Denne skal sørge for rekordsalg

Mini kommer med en ganske tradisjonell stasjonsvogn, dette er andre generasjon Clubman.
Mini kommer med en ganske tradisjonell stasjonsvogn, dette er andre generasjon Clubman.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nå skal Mini bli mer premium.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Mini kom i en moderne versjon tilbake i 2001, ble det starten på en av bilbransjens største retrosuksesser.

Bak det hele sto BMW. De la ned store ressurser i utviklingen, og traff virkelig blink. 14 år senere har Mini blitt til en hel familie med biler og veksten har vært kraftig de senere årene.

Nå gjør Mini seg klare til å lansere en bil som virkelig kan komme til å bredde dem. Den blir også viktig for salget, som er ventet å sette rekord i år.

Nye Clubman kommer til Norge i oktober, og har potensiale for å øke Mini-salget betydelig.
Nye Clubman kommer til Norge i oktober, og har potensiale for å øke Mini-salget betydelig.

To bakdører

Vi snakker om nye Clubman, en kompakt stasjonsvogn som har gode forutsetninger for å hente helt nye kunder til merket.

Første generasjon Clubman er en temmelig sær bil, der løsningen med bare én sidedør bak (og den er trang!) nok har skremt bort mange potensielle kjøpere. Nå går Mini for en langt mer tradisjonell løsning. Med de beholder fortsatt de to, sidehengslete bakdørene, i stedet for en vanlig bakluke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Clubman har også blitt vesentlig større enn forgjengeren. Den er 27 centimeter lengre og 9 centimeter bredere enn forgjengeren, og akselavstanden er 10 centimeter lengre. Bagasjerommet har et volum på 360 liter, som kan utvides til hele 1.250 liter ved å legge ned baksetene.

Stasjonsvogn – men duger den som familiebil?

Typisk Mini-interiør, materialkvaliteten skal være løftet flere hakk.
Typisk Mini-interiør, materialkvaliteten skal være løftet flere hakk.


192 hestekrefter

Clubman lanseres i tre ulike motorvarianter, alle med siste generasjon TwinPower Turbo-teknologi. Cooper D Clubman kommer for aller første gang med en firesylindret dieselmotor på 150 hk. I tillegg til nye Cooper Clubman med en 136 hk tresylindret bensinmotor, stiller nye Mini Cooper S Clubman med en firesylindret bensinmotor og hele 192 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt for Mini er muligheten til å velge en åtte-trinns Steptronic girkasse, tilgjengelig i Cooper S Clubman og Cooper D Clubman.

360 liter bagasjerom viser at målet ikke har vært mest mulig plass helt bakerst.
360 liter bagasjerom viser at målet ikke har vært mest mulig plass helt bakerst.

Dette er SUV-en som skiller seg ut

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye utstyr

En rekke nye funksjoner og utstyr presenteres også for aller første gang i Mini gjennom nye Clubman. Elektrisk parkeringsbrems, elektrisk setejustering og Mini Yours Interior Styles med bakgrunnsbelyste dørrammer er noen av nyhetene.

Comfort Access er et nytt valgalternativ, og lar føreren automatisk åpne dørene. Andre alternativer for Clubman inkluderer LED-lykter, de ulike kjøreinnstillingene Mini Driving Modes og Dynamic Damper Control.

Kommer i oktober

S å langt har Mini kjørt hardt på et ungt og entusiastisk image. Nå er målsetningen å skyve de større modellene mer i premium-retning. Det innebærer blant annet veldig mange valgmuligheter på utstyr, her har eierselskapet BMW vært flinke i mange år.

Startprisen er likevel ikke avskrekkende. Clubman Cooper lanseres til 269.900 kroner når den kommer til Norge i oktober.

Denne er også ny – og veldig morsom!

Hekken er fortsatt særegen. De to bakdørene er en viktig retro-detalj.
Hekken er fortsatt særegen. De to bakdørene er en viktig retro-detalj.

Brukt Mini? Det trenger ikke koste mye