Dette er en sjelden godbit

Merket i grillen røper at dette er noe mer enn bare en helt vanlig, gammel VW Golf. Faksimile fra AutoDB.
Merket i grillen røper at dette er noe mer enn bare en helt vanlig, gammel VW Golf. Faksimile fra AutoDB.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du få grombilen til lavpris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

80-tallet var på mange måter GTI-bilens tiår. Alle produsenter med ørlite respekt for seg selv hadde en modell med litt lavere fjæring, bredere dekk, turteller og sportsseter. Ofte akkompagnert av røde dekorstriper, mattsvarte vinduslister, sportsratt og et emblem med minst tre bokstaver.

Men diskusjonen om hvilken av GTI-bilene som var heftigst tror jeg vi gjør smart i å ligge. Man blir neppe enig. Fiat Uno Turbo var jo en liten rakker. Opel Kadett GSI med digitale instrumenter var kul, og hva med Peugeot 205 GTI – med 1,9-liters motor og 130 hk?

Det derimot mange enes om er at VW Golf GTI var bilen som dro det hele i gang i midt på 70-tallet.

Les også: – Regjeringen bør saksøke Volkswagen

Golf GTI 16v

Det som imidlertid var og er enda tøffere enn VW Golf GTI – var VW Golf GTI 16v.

For dette med fire ventiler per sylinder var også noe nytt mot slutten av 80-tallet, i alle fall på det vi må kalle standardbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

16v-utgaven var ganske uvanlig allerede den gang og er naturligvis enda sjeldnere å se nå, nesten 30 år senere.

Det er derfor morsomt å se at det som virker å være en velholdt Golf GTi 16v har dukket opp på Autodb.no.

Les også: Volkswagen må trolig kjøpe tilbake 115.000 biler

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det er under panseret den største forandringen i forhold til en alminnelig GTI er. Faksimile fra AutoDB.no
Det er under panseret den største forandringen i forhold til en alminnelig GTI er. Faksimile fra AutoDB.no

Foruten ett ettermontert senkesett og "feil" felger, ser denne bilen ut til å være i god og pen originalstand. Det er slett ikke en selvfølge for en gammel GTI-bil. Mange av disse har hatt både en tøff "oppvekst" og et hardt liv, med mange eiere bak seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne er importert fra Tyskland og skal ikke ha gått mer enn snaut 120.000 kilometer på disse årene. I tillegg skal den i følge selgeren i Bergen være helt rustfri.

Les test av helt ny Golf GTI her

Rødt 16v-emblem og en kort antennepisk bak på taket avslørte at denne var litt tøffere enn alle andre. Vi snakker Golf GTI med 16 ventiler og 139 hk! Illustrasjonsbilde.
Rødt 16v-emblem og en kort antennepisk bak på taket avslørte at denne var litt tøffere enn alle andre. Vi snakker Golf GTI med 16 ventiler og 139 hk! Illustrasjonsbilde.

På tide å oppfylle drømmen?

Den blek grønne fargen er også veldig tidsriktig. Det gikk jo gjerne litt i pastellfarger den gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen er satt til 87.000 kroner pluss omregistreringsavgift. Er bilen like god som selgeren sier, er det ikke sikkert dette er noen dum investering. En skikkelig runde med lakkrens, polering og en innvendig shine her – ja, så har men en ekte tidsmaskin...

Hadde du ikke råd til å oppfylle drømmen om en GTI 16v på 80-tallet, fordi du hadde brukt alle pengene på Ball-genser med skulderputer, bleika Levis-bukser, hvite tennissokker og permanent slik at hockey-sveisen virkelig satt – ja så har du en ny sjanse nå.

VW Golf GTI: Nå blir "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil