Slik skal de ta bilverkstedene som jukser

Torbjørn Seljevoll i Statens vegvesen, bildet er tatt under et tilsyn i Lillehammer. Foto: Statens vegvesen
Torbjørn Seljevoll i Statens vegvesen, bildet er tatt under et tilsyn i Lillehammer. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan sitte med nettbrett utenfor og vente.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

At bilverksteder jukser med EU-kontrollene, er dessverre ikke et ukjent fenomen. Flere ganger har det blitt avdekket svindel med dette. Enten kontrollen er blitt utført på en svært overfladisk måte, eller at bilen ikke engang har blitt kontrollert, og at verkstedet rett og slett har fabrikert hele testen.

Det betyr i praksis at trafikkfarlige biler kan ferdes ute på veiene. Det gjør også at bilkjøpere kan bli lurt opp i stry, ved at de stoler på en test som ikke er reell.

Unntakene i bransjen

– Dette er dessverre noe som har vært med like lenge som vi har hatt periodiske kjøretøykontroller, eller som det heter på folkemunne: EU-kontroll. Jeg har hørt mange historier om verksteder som fikser kontrollen for noen hundrelapper, det holder ofte bare med en telefon. Men samtidig vil jeg understreke at dette helt klart er unntakene i bransjen. De aller, aller fleste driver seriøst, men noen få ødelegger for mange, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har mange år bak seg i bilbransjen, som blant annet både bilmekaniker og verksmester. Og han gleder seg over at Statens vegvesen nå får et nytt og viktig hjelpemiddel for å ta svindlerne.

Les også: Flere hundre kan kjøre rundt med falsk EU-godkjenning

Lover og regler

Det nye registeret over EU-kontroller (PKK-registeret) vil nemlig gjøre det lettere for Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen å luke ut useriøse verksteder.

Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, Region øst skal kontrollere at alle de rundt 2.300 bilverkstedene og bilforhandlerne i Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland gjør jobben sin i henhold til lover og regler. Trafikksikkerhet er hovedprioritet, men seksjonen jobber også for å bedre konkurransevilkårene i bransjen ved å luke ut de som driver useriøst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: På tide at noen blir tatt for EU-juks

Artikkelen fortsetter under annonsen
Statens vegvesen får stadig bedre kontroll-hjelpemidler. Et nytt PKK-register skal gjøre det enklere å avdekke når bilverksteder jukser med EU-kontrollen. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Statens vegvesen får stadig bedre kontroll-hjelpemidler. Et nytt PKK-register skal gjøre det enklere å avdekke når bilverksteder jukser med EU-kontrollen. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Ga bransjen litt tid

Det nye PKK-registeret ble innført 8. juni, men de første stikkprøvekontrollene med utgangspunkt i den nye versjonen ble ikke gjennomført før i forrige uke.

– Endringene i registeret har ført til en del nye rutiner for verkstedene, derfor ga vi bransjen litt tid til å omstille seg før vi begynte med stikkprøvekontroller, forklarer Torbjørn Seljevoll som er fagleder for kjøretøygruppa i Tilsynsseksjonen, Region øst.

Han forklarer at det nye PKK-registeret vil gjøre det lettere å gjennomføre målrettet tilsyn mot verksted.

Les også: Bilmekaniker laget 37 falske godkjenninger

Dårlig nytt

– Stikkprøvekontrollene våre vil bli mye mer effektive som følge av dette. Vi kommer til å bruke de mulighetene som ligger her til å oppsøke de verkstedene vi har mistanker til. Når vi kan følge alle påbegynte og registrerte kontroller via nettet, kan vi for eksempel sitte med et nettbrett i en bil like i nærhetene av et verksted vi tror tar litt lett på sin oppgave som kontrollorgan. Når vi huker av i registeret for at vi skal se på en av bilene de har kontrollert, får de et varsel om at de må holde igjen bilen i minst 30 minutter, slik at vi får gjennomført en stikkprøve, sier Seljevoll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det nye PKK-registeret er dårlig nytt for juksere og svindlere, mener Seljevoll.

– Vi har tidligere sett eksempler på verksted som har «ringt inn» EU-kontrollene. Tallene kunne vise at de «kontrollerte» mange flere biler enn det de hadde tid til, men det var vanskelig å bevise. Nå har vi et mye bedre verktøy til å følge med på slikt juks.

Les også: Slik vet du når bilen skal på EU-kontroll

Får inn tips

Han legger til at stikkprøvekontrollene er et supplement til de vanlige tilsynene ute på verksteder.

– Dette kommer på ingen måte til å erstatte de planlagte tilsynene vi driver med. De er viktig for å opprettholde god dialog med bransjen og for å rette opp eventuelle uvaner som mekanikere eller verksted har lagt seg til. Stikkprøvene vil vi for eksempel bruke når vi får inn tips fra utekontrollører om biler som er i dårlig teknisk stand selv om de er EU-godkjent, sier Seljevoll.

Les også: Alf sparte 15.000 kroner på EU-kontrollen