Nytt bilmerke tøffer seg med ny modell

DS 4 har fått en oppdatering, og en ny modell som heter Crossback. Med økt bakkeklaring og offroadstyling går den inn i en klasse som vokser fort.
DS 4 har fått en oppdatering, og en ny modell som heter Crossback. Med økt bakkeklaring og offroadstyling går den inn i en klasse som vokser fort.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kaster seg på en stor trend.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler om å ta opp kampen mot særlig de tyske premiummerkene når franske DS nå står på egne bein.

DS ble lansert som en undermerke av Citroën, for fem år siden. Navnet kommer fra Citroëns legendariske DS-modell. Her var ambisjonen at navnet i seg seg skulle sørge for å gi nysatsingen en flying start.

Slik gikk det vel strengt tatt ikke, selv om Citroën rullet ut tre forskjellige utgaver – alle med utgangspunkt i eksisterende Citroën-modeller. DS 3 (basert på Citroën C3) var første ute, så har vi fått DS 4 og DS 5.

Økt bakkeklaring

Sistnevnte kommer straks til Norge i ny versjon (og uten noen Citroën-merker). Nå er det også klart for facelift på DS 4.

Den skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt som åpner dørene om to uker. Og DS nøyer seg ikke med en vanlig oppdatering av modellen. Nei, nå kommer den også i to ulike utgaver: Henholdsvis DS 4 og DS 4 Crossback.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte har fått økt bakkeklaring (30 mm) og en liten dose offroadstyling. Med det kaster DS seg på det som har blitt en stor trend innen bilverdenen, nemlig de kompakte crossoverne.

Slik ser det ut innvendig. Det er nok grunn til å vente seg langt større grep når DS etter hvert kommer med helt nye modeller.
Slik ser det ut innvendig. Det er nok grunn til å vente seg langt større grep når DS etter hvert kommer med helt nye modeller.

Vi var der da det skjedde: Her debuterer et nytt bilmerke

Flere nyheter

Internasjonalt utgjør crossovere ca. 30 prosent av markedet for kombicupéer og andelen øker kraftig. I stor grad handler nok dette om at bilkjøperne ønsker å skille seg litt ut fra mengden, med biler som ser litt tøffere ut.

Noen av dem har 4x4, men i mange markeder er ikke dette særlig etterspurt. Derfor "nøyer" de seg med tohjulstrekk, det gjelder også DS 4 Crossback.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

DS kan fortelle om følgende nyheter på DS 4: DS-emblem på grill og bakluke (Citroën-navnet er tatt bort). Front og lyssignatur i fom av ”DS-Wings”, som har fått sin inspirasjon fra konseptbilen Numéro 9. Nye Euro6-motorer, PureTech og BlueHDi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Automatgirkassen har også blitt ny. Dessuten er instrumentpanelet fornyet, med blant annet ny berøringsskjerm. Nye farger er også på plass, her er det blant annet mulighet for ulik farge på karosseri og tak.

Jo – dette er faktisk en bil!

Seks til åtte forhandlere

I Norge skal importøren satse på noen utvalgte forhandlere som skal selge DS.

– Av våre 45 forhandlere, selger 33 også DS nå i starten. Men dette tallet kommer til å bli langt lavere etter hvert. Vi regner med å ha seks til åtte DS-forhandlere når dette har satt seg skikkelig, fortalte Citroëns norske informasjonssjef Ranveig Sønju, da vi møtte henne på bilutstillingen i Genéve tidligere i år.

– Det er naturlig å tenke seg at DS-forhandlerne vil være basert i eller rundt de største norske byene. De kommer til å skille seg fra de andre Citroën-forhandlerne på flere måter, fortalte Sønju videre.

Les mer: En ekte klassiker fyller år

DS 4 begynner å trekke på årene, dermed var det på tide med en oppdatering av modellen.
DS 4 begynner å trekke på årene, dermed var det på tide med en oppdatering av modellen.

Denne DS-en er klar for nye eventyr