Stikkprøve avslører: 28 prosent kjører fortsatt på vinterdekk

Svært mange norske bilister har ennå ikke fått av vinterdekkene, det mener ekspertene er  bekymringsfullt. Illustrasjonsfoto
Svært mange norske bilister har ennå ikke fått av vinterdekkene, det mener ekspertene er bekymringsfullt. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er faktisk ikke ulovlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøre med piggdekk på bilen har vært forbudt siden 1. mai, over hele landet.

Men å kjøre med piggfrie vinterdekk er fullt tillatt, selv om svært mange advarer mot å gjøre det.

En stikkprøve gjennomført i Oslo og Trondheim av dekk- og bilverkstedkjeden Vianor, viser at 28 prosent av bilene fremdeles kjører rundt på piggfrie vinterdekk. Én bil hadde piggdekk.

20 prosent av dødsulykkene

300 biler på to parkeringsplasser ble sjekket, og av disse hadde 83 biler fremdeles vinterdekk.

– Piggfrie vinterdekk er tilpasset vinter og kaldt føre. På sommerføre er de rett og slett farlige å kjøre på, sier produktsjef Katrine Køste i Vianor, i en pressemelding.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF viser til en svensk rapport fra Statens väg- och transportforsikringsinstitutt (VTI) som dokumenterer at mange ulykker skjer som en følge av feil dekk på bilen. Rapporten viser at i nesten 20 prosent av dødsulykkene, registrert over et år, var bilene utstyrt med piggfrie vinterdekk på sommerføre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette må du sjekke før du skifter dekk

Elendig våtgrep

Engebretsen mener tallene fra stikkprøvene Vianor har gjort er urovekkende.

– Når så mange ennå ikke har byttet til sommerdekk, spørs det om de kommer til å bytte i det hele tatt, sier Engebretsen.

Ifølge Engebretsen kan det være mange ikke er klar over hvilken fare de utsetter seg selv og andre for når de beholder vinterdekkene på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og er vanskelig å styre. Dessuten forlenges bremsestrekningen med 15 prosent på tørr asfalt. Dette er viktig informasjon til bilførere, sier Engebretsen, i en pressemelding.

Les også: Børge skiftet dekk, så skjønte han at noe var galt

Verst når det er varmt

Det er særlig farlig når temperaturene blir høye eller det regner.

– Varme er vinterdekkenes verste fiende. Forskjellen mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, desto verre blir det.Ifølge Engebretsen er det mange som tenker det er greit å slite ut vinterdekkene og at de da automatisk fungerer som sommerdekk.– Det stemmer ikke. Det er viktig å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk for å unngå farlige situasjoner, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Begge er vinterdekk, bare det ene er forbudt

DERFOR ER VINTERDEKK DÅRLIGE PÅ SOMMEREN

• Gummiblandingen er mykere for å fungere i kaldt vær og minusgrader. På sommerføre vil piggfrie vinterdekk forårsake dårligere stryringsrespons og hurtigere skrens på bilen.

• Dekkmønsteret er tilpasset vinterføre med is og snø, ikke for å lede vann unna i kraftig regnvær. Dermed øker faren for å få vannplaning.

• Økt bremselengde.

• Økt slitasje av dekkmønster som gir dårlig dekkøkonomi.

Les også: Dette er årets beste sommerdekk