Nå er det mange som bruker denne knappen

Mercedes er blant merkene som har et varmluftsystem i sine cabrioleter. Det bidrar til å gjøre kjøring i åpen bil mer komfortabelt, også før sommeren har slått til for alvor.
Mercedes er blant merkene som har et varmluftsystem i sine cabrioleter. Det bidrar til å gjøre kjøring i åpen bil mer komfortabelt, også før sommeren har slått til for alvor.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Genialt utstyr, mens vi venter på sommeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I skrivende stund er det strålende sol og blå himmel utenfor kontorvinduet. Det ser rett og slett ut som en helt perfekt sommerdag.

For alle som kjører cabriolet, er det rene invitasjonen til å finne fram bilnøkkelen og gjøre seg klar til en tur ut, med tanket nede.

Les også: Noen vil kanskje bli litt skuffet over nyheten fra Toyota

Men i det jeg åpner døra, slår kulda mot meg som en vegg! Det er bikkjekaldt! Temperaturmåleren i bilen viser 3 grader. Ikke akkurat sommer, likevel, nei.

Men det finnes råd ...

Det finnes en cabriolet for enhver lommebok

Slik skal varmluften fordeles.
Slik skal varmluften fordeles.

Luftig skjerf

Ukens testbil er nemlig nye Mercedes SL. Og den har det Mercedes kaller air scarf. Luft skjerf, rett og slett.

Det innebærer mer eller mindre nøyaktig det du tror det gjør - varm luft som legger seg rundt hals og nakke som et skjerf.

Det hele er mulig takket være luftdyser i bunnen av nakkestøtten. Her kan du justere hvor mye luft du vil sende ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så billig får du cabriolet med ståltak

Forlenger sesongen

Systemet er ikke noe Mercedes er alene om å tilby. Og løsningen fungerer godt. Nå skal det sies at når temperaturen sniker seg ned mot 0 grader, så begrenses effekten gjerne av at du har både tykk jakke og et skikkelig skjerf, fra før.

Men så snart det blir litt varmere, gjør dette utstyret at du kan forlenge cabriolet-sesongen i begge ender.

Og hva er vel egentlig poenget med cabriolet, hvis du ikke kjører med taket nede når sola skinner?

Luftdysene sitter i nederste del av nakkestøtten.
Luftdysene sitter i nederste del av nakkestøtten.

Tre biler som garantert ødelegger sveisen din

Tilgjengelig hos flere

For at dette systemet skal fungere best mulig, er det også viktig å bruke vindskjermen bak nakkestøttene. Den hindrer for mye turbulens inne i bilen. Og da blir det lettere å styre den varme luften fra nakkestøtten dit den skal - nemlig i og rundt nakken din.

Air scarf-løsningen er altså tilgjengelig hos stadig flere på nye cabrioleter – deriblant modeller fra Audi, Mercedes, BMW og Peugeot.

Kjøpeguide: Dette må du vite når du kjøper cabriolet