Forbrukerrådet får flest klager om bilsalg

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet får i snitt 200 klager i uken om bilsalg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilsalg, husleie, håndverkertjenester og kjøp av bruktboliger topper listen over hva nordmenn tok kontakt med Forbrukerrådet om hittil i år, viser rådets halvårsstatistikk.

– Bilsaker er fremdeles den vanligste saken vi megler i, særlig kjøp og salg av bruktbiler. 4.915 har tatt klaget på bilsalg så langt i år, og vi jobber mye med å få dette ned fra klagetoppen, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Hun sier en gjenganger er at kjøper får oppgitt feil kilometertilstand.

– Vi er i dialog med Statens vegvesen om å få en løsning, slik at kjøper kan få tilgang til informasjon om kilometerstand, sier Flesland.

Elkjøp topper listen over firmaene som mottar mest klager, etterfulgt av Telenor, Expert, Norwegian, Lefdal, Canal Digital, NetCom, Skeidar/Living, Møller bil og NextGenTel.

– Store firmaer som dominerer markedet, vil komme høyt opp på lista uten at det sier noe om service og seriøsitet, men kommer små og ukjente firma på listen, er det større grunn til uro, påpeker Flesland.