Så dyr blir VW Tiguan sammenlignet med konkurrentene

VW Tiguan er ventet til Norge i mai. Foto: VW
VW Tiguan er ventet til Norge i mai. Foto: VW
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommer til å bli en storselger i klassen for kompakt-SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre generasjon av den populære kompakt-SUV-en VW Tiguan er ventet til Norge i mai, men nå har VW åpnet ordrebøkene for de første versjonene. Først til Norge kommer versjonene med 2,0-liters diesel (150 hk) eller 2,0-liters bensin (180 hk) - alle i kombinasjon med firehjulsdrift og 7-trinns automatgir. Prisene starter på 404.500 kroner, noe som virker gunstig sammenlignet med konkurrentene (se under). Noe senere i år kommer den enda rimeligere versjonen som kun har forhjulsdrift.

Les også: Storselger fra VW blir helt ny – her er prisene

Oppgir stor bagasjeplass

Nye Tiguan er seks centimeter lengre og tre centimeter bredere enn forgjengeren. Bagasjeromsvolumet er økt med opptil 145 liter, ifølge VW. Bagasjeplassen er oppgitt til 615 liter, som øker til 1.655 liter med bakseteryggene nedfelt.

Motorutvalget består av åtte motorer som spenner fra 115 hk til 240 hk. Bensin med 125, 150, 180 eller 220 hk. Diesel med 115, 150, 190 eller råsterke 240 hk. Motorene skal være opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn i dagen modell. De minste motorene kommer kun i kombinasjon med forhjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Senere komme også en plug in-versjon.

Les også: Den blir verdens mest brutale SUV

Nytt 4x4-system

Nye VW Tiguan kommer også med en forbedret versjon av 4Motion-firehjulsdriftsystemet. Med nye 4Motion Active Control, basert på femte generasjons Haldex-kobling, kan du justere firehjulsdriften etter behov. Bakkeklaringen på Tiguan skal være på 20 centimeter

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiguan er populær som trekkvogn og VWs kompakte SUV kan trekke opptil 2.500 kilo.

Les også: Elegant og stilren sjuseters familie-SUV fra Kia

Tøff konkurranse i SUV-klassen

Så mye koster VW Tiguan sammenlignet med relevante konkurrenter:

* Toyota selger ikke lenger RAV4 med diesel

** CR-V med diesel fås kun med 1,6-liter

*** X-Trail leveres ikke med kombinasjonen diesel, automatgir og firehjulstrekk -

Vi gjør oppmerksom på at dette er oppgitte tall. Noen regner med reservehjulsbrønnen, andre ikke. Noen mål kan være fra gulv til tak, andre fra gulv til vindu.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kilder: Produsenter og Opplysningsrådet for veitrfaikken.

Senere kommer de rimeligste versjonene med mindre motor og forhjulsdrift. En ladbar versjon kommer også. Foto: VW
Senere kommer de rimeligste versjonene med mindre motor og forhjulsdrift. En ladbar versjon kommer også. Foto: VW


Se alle produkter i Så dyr blir VW Tiguan sammenlignet med konkurrentene:


HYUNDAI TUCSON 1,6 T-GDI 4WD, 2015

Veil. pris: Fra 430.000,-

Den snertne bensinturbo/automatkasse-kombinasjonen og de sportslige ytelsene gir Hyundai Tucson en spisskompetanse svært få andre SUV-er i denne klassen matcher. På de fleste andre områder holder bilen et godt gjennomsnitt. Og om Mazda CX-5-hegmoniet neppe er truet, tror vi Tucson vil gjøre fortjente innhogg i SUV-salget fremover.

Karakter: 5/6

Les hele testen


HONDA CR-V 1,6 I-DTEC 160 HK AUTOMAT, 2015

Veil. pris: 508.000,-

Faceliften har gjort Honda CR-V godt. Vi er imponert over hva ingeniørene har fått til med 1,6-liters diesel og nitrinns automatgir i en stor familie-SUV. Men det er synd at den komplette pakken med aktivt sikkerhetsutstyr kun er tilgjengelig i dyreste modellversjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karakter: 4/6

Les hele testen

Artikkelen fortsetter under annonsen


SUZUKI VITARA 1,6 DDIS SPORTTECH, 2015

Veil. pris: 324.900,-

Den har god plassutnyttelse, bruker relativt lite drivstoff, er rask når motoren får jobbe i turtallsområdene den trives best i, har godt med utstyr og en firehjulsdrift som gir utmerket framkommelighet.

Men samtidig er den mer rustikk enn nybiler flest i 2015 – for ting som motorstøy og materialbruk innvendig er den enklere enn en prislapp på over 320.000 kroner burde tilsi.

Karakter: 4/6

Les hele testen


MAZDA CX-5 2,5 AWD OPTIMUM, 2015

Veil. pris: 465.000,-

Endringene er akkurat det Mazda CX-5 trengte for å holde seg i toppen av klassen for familie-SUV-er. Et nytt, godt motoralternativ, viktige tekniske- og utstyrsmessige oppgraderinger, og noen smarte justeringer på interiørsiden.

Karakter: 6/6

Les hele testen

Artikkelen fortsetter under annonsen


MAZDA CX-5 2,2D 175 HK, 2014

Veil. pris: 460.500,-

Den er så bra at vi ender opp med å måle den mot langt dyrere og finere biler. Da kommer det noen svakheter til syne. Men ikke flere enn at dette er det beste argumentet for å spare 250 000 kroner vi har sett på lenge.

Karakter: 6/6

Les hele testen


NISSAN X-TRAIL 1,6 DCI 130 HK 4WD TEKNA, 2014

Veil. pris: 400.000,-

Isolert sett liker vi X-Trail godt, men etter å ha kjørt den gjennom våre faste testrutiner og sammenlignet resultatene med de viktigste konkurrentene, er den ikke god nok til å vippe vår SUV-favoritt i denne prisklassen, Mazda CX-5, av tronen. Til det mangler den en sterkere motor og bedre ytelser, uten at prisen går noe særlig opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karakter: 4/6

Les hele testen


KIA SPORTAGE 2,0 CRDI 4WD, 2014

Veil. pris: 356.900,-

Vi tipper Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD kommer til å få det litt tøffere i tiden fremover, enn det den har hatt de i sine første år på markedet. Årsaken er at flere nye SUV-modeller i samme prisklasse er blitt merkbart større og litt mer moderne enn Kia Sportage, selv etter faceliften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig holder Kia Sportage fortsatt en god klassestandard på alle viktige områder. Når det gjelder garantiordning og pris/utstyrsforhold er den fortsatt helt i tet.

Karakter: 4/6

Les hele testen


TEST: TOYOTA RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Veil. pris: 369.000,-

RAV4 har få viktige svakheter. Vi noterer oss vel fast fjæring i lav fart og at støydempingen kunne vært bedre. Samtidig opplever vi firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter.

Karakter: 5/6

Les hele testen


SKODA YETI 2,0 TDI 4X4 DSG 2014

Veil. pris: 389.500,-

Skoda Yeti er en trivelig bil, samtidig skjønner vi hvorfor den ikke opplever en voldsom salgssuksess i Norge. Til det blir den litt for dyr og litt for liten i forhold til hva du får fra de viktigste konkurrentene. Og introduksjonen av den nye Skoda Octavia 4x4 hjelper heller ikke på Yetis sjanser. At den føles liten og svært manøvrerbar gjør nok ikke noe stort inntrykk på flertallet av norske SUV-kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karakter: 4/6

Les hele testen


HONDA CR-V 1,6 I-DTEC, 2013

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veil. pris: 310.000,-

Hvis du er på jakt etter en romslig familiebil og ikke trenger 4WD, kan Honda CR-V 1,6 i-DTEC være et bra valg. En nøysom og sterk motor er sammen med plassforholdene de beste egenskapene, men vi synes det er merkelig at ikke Honda også tilbyr denne motorversjonen med 4WD. Det ville utvidet bruksområdet vesentlig.

Karakter: 4/6

Les hele testen


TOYOTA RAV4 2,2 D-4D, 2013

Toyota RAV4 er en klart bedre bil enn forgjengeren. God plass i forhold til konkurrentene er dens fremste styrke. Samtidig viser kjøreegenskapene god kapasitet. Akkurat dette er det mange nordmenn som ønsker seg i sin SUV. Det gjør dessuten RAV4 til et godt alternativ til den tradisjonelle familiestasjonsvogna.

Karakter: 4/6

Les hele testen


SUBARU FORESTER 2,0D, 2013

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru Forester 2,0 D er ikke bygd for dem som er jålete, men for dem som totalt sett er ute etter gjennomført gode egenskaper i en familie-SUV. Det beste ved bilen er firehjulsdriftssystemet og en robust følelse - og ikke minst at robustheten ikke har negative konsekvenser på andre områder.

Karakter: 5/6

Les hele testen


TEST: FORD KUGA 2,0 TDCI POWERSHIFT

Veil. pris: 403.500,-

De sterkeste sidene handler om lettbrukt hverdagskomfort. Et smidig understell gir god fjæringskomfort ved normalt rolig kjøring. Den kan fås med topp moderne sikkerhetsutstyr til forholdsvis rimelige priser, og kvalitetsfølelsen i interiøret er over gjennomsnittet.

Motor og ytelser bilens svakere sider.

Karakter: 4/6

Les hele testen


Les også:

Den billige SUV-en er utstyrt som en luksusbil

SUV-nyheten overrasker positivt

De 20 beste SUV-ene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no