Krasjtesten endte med stryk

Nye Fiat Panda Cross imponerer ikke i krasjtesten hos Euro NCAP. Det endte med bare tre av fem mulige stjerner.
Nye Fiat Panda Cross imponerer ikke i krasjtesten hos Euro NCAP. Det endte med bare tre av fem mulige stjerner. Foto: Euro NCAP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre nye bilmodeller testet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har blitt nærmest fasiten på kollisjonstester i vår del av verden.

Nå har de kjørt tre nye bilmodeller gjennom sitt omfattende testprogram. Og der de aller fleste nye biler nå oppnår toppscore og fem stjerner, er det denne gangen to biler som skuffer og får lavere score.

Stjernesmell

Verst går det med Fiat Panda Cross. Dette er offroad-utgaven av småbilen Fiat Panda. Det handler om småbil med en god dose offroastyling og firehjulstrekk. Konstruksjonen er ikke ny, og det blir solid avslørt i testen.

Panda Cross ender nemlig på bare tre stjerner. Det blir sett på som stryk i denne testen, og neppe noe Fiat selv kan være særlig fornøyde med.

Billig bil skuffer stort i krasjtest

Fiaten er ikke noe vakkert syn etter smellen. Foto: Euro NCAP.
Fiaten er ikke noe vakkert syn etter smellen. Foto: Euro NCAP.

Best på voksne

Den lille Fiaten scorer dårligst i kategorien for sikkerhetsutstyr, her blir det bare 46 prosent. Bilen mangler mye av det moderne sikkerhetsutstyret som har kommet de siste årene. Dermed blir resultatet så svakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På beskyttelse av fotgjengere går det heller ikke bra. Her handler det om bilens evne til å skåne en fotgjenger ved påkjørsel. Panda Cross ender på bare 50 prosent.

Da går det tross alt noe bedre i kategorien for beskyttelse av voksne. Her ender bilen på 70 prosent. Men her får den blant annet kritikk for beskyttelse av hodet, ved en kollisjon.


Les mer om Panda Cross - Norges billigste med 4x4 tøffer seg

To andre biler

Best gjør Fiaten det på beskyttelse av barn. Her ender den på 77 prosent, et tall som likevel er en god del lavere enn gjennomsnittet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sum gir det altså bare tre av fem stjerner.

I samme testomgang har Euro NCAP også testet småbilen Hyundai i20 og store Skoda Superb.

Fem stjerner – som forventet

Heller ikke Hyundaien imponerer, den ender på fire stjerner. Den scorer slik i de ulike kategoriene: Beskyttelse av voksne: 85 prosent. Beskyttelse av barn: 73 prosent. Beskyttelse av fotgjengere: 79 prosent og sikkerhetsutstyr: 64 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Best går det altså for Skoda Superb. Den hanker inn de forventede fem stjernene og scorer jevnt over høyt i alle kategorier: Beskyttelse av voksne: 88 prosent. Beskyttelse av barn: 86 prosent. Beskyttelse av fotgjengere: 71 prosent og sikkerhetsutstyr: 76 prosent.

Dette er en plassorgie – og sjekk prisen!

Skoda Superb er eneste bil som oppnår toppscore og fem stjerner i denne testomgangen. Foto: Euro NCAP.

Full krise: Den fikk null stjerner i krasjtest

Skoda Superb er eneste bil som oppnår toppscore og fem stjerner i denne testomgangen. Foto: Euro NCAP
Skoda Superb er eneste bil som oppnår toppscore og fem stjerner i denne testomgangen. Foto: Euro NCAP