Dette bør du huske å sjekke nå
Det er ikke bare på vinteren du kan få problemer.
Du kjenner nok følelsen. Alt er klart for ferieturen. Bilen er pakket, ungene er sjauet på plass, matpakken er klar - og i andre enten av en fire timers kjøretur venter svigermor.
Men så, i det du vrir om nøkkelen, kommer det bare et klikk. Så stillhet.
Det betyr mest sannsynlig at du opplever det tusenvis av nordmenn opplever hvert eneste år – også på sommeren – nemlig at batteriet er flatt.
Det er ingen god start på ferien. Men er lett å unngå, om du forbereder deg litt.
Les også: Nordmenn sliter med tommer batteri og innelåste nøkler
Skjer hver eneste dag
Startvansker og flatt batteri er blant de viktigste årsakene til at folk må rekvirere veihjelp, ifølge en oversikt fra Falck.
– I fjor rykket vi ut til om lag 28.500 bilister som var rammet av dette. Det tilsvarer en fjerdedel av alle utrykningene våre, sier Anders Simonsen, teamleder ved Falck Vaktsentral.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRundt 30 prosent av denne typen utrykninger skjer i sommermånedene juni, juli og august. Svært ofte er det folk på ferietur som rammes, og blir stående fast til de får assistanse.
– Ved de fleste av våre 135 hjelpestasjoner i Norge er dette noe som skjer hver eneste dag.
Les også: Tesla på autopilot krasjet inn i varebil
Ferien er høysesong
Hvis bileieren er klar over at batteriet kan være svakt eller at bruksmønsteret gir et høyt strømforbruk, er det et godt råd å utstyre seg med en batterilader og benytte denne i løpet av turen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet kan forhindre både utgifter, stress og kjedelig ventetid.
Hos Falck er antall utrykninger i juli langt høyere enn i en gjennomsnittsmåned.
Les også: Dette er en gave til biltyvene
Begrenset levetid
Vanlig levetid for et bilbatteri er litt over fem år, ifølge Jon Emil Furuseth, Country Manager i Sønnak. Mange bilister må bytte i løpet av eiertiden sin.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Da er det viktig å velge en hensiktsmessig type. Motorteknologi, kjøremønster og utstyrsnivå er kriterier man bør ta hensyn til, og det nye batteriet bør ha minst like mye kraft som det som satt i originalt, sier Furuseth.
Biler som er fulle av elektronikk bruker også mye strøm, og batteriet må være laget for å tåle dette.
Les også: 9.000 bilskilt stjeles hvert år
Start-stopp-system krever mye strøm
Også biler som brukes mye til småkjøring er spesielt utsatt for batterislitasje. Det samme kan gjelde biler med moderne motorteknologi, som hybrid.
– Hvis bilen har en start- og stopp-teknologi som gjør at motoren skrus av automatisk når man står stille, trekkes det også mye energi. For slike biler er det utviklet batterier som takler denne typen utladinger bedre enn tradisjonelle batterier, sier Furuseth.