Nå kommer MG med ny og billig SUV
Denne blir viktig for comebacket.
MG er et navn de fleste bilinteresserte forbinder med klassiske, engelske sportsbiler. Modeller som MG A og MG B har forlengst blitt klassikere og er biler som er elsket av entusiaster verden over.
Senere ble MG "degradert" til å være spesialversjoner av Rover-modeller. Og da Rover gikk konkurs i 2005 etter en lang og turbulent periode for selskapet, var det også foreløpig slutt for MG. Merket havnet til slutt i Kina.
Les også: Her kan Peugeot få en ny SUV-bestselger
Bygger seg opp
Der er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Kineserne har store ambisjoner for MG på hjemmemarkedet. Og ikke minst har de ambisjoner for merket i Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.
MG er allerede på plass i Storbritannia og Irland, hvor de nå er i gang med bygge seg gradvis opp. Nå får de også en modell som kan gi et skikkelig salgsløft.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI juni skal nemlig MG lansere sin første SUV, kalt GS.
Les også: – Derfor gikk Rover konkurs
(Saken fortsetter under)
Ikke så merkelojale
Med lengde på nøyaktig 4,5 meter, plasserer den seg midt i klassen for kompakte SUV-er.
GS er designet av MGs engelske designsjef Anthony Williams-Kenny, og har allerede fått mye skryt for utseendet. For MG kan en bil i denne klassen bety et skikkelig gjennombrudd. Vi europeere elsker SUV-er og dette er bilklassen som øker mest av alle.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSamtidig har flere modeller vist at SUV-kjøpere ikke nødvendigvis er like merkelojale som bilkjøpere i andre klasser. Her er faktorer som design og ikke minst pris ekstra viktig. Det håper MG å dra nytte av.
Ved å legge seg langt ned i pris, håper de å lokke nye kunder til merket. Lavprismerket Dacia har lykkes godt med dette med sin kompakte SUV, Duster. Det gir helt sikkert MG inspirasjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Derfor er Duster ett av de mest fornuftige bilkjøpene
Kommer til Norge?
Resultatet kan bli en priskrig på SUV. Her har vi de siste årene sett en tydelig polarisering i markedet. Premiummerkene tar stadig større markedsandeler, samtidig som også de rimeligste bilene vinner fram. Da er det vanskelig å være i midten og selge biler uten statusfaktor, det eneste som teller da er gjerne pris.
MG produserer billig og effektivt i Kina. SAIC har også muskler til å kunne tenke langsiktig, dermed vil de kunne sette konkurrentene under skikkelig press når GS lanseres i vår del av verden.
Foreløpig kjenner vi ikke til noen planer om import av MG til Norge. Men flere norske bilimportører følger nøye med utviklingen i Kina, slik sett er det nok bare et tidsspørsmål før vi har de første kinesiske bilene også på det norske markedet.
Les også:
MG-klassiker ble solgt for småpenger
Skal friste SUV-kunder fra status-merkene
Han har en av de mest krevende jobbene i Sverige akkurat nå
Topp 10: Her er Norges raskeste SUV-er
Spiser vanlige SUV-er til frokost
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no