Dette kan være en tikkende utgiftsbombe

Flere og flere velger automatgir i bilen. Det kan bli dyrt om man ikke vedlikeholder den.
Flere og flere velger automatgir i bilen. Det kan bli dyrt om man ikke vedlikeholder den.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere og flere kunder velger dette i bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilkjøring har blitt enklere. Mye enklere. Får man en skrens, ordner bilen opp selv, kommer man for nært bilen foran, eller krysser veimerkingen, ordner også bilen opp selv.

Dobbelt clutching med mellomgass er for lengst utdødt og nå unyttig lærdom.

Flere og flere velger bil med automatgir. Faktisk så mange som 7 av 10. Det er komfortabelt og man kan glemme hele clutchen.

Folk har blitt sløvere

Men når bilene med automatgir får noen år på nakken, kan de være tikkende utgiftsbomber.

For samtidig med at selve bilkjøringen har blitt enklere, har også vedlikeholdsbehovet blitt redusert. Ofte samtidig med at folk har blitt sløvere til å passe på. Man vil helst at bilen skal vare livet ut uten annet enn å fylle spylervæske – og knapt nok det.

Les også: Vær OBS hvis du skal taue bil med automatgir

Men ting som automatgirkasser trenger vedlikehold. Ikke så mye riktignok – men desto viktigere er det å følge opp det som faktisk bør gjøres. Nemlig det å bytte automatolje og filter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange verksteder gjør jobben etter hva de regner som standard prosedyre i henhold til beskrivelsen fra den enkelt fabrikant. Dessverre er ofte både prosedyren og utstyret som brukes verken godt nok til å få ut all oljen eller rense girsystemet skikkelig.

– Må jeg virkelig på verksted for å skifte lyspære?

Koster fort 5.000 – 6.000 kroner

De fleste tapper av oljen via tappepluggen og fyller på ny olje. Problemet da er at man skifter bare rundt to tredjedeler av oljen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal dette gjøres skikkelig kreves det spesialutstyr som kobles direkte på systemet og som får ut all gammel olje i de mange kanalene i girkassa og i converteren. Det er det mange verksteder som rett og slett mangler.

Man må dessuten demontere bunnpanna, rengjøre denne og bytte filter her, før man fyller på ny olje. Da først er jobben riktig gjort.

En slik jobb koster fort mellom 5.000 og 6.000 kroner, med norske verkstedpriser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettopp prisen er trolig en viktig grunn til at bilprodusenter ikke tar denne jobben inne på sin standard serviceprosedyre. Da vil de framstå som lite konkurransedyktige når noen sjekker servicekostander.

Noe som igjen er et viktig argument for å få deg og meg til å kjøpe biler. Vi vil jo at bilholdet skal koste oss minst mulig.

Skifte eksosanlegg: Slik gjør du det selv

Anbefaler bytte hver 60.000 kilometer

En av grunnene til at det er så viktig å skifte automatgirolje er at denne utsettes for langt større slitasje enn oljen i en manuell girkasse. For det første blir den mye varmere enn oljen i en manuell girkasse. Den er også mer utsatt for "mekanisk" slitasje på grunn av de innebygde lamellene i en automatgirkasse.

Dessuten er den mer var for kondensert olje, for det er mye finmekanikk, men forskjellige ventiler etc i automatgirkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anbefalingen er derfor å skifte denne oljen hver 60.000 kilometer. Selv om det altså koster en del.

Les også: Derfor kan automatgiret oppføre seg annerledes i kulda

Det kan jo også nevnes at overhaling av en automatgirkasse fort kommer på 50.000 kroner – noen ganger mye mer. Mens en ny ofte koster i fra 100.000 kroner og oppover til det dobbelte.

Slik sett så er kanskje ikke investeringen så meningsløs, likevel?