Denne skal sørge for rekordsalg
Og nå skal Mini bli mer premium.
Da Mini kom i en moderne versjon tilbake i 2001, ble det starten på en av bilbransjens største retrosuksesser.
Bak det hele sto BMW. De la ned store ressurser i utviklingen, og traff virkelig blink. 14 år senere har Mini blitt til en hel familie med biler og veksten har vært kraftig de senere årene.
Nå gjør Mini seg klare til å lansere en bil som virkelig kan komme til å bredde dem. Den blir også viktig for salget, som er ventet å sette rekord i år.
To bakdører
Vi snakker om nye Clubman, en kompakt stasjonsvogn som har gode forutsetninger for å hente helt nye kunder til merket.
Første generasjon Clubman er en temmelig sær bil, der løsningen med bare én sidedør bak (og den er trang!) nok har skremt bort mange potensielle kjøpere. Nå går Mini for en langt mer tradisjonell løsning. Med de beholder fortsatt de to, sidehengslete bakdørene, i stedet for en vanlig bakluke.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNye Clubman har også blitt vesentlig større enn forgjengeren. Den er 27 centimeter lengre og 9 centimeter bredere enn forgjengeren, og akselavstanden er 10 centimeter lengre. Bagasjerommet har et volum på 360 liter, som kan utvides til hele 1.250 liter ved å legge ned baksetene.
Stasjonsvogn – men duger den som familiebil?
192 hestekrefter
Clubman lanseres i tre ulike motorvarianter, alle med siste generasjon TwinPower Turbo-teknologi. Cooper D Clubman kommer for aller første gang med en firesylindret dieselmotor på 150 hk. I tillegg til nye Cooper Clubman med en 136 hk tresylindret bensinmotor, stiller nye Mini Cooper S Clubman med en firesylindret bensinmotor og hele 192 hk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNytt for Mini er muligheten til å velge en åtte-trinns Steptronic girkasse, tilgjengelig i Cooper S Clubman og Cooper D Clubman.
Dette er SUV-en som skiller seg ut
Artikkelen fortsetter under annonsenMye utstyr
En rekke nye funksjoner og utstyr presenteres også for aller første gang i Mini gjennom nye Clubman. Elektrisk parkeringsbrems, elektrisk setejustering og Mini Yours Interior Styles med bakgrunnsbelyste dørrammer er noen av nyhetene.
Comfort Access er et nytt valgalternativ, og lar føreren automatisk åpne dørene. Andre alternativer for Clubman inkluderer LED-lykter, de ulike kjøreinnstillingene Mini Driving Modes og Dynamic Damper Control.
Kommer i oktober
S å langt har Mini kjørt hardt på et ungt og entusiastisk image. Nå er målsetningen å skyve de større modellene mer i premium-retning. Det innebærer blant annet veldig mange valgmuligheter på utstyr, her har eierselskapet BMW vært flinke i mange år.
Startprisen er likevel ikke avskrekkende. Clubman Cooper lanseres til 269.900 kroner når den kommer til Norge i oktober.
Denne er også ny – og veldig morsom!