Volkswagen vil tilbakekalle biler over hele landet

Norske biler er berørt av utslippsjuks.
Norske biler er berørt av utslippsjuks. Foto: Paul J. Richards / Afp
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bileiere som er berørt av utslippsjukset i Volkswagen, vil få beskjed om å levere bilen til utbedring. Svaret på hva som skal skje med bilene, kommer neste uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bileiere over hele landet venter på svar hva utslippssaken betyr for dem. Onsdag ble det klart at over 147.000 biler i Norge har fått installert jukse-programvare.

Importøren Harald A. Møller har varslet at bilene vil bli tilbakekalt, men hvilke tekniske endringer som vil bli gjort, er foreløpig ikke avklart. I hovedsak er det snakk om programvareoppdateringer, ifølge administrerende direktør Terje Male.

– For 60 prosent vil det være snakk om en oppgradering. For de øvrige 40 prosentene vil det være oppgradering pluss bytte av en del på styreenheten i bilen, sier Male til NTB.

Les også: 10 ting du må vite om VW-skandalen

Spørsmål om kjøreegenskaper

Både Forbrukerrådet og Norges Automobil-Forbund (NAF) følger med på hva saken innebærer for norske bileiere.

– Selger har rett til å gjøre forsøk på å få feilen reparert. Hvis det ikke skjer med én gang, har man rett på en lånebil, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis bilen etter utbedringen har vesentlig dårligere yteevne, kan kunden ifølge forbrukerkjøpsloven kreve prisavslag eller å få hevet kjøpet.

Les også: Tesla-gründer med råd til VW-sjefen etter «Dieselgate»

Manipulerte testene

Forbrukerrådet kan ikke kommentere hva en «ikke uvesentlig feil» kan være i denne sammenhengen. Heller ikke NAF kan svare på hva som skal til.

– Det er vanskelig å svare på. Det kan handle om akselerasjon og kraft og lignende, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man har jo kjøpt et produkt, og det produktet skal ikke få endrede egenskaper. Man skal få tilbake bilen med akkurat samme kjøreegenskaper, selv om det er gjort noe med utslippene, sier hun.

VW manipulerte testresultatene ved å installere en programvare i motoren. Den sørget for at motoren ble litt mindre effektiv når den ble testet slik at utslippene gikk ned. Det spilte ingen rolle at motoren var mindre kraftig, så lenge utslippene var lave.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Volkswagen-feil kan ha vært kjent siden 2011

Alle blir kontaktet

Bileiere trenger ikke selv å gjøre noe, men vil bli kontaktet utover høsten. Selve utbedringen vil ta en time eller to og vil ikke koste kunden noe, understreker importøren. Male beroliger bileiere med at de ikke venter at bilens kjøreegenskaper vil bli endret.

– Vi forutsetter at hvis du har kjøpt en bil med 140 hestekrefter, så vil du få tilbake en bil med 140 hestekrefter. I og med at disse reparasjonsløsningene skal godkjennes av tyske myndigheter, regner jeg med at de vil være en garantist for at så er tilfelle, sier Terje Male.

Les også: Delte meninger blant VW-kunder etter utslippsskandalen

Slipper ekstra bilavgift

Det som er klart, er at bileierne ikke vil få noen ekstraregning for bilavgiften. Bakgrunnen for at VW pyntet på utslippsresultatene, var at tallet legges til grunn ved avgiftsberegninger og miljøkrav. Toll- og avgiftsmyndighetene har gjort det klart at eventuelle nye krav vil bli sendt direkte til importøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kommer helt klart fram at bileierne ikke risikerer å betale noe ekstra. Det skulle bare mangle, sier kommunikasjonssjefen i NAF.

Hun mener bileiere har god grunn til å føle seg lurt av det som har skjedd.

– Man har kjøpt en bil som man trodde var et godt kjøp miljømessig. Så det som har skjedd, er en skandale, sier hun.

Tyske myndigheter har frist til neste onsdag, 7. oktober, med å finne en løsning. NAF er klare på at bileierne må holdes godt orientert og at de må være minst mulig skadelidende.

Les mer: Ny toppsjef vil gjenreise tilliten til VW

Volkswagen-skandalen:

* 18. september ble det kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA har fastslått at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

* 22. september opplyste Volkswagen at 11 millioner biler som er solgt verden over, har programvare som pynter på utslippsdata. To dager etter trakk Martin Winterkorn seg som konsernsjef. Han etterforskes nå for bedrageri.

* Av de 11 millioner dieselbiler er 5 millioner VW-biler, 2,1 millioner Audi-biler, 1,2 millioner Skoda-biler og 1,8 millioner varebiler.

* Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor.

* Økokrim skal avklare om noe straffbart har skjedd i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for importerte biler.

* Volkswagen opplyste onsdag at 147.139 biler i Norge er berørt av utslippsjukset: 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

(Kilde: NTB, Ritzau, Reuters)