En av verdens tøffeste biler blir ny

Ny Toyota Hilux er på trappene. Nå er også prisene klare.
Ny Toyota Hilux er på trappene. Nå er også prisene klare.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er også prisene klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Priser Toyota Hilux:

Varebil:

D-Cab 4d

  • Hilux 2.4 Diesel Man. 4x4 SR. Kr. 387.500
  • Hilux 2.4 Diesel Man. 4x4 SR+. Kr. 415.700
  • Hilux 2.4 Diesel Aut. 4x4 SR. Kr. 409.600
  • Hilux 2.4 Diesel Aut. 4x4 SR+. Kr 437.800

X-Cab 4d

  • Hilux 2.4 Diesel Man. SR. Kr. 375.300

Personbil:

D-Cab 4d

  • Hilux 2.4 Diesel Man. 4x4 SR. Kr. 629.000
  • Hilux 2.4 Diesel Man. SR+. Kr. 657.900
  • Hilux 2.4 Diesel Aut. 4x4 SR. Kr. 668.000
  • Hilux 2.4 Diesel Aut. 4x4 SR+. Kr. 696.900

Toyota Hilux ble først lansert i 1968, og ett år senere kom den til Europa. Siden har modellen hatt en dominerende posisjon i pickup-markedet i nesten 50 år. Hittil har verdens mest populære pickup blitt solgt i over 16 millioner enheter.

I Europa ble det solgt 34.000 Hilux i 2015, noe som representerte en segmentandel på 23,1prosent og gjorde Hilux til den bestselgende pickup i Europa.

Dette er også kjent som en nesten uslitelig bil. Konstruksjonen er enkel og robust. Den tåler det meste!

Les også: Toyota har de mest lojale kundene

Åttende generasjon Hiluxc

Nå er det klart for åttende generasjon Hilux. Nykommeren får ny og sterkere rammekonstruksjon, et forsterket plan, forbedrede 4x4 egenskaper og økt hengervekt.

Dessuten handler det om høyere komfort, avansert utstyr og økt sikkerhet.

Med dimensjonene 5,335 mm lengde, 1,855 mm bredde og 1,815 mm høyde, er den nye Hilux 75 mm lengre, 20 mm bredere og 45 mm lavere enn forgjengeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lasteplanet på nye Hilux skal være større, sterkere og mer praktisk enn før. Maksimal lasteplass har økt fra 1,544 mm til 1,645 mm. Lastelemmen får nå sterkere hengsler og kraftige stålbraketter er benyttet for å holde den i åpen posisjon. Selve planet er sterkere for å redusere skader ved av- og pålessing.

Les vår test av Toyota RAV4 hybrid

Hilux har blitt mer komfortabel, men fortsatt handler det om å gjøre jobben under tøffe forhold.
Hilux har blitt mer komfortabel, men fortsatt handler det om å gjøre jobben under tøffe forhold.

Ny og gjerrigere motor

Hilux er tilgjengelig med en ny 2.4-liters dieselmotor. Den er utstyrt med Stop/Start funksjon og kombinerer økt dreiemoment på lavere og middels turtall, med bedre drivstofføkonomi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tohjulstrekk-versjonen av Hilux kommer med en 6-trinns manuell girkasse, mens firehjulstrekk-utgavene leveres med 6-trinns manuell eller 6-trinns automatisk girkasse.

Alle versjoner oppnår en topphastighet på 170 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 12.8 (6A/T) eller 13.2 (6M/T) sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Barskere, større og gjerrigere Hilux

Den nye motorens drivstofføkonomi har blitt forbedret med 9 prosent i forhold til den utgående modellen.

Også innvendig er bilen ny, med forbedret materialer og høyere opplevd kvalitet. Hilux er tilgjengelig i to ulike utstyrsnivåer, SR og SR+.

Prisene starter nå på 375.300 kroner, for X-Cab utgaven med manuelt gir. Dyreste utgave er personbilversjonen D-Cab med 4x4 og automatgir, den kommer på 696.900 kroner.

Les også: Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

Her er det bare å lesse på, Hilux tåler både juling og tunge last.
Her er det bare å lesse på, Hilux tåler både juling og tunge last.