskjeller. Mens Nokian ikke vannplaner før i 85,8 km/t i testen, vannplaner Kumho ved 77,7 km/t.

Les også: Motors sommerdekktest for vanlige biler

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er stor forskjell på hvor gode de enkelte dekkene er til å motstå vannplaning og til å bremse godt på våt vei. Foto: Lasse Allard
Det er stor forskjell på hvor gode de enkelte dekkene er til å motstå vannplaning og til å bremse godt på våt vei. Foto: Lasse Allard

Vi har gått inn i Motors store sommerdekktest og sett på poengsummene til alle dekkene i de fire test-disiplinene som har med prestasjoner på våt vei å gjøre. I tillegg til bremsing og vannplaning, er også kjøregrep på bane og testførernes subjektive vurdering av hvordan dekket oppfører seg på våt bane, med i beregningen. Da får vi en liste over de beste og dårligste, med Nokian Hakka Green 2, Goodyear Efficient Grip Performance, Continental ContiPremiumContact 5 og Pirelli Cinturato P7 på topp. De dårligste dekkene er Nankang Green/Sport og Wanli Harmonic. Denne rangeringen sier ingen ting om dekkenes prestasjoner på tørr vei eller hvordan de presterer når det gjelder kjørekomfort, støy eller rullemotstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Motors sommerdekktest for sportslige biler

De fire dekkene er din eneste kontakt med veibanen. I ytterste konsekvens kan gode eller dårlige dekk bety forskjellen på liv eller død – at du ikke klarer soppe for et menneske i et fotgjengerfelt eller ikke klarer å styre unna bilen som kommer over i motgående kjørefelt rett mot deg. Et vinterdekk gir deg tidlig et forvarsel om dårlig grep og stabilitet. Slik er det ikke med sommerdekk. Først når den kritiske situasjonen oppstår, viser dekket hva det duger til. Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en tvilsom måte å spare penger på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele sommerdekktesten i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer)


De beste og de dårligste dekken på våt vei:

Nokian Hakka Green 2: 58,5

Goodyear Efficient Grip Performance: 55,5

Continental ContiPremiumContact 5: 55,0

Pirelli Cinturato P7: 55,0

Apollo Alnac HG: 52,5

Michelin Primacy 3: 52,0

Landsail LS 388: 51,0

Dunlop Blu Response: 50,5

Vredestein Sportrac 5: 49,5

Barum Bravuris 3 HM: 46,0

Kumho Ecowing ES01: 45,5

Nankang Green/Sport: 42,5

Wanli Harmonic H220: 38,5

Poengene er regnet ut i fra Motors sommerdekktest i de fire disiplinene Bremsing på våt asfalt (15 prosent), Vannplaning (20 prosent), Kjøregrep på våt asfalt-bane (15 prosent) og Testførernes kjørefølelse på våt asfalt (10 prosent). Prosent-angivelsen er hvor stor vekt det er lagt på de enkelte disiplinene.


Les også:

Nå er biler som kan plugges i veggen på salgstoppen

UP har tatt 4.000 færre for å kjøre for fort

En våt og kald sommer kan doble dekkenes levetid

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no