Denne superbilen er helt unik

Forbløffede tilskuere i Geneve visste knapt hva de så, da Pininfarina avduket sin hydrogen-superbil.
Forbløffede tilskuere i Geneve visste knapt hva de så, da Pininfarina avduket sin hydrogen-superbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med 300 km/t i toppfart er dette en hydrogen-bølle uten sidestykke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Designhuset Bertone gikk dessverre nedenom og hjem, men fortsatt finnes Pininfarina. Det bør alle autofile være glad for. På bilustillingen i Geneve presenterte man et hydrogenkonsept kalt Pininfarina H2 Speed, som er hakket råere enn en Toyota Mirai, for å si det sånn.

Her får du et karosseri som hadde passet godt blant LMP1-racerne på Le Mans, og som oppgis med en topphastighet på 300 km/t. 0-100 går unna på forrykende 3,4 sekunder, og kvartmila passeres etter imponerende 11 sekunder.

Pininfarina H2 Speed Concept viser at hydrogenbiler kan være barske saker.
Pininfarina H2 Speed Concept viser at hydrogenbiler kan være barske saker.

500 hestekrefter

Bilen er laget sammen med GreenGT, et fransk-sveitsisk selskap som er spesialister på elektriske drivverk, og de har de siste årene laget flere racing-prototyper som går på hydrogen. Dermed tok man GreenGT sin plattform, og kledde det med dramatisk linjeføring fra Pininfarina.

Dette er de norske SUV-favorittene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen beskrives av Pininfarina som et sted mellom en racing prototype og en produksjons-superbil, og det høres ganske så treffende ut. Drivverket består av to kraftige elmotorer på til sammen 500 hk, en lettvekts hydrogen-brenselcelle og et KERS-system for å høste inn energi fra bremsingen.

Pininfarinas nye H2 Speed, er lakkmessig tydelig inspirert av Pininfarina Sigma Grand Prix fra 1969. De to delte Pininfarina-standen i Geneve.
Pininfarinas nye H2 Speed, er lakkmessig tydelig inspirert av Pininfarina Sigma Grand Prix fra 1969. De to delte Pininfarina-standen i Geneve.

Kreftene rett til bakhjulene

Bilen har ingen girkasse, clutch eller diff, i stedet går kreftene rett ut til bakhjulene. Karbon-chassiset er med på å holde vekten nede på 1.420 kg, og store luftåpninger gir ekstra kjøling til de to store hydrogen-tankene på hver side. To store radiatorer foran kjøler brenselcellen.

Med disse dekkene skal bilen gå lenger

Bilens dimensjoner er ikke konstruert for italienske bygater. Bilen er 4,7 meter lang, 1,08 meter høy og hele 2 meter bred. Lakken i hvitt og giftgul med selvlysende effekt er inspirert fra Pininfarinas mesterverk Sigma Grand Prix fra 1969 (som også sto på standen i Geneve).

Den viktigste bilen de noen gang har laget