Låvefunnet man bare kan drømme om!

Tenk deg magien i øyeblikket, når du åpner en knirkende låvedør og får se en sjelden sportsbil.
Tenk deg magien i øyeblikket, når du åpner en knirkende låvedør og får se en sjelden sportsbil. Foto: lbilimited.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har den stått lenge!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er noe rart med gamle låver. De trigger nysgjerrigheten. For oss som er interessert i gamle biler, er dette ekstra sterkt.

Man vet aldri hva som befinner seg bak støvete vinduer med spindelvev og bak dører som kanskje åpnes bare en gang eller to i løpet av året...

Det er vel grunn til å tro at det er flere enn undertegnede som har fantasert om hva som kanskje kan befinne seg innenfor - når man kjører forbi låver, der malingen er falmet og taket begynner å bli salrygget.

Låvedører trigger nysgjerrigheten. For hva kan befinne seg bak? Foto: lbilimited.com
Låvedører trigger nysgjerrigheten. For hva kan befinne seg bak? Foto: lbilimited.com

Tenk deg magien når du åpner låvedøra ...

Som regel er det ingenting som står der heller. Kanskje bare noe rusten traktorredskap som en aggressiv bonde kjørte i stykker for 20 år siden, gammel hesjestaur og en hylle med støvete Norges-glass og annen bråte uten særlig verdi eller interesse.

Men det finnes mange låver. Heldigvis med forskjellig innehold. Både låven og bilen på disse bildene hører nok allikevel til unntakene av hva man kan forvente å finne. I alle fall bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tenk deg magien i sekundene når det knirker i de tørre hengslene på låvedørene her. Når øynene sakte vender seg til det dunkle lyset, og det tørre støvet med agne av gammelt høy når neseborene.

Porsche 914/6: Denne er morsommere enn den ser ut til

Her har den stått i mer enn 20 år! Foto: lbilimited.com
Her har den stått i mer enn 20 år! Foto: lbilimited.com

Ikke bare er det en gammel 911

Etter hvert klarer øynene å skimte konturene av en bil. En liten og lav. Så følger nesen opp med en svak duft av gammel superbesin og gamle dekk med tørr gummi.
Så går det sakte opp for deg. Der står det jaggu meg en Porsche, gitt. En 911!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nesten så man ikke tror det. Man gnir seg i øynene og ser en gang til. Før man bare må ta på den liksom for å bekrefte at det ikke er en drøm. Man stryker fingeren forsiktig over emblemet på bakluka - bare for å kjenne ...

Så ser men det. 911 S - forteller det falmede emblemet.

Kan det virkelig være er en Porsche 911 S?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jo, da. Det er nettopp det det er! Ett råskinn for sin tid, med 160 hestekrefter, ventilerte skivebremser, støtdempere fra Koni og de klassiske femeikede Fuchs-felgene, den er i tillegg rød.Så mye mer klassisk enn det kan det vel knapt bli?

At bare så få som 1800 biler så dagens lys det første året, og den voldsomme – nesten eksplosive – prisoppgangen disse bilene har hatt den siste tiden, trekker heller ikke akkurat ned på hverken ha-begjæret eller klassiker statusen.

Porsche 911: Er dette en god vinterbil

Råskinn! Det er en 911 S! Foto: lbilimited.com
Råskinn! Det er en 911 S! Foto: lbilimited.com

Ikke mange igjen

Mange av disse bilene har for lengst tatt turen over til de evige jaktmarker. Andre har blitt ombygget til det ugjenkjennlige, med brede skjermer, store hjul og plastikkstyling av mindre smakfullt design. Atter andre mange trakk sitt siste sukk på racerbaner eller rallycrossbaner.

Noen få finnes nyrestaurerte, skinnende blanke – parkert i en klinisk ren garasje med flisegulv uten en eneste oljeflekk. Bedre og finere enn da de var nye og hvor alle spor av et spennende bil-liv mer eller mindre er fjernet. Samtidig forsvant litt av sjelen...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men altså ikke alle. Denne bilen på låven er langt i fra perfekt. Den er slitt, skitten og bulkete, men den har en sjel og en patina som er ekte. Den forteller en historie om et liv.

Et liv som begynte som lekker sportsbil, etterhvert som en litt kul bruksbil. Verden faller, det samme skjer med omsorg og vedlikehold. Men den funker og har en eier som er glad i den lille rare bilen tross alt.

Klokken kan avsløre bilvalget ditt


Den ser ganske hel og pen ut innvendig. Foto: lbilimited.com
Den ser ganske hel og pen ut innvendig. Foto: lbilimited.com

Ut for å kjøpe øl.

De lever sine liv sammen i ur og skur og har det fint. Helt til eieren en ettermiddag tok en tur på butikken for å kjøpe øl. På vei hjem ble han påkjørt bakfra. Det ble bilens endelikt.

Skadene er ikke store, men den gamle, litt slitne 911-en bilen havner på låven og ingen savner den.

Utenfor låveveggene går livet sin gang. Årene går. Porsche-eieren får gråere hår, Den gamle Porschen får litt mer rust og et litt tykkere støvlag. Slik går årene. først ett, siden to, tre, fire og mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om Porsche 911 i vår bruktbilguide her:

Ut i dagslys etter mer enn 20 år på låven. Foto: lbilimited.com
Ut i dagslys etter mer enn 20 år på låven. Foto: lbilimited.com

Ut i sola igjen!

Faktisk så går m er enn 20 år , før låvedørene en dag åpnes og bleke solstråler titter inn på det støvete gulvet og et par mysende øyne titter nesten vantro på den røde, lave bilen og en pekefinger styrker varsomt over emblemet på bakluka... 911 S!

Bilens eier blir kontaktet. En pris blir avtalt og bilen kommer ut i dagslyset igjen for første gang siden den fatale butikk-turen, for å kjøpe øl, for mer enn 20 år siden.

Bilen skal nå restaureres tilbake til fordums glans og storhet.
Det er både vel og bra. Vi håper allikevel at ny eier restaurerer den nennsomt og at den sjeldne bilen forsatt få beholde en del av sin sjel og sjarme.

For dette er tross alt en av veldig få urørte 911 S av første årsmodell.

Vi retter en stor takk til LB-Limited som er kilden- og som har tatt bildene til denne saken.