Ny rapport foreslår dyrere bomring for dieselbiler

Et av forslagene i rapporten er å innføre en rushtidsavgift i bomringen på 30 kroner for alle kjøretøy.
Et av forslagene i rapporten er å innføre en rushtidsavgift i bomringen på 30 kroner for alle kjøretøy. Foto: Foto: Berit Roald / / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å bedre fremkommelighet og luftkvalitet i Oslo og deler av Akershus bør gamle dieselbiler betale 60 kroner i bomringavgift, foreslår en ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En utredning gjort av konsulentselskapet COWI i forbindelse med reforhandlingen av Oslopakke 3 foreslår miljødifferensiering i bomringen.

– De bilene som skaper de største problemene for lufta, må betale mest. På den måten gir vi folk incentiver til å kvitte seg med de bilene og skaffe seg biler som slipper ut mindre, sier seniorspesialist på byutvikling hos COWI, Bernt Sverre Mehammer til NRK, som først rapporterte om saken.

Utredningen konsulentselskapet har gjort, tar for seg mulige alternativer til bompengeinnkreving i fremtiden, hovedsaklig i Osloringen og Bærumsringen.

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

10 kroner for elbiler, 60 for diesel

COWI foreslår følgende bompengedifferensiering for lette kjøretøy i sin utredning:

- Nullutslippsbiler: 10 kroner
- Ladbare bensinhybridbiler: 20 kroner
- Bensin (Euro > 3): 30 kroner
- Nye diesel (Euro > 6) og bensin (Euro < 2): 50 kroner
- Gammel diesel: 60 kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Oslo-politiet vil ikke prioritere dieselforbud

Foreslår rushtidsavgift på 30 kroner

I tillegg foreslår konsulentselskapet et fast rushtid-tillegg på 30 kroner i bomringen i Oslo for alle kjøretøy, inkludert elbiler, mellom klokken 6.30 og 9.00 og 15.00 og 17.00 alle hverdager utenom sommerferie og helligdager.

Konsulentselskapet konkluderer med at slike bomringtiltak kan redusere trafikk og miljøutslipp betraktelig, med opp til 8-9 prosent.

Les også: Vedfyring farligere enn utslipp fra biler

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den beste løsningen

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), stiller seg positiv til idéen om miljødifferensiering av bomringavgifter. Foto: Foto: Akershus Fylkeskommune
Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), stiller seg positiv til idéen om miljødifferensiering av bomringavgifter. Foto: Foto: Akershus Fylkeskommune

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H) sitter i styringsgruppa til Oslopakke 3, og er en av politikerne fra Oslo- og Akershusområdet som er med på å reforhandle avtalen.

Solli ønsker ikke at alt COWI-rapporten foreslår skal bli innført.

– Jeg synes ikke det er en god idé og klaske på alle versjoner av avgifter det er mulig å få til. Det viktigste er å finne en avgift som er kan hjelpe til med å få de som kjører bil over på utslippsfrie biler, sier Solli til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solli synes miljødifferensiering av bompengeavgiften er en god avgift å innføre for å skape insentiv for bilister til å bytte til utslippsfrie biler.

– Jeg er ikke nødvendigvis enig med det avgiftsnivået eller den klassifiseringen rapporten foreslår, men av alle alternativer til differensiering av bompengeavgifter, er miljødifferensiering den beste løsningen, sier Solli.

Solli påpeker at miljødifferensiering ikke behøver å være en permanent ordning, heller en del av en overgang til utslippsfrie biler. Den dagen vi ikke lenger bruker biler med fossilt brensel, kan vi eventuelt avvikle miljødifferensieringsavgiften igjen, mener Solli.

Les også: Dieselforbud i Oslo på dager med høy luftforurensing

Ikke tilhenger av rushtidsavgift

Rushtidsavgiften COWI foreslår, er ikke Solli noen tilhenger av.

– Den straffer folk som ikke har noe valg i forhold til når de må reise og hvilken reisemåte de kan velge, også vil det gå utover mange av dem som har dårligst råd, utdyper fylkesordføreren i Akershus til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslopakke 3 ble innført i 2006 og skal gjelde til 2032. Nå reforhandles avtalen blant annet for å vurdere hvilke ytterlige tiltak som kan innføres for å få bukt med høy luftforurensing og mye trafikk i hovedstatsregionen.

Det er bystyret i Oslo og fylkestinget i Akershus som vedtar avtaleendringene etter endt reforhandling om Oslopakke 3. Det er gitt et mandat fra Stortinget om at avtaleendringene skal ha bred enighet mellom opposisjon og flertall. Stortinget skal derfor stadfeste endringene etter at de har blitt vedtatt av Oslo og Akershus.

Les også: Miljøpartier vil ha mer enn utslippsfrie biler fra Ap