Økonom foreslår køstraff for elbiler

Morgenrushet inn mot Oslo på E 18 fra Drammen i Sandvika. Kollektivfeltet er til tider preget av en kø av elbiler. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Morgenrushet inn mot Oslo på E 18 fra Drammen i Sandvika. Kollektivfeltet er til tider preget av en kø av elbiler. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjeføkonom Steinar Juel mener elbileiere bør betale 240 kroner daglig i erstatning til busspassasjerer som kommer for sent på jobb.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Juel, som er sjeføkonom i Nordea, sier han er lei av elbilene som skaper køer i kollektivfeltet, særlig på E18 inn til Oslo. Han har regnet på hva køene koster i form av tapt timelønn for busspassasjerer som kommer for sent på jobb, skriver Dagens Næringsliv.

Juels svar er at elbilistene bør betale 240 kroner hver dag i erstatning til busspassasjerene snarere enn å slippe bompenger.

– Det er helt feil å la de som tar bussen lide. Man får inntrykk av at det er viktigere at elbilene kommer frem i rushtiden enn busspassasjerene, sier han til DN.

Juel forklarer regnestykket slik:

Kollektivselskapet Ruter mener bussene på strekningen Slependen-Lysaker forsinkes med ti minutter på grunn av køen av elbiler. Ifølge Vegvesenets tellinger i mai passerer det rundt 1.400 elbiler hver dag i morgenrushet i kollektivfeltet på en del av denne strekningen, og rundt 120 busser. Det blir rundt 5.000 busspassasjerer i som alle blir ti minutter forsinket på jobb.

Med en gjennomsnittlig timelønn i Oslo på rundt 400 kroner koster forsinkelsene 335.000 kroner om dagen. Deler man beløpet på antall elbiler, blir det 240 kroner per elbil per dag.