Så vanskelig kan det være å velge drømmebil

Hvilken av disse ville du helst hatt?
Hvilken av disse ville du helst hatt?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre ulike biler – men med det til felles at de alle sammen er drømmebiler for mange. Hvilken ville du valgt?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Lurer på å kjøpe meg en skikkelig bil, men er usikker på hva som holder seg best i pris over tid. Har vurdert tre modeller: Porsche 911, Aston Martin V8 Vantage og Audi R8. Regner med å bruke 800.000-900.000 kroner. Kan dere antyde hva som er mest fornuftig (selv om det ikke er fornuftig).

På forhånd takk.

Sjur

Les også: Så mye koster drømmebilen deg i året

Heisann Sjur!

Det er en av de mer hyggelige problemstillingene vi har fått tilsendt på en stund. Snakk om drømmesituasjon!

Dette er jo tre lekre, drømmebiler alle sammen. Hvem som helst av dem skulle gjerne fått plass i min garasje, det er i alle fall helt sikkert!

Men jeg har noen innspill i sakens anledning, likevel. For jeg har en favoritt, som jeg også tror er den som vil være den "beste" investeringen av de tre ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aston Martin Vantage

La oss ta dem litt bil for bil: Aston Martin Vantage. For en bil! Mer eksklusivt og lekkert blir det vel knapt? Vantage kombinerer et vakkert ytre, med et særegent, luksuriøst indre. Og leverer sportsbilytelser på toppen.

Det er ikke mange som griner på nesa over dette synet. Aston Martin lager lekre biler.

Det er ikke mange som griner på nesa over dette synet. Aston Martin lager lekre biler.

Til denne prisen snakker vi trolig en 2006-modell, med 385 hk. 0-100 km/t tar ca 5 sekunder.

Dette er biler som kjøpes av entusiaster, som har sansen for stil, ikke er redd for å skru litt på fritiden/har penger nok til å takle de tekniske problemene som oppstår. Prisen vil trolig holde seg noenlunde stabil de neste par årene, fordi denne har fått unna det verste verditapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men navigasjonen og utstyrssiden står tilbake for de tyske konkurrentene.

Rent praktisk er dette en toseter med et helt greit bagasjerom. Men bakhjulsdrift passer ikke kjempegodt til norsk vinter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi R8

Audi R8 er det nærmeste du kommer superbil med fire ringer på panseret.

Audi R8 er det nærmeste du kommer superbil med fire ringer på panseret.

Audi R8: Mest superbil-aktig av de tre. Den kommer også med firehjulsdrift. Det er en fordel for de som også skal bruke den andre dager enn bare solrike søndager i fellesferien.

Dette er også en toseter, og den har begrenset med bagasjeplass. V8-motor her også – og med 420 hk fikser den 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder.

Imildertid er det, i denne sammenheng "bare" en Audi. Selv om det slett ikke er dårlig, blir det noe mindre eksklusivt og eksotisk enn de to andre. Det bidrar også til at prisen kan tape seg mer over tid.

Til denne prisen snakker vi 2007-2008-modell, med mellom 50.000 og 100.000 kilometer.

R8 har trioens beste navigasjons- og infotainementsystem.

Les også: Nei – du trenger ikke kjøpe luksusbil for å få dette

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige genersjon av Porsche 911 (998) er en skikkelig perle av en bil. Her i Targa-utgave. Med 4S-modellen får du litt mer punch i frasparket og trekk på alle fire hjulene.

Forrige genersjon av Porsche 911 (998) er en skikkelig perle av en bil. Her i Targa-utgave. Med 4S-modellen får du litt mer punch i frasparket og trekk på alle fire hjulene.

Porsche 911

Vårt valg ville vært sistemann i gruppen: Porsche 911. Innenfor budsjettet du skisserer, klarer du såvidt å sikre deg en 2009/2010-modell (997-karosseriet) 911 4S med under 60.000 kilometer på telleren – og her har du altså firehjulsdrift og 385 hk. Det gir solide ytelser – og 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er nok den fremste kjørebilen av de tre. Den er også rimelig praktisk, takket være muligheten for å transportere fire personer – og et greit bagasjerom, foran.

Dette er også en 911-modell som ble veldig godt mottatt. Det vil si at den har potensial til å bli en klassiker. Men kanskje viktigst av alt, så er dette svært solide biler. Her skal du i større grad enn de to andre, slippe å bekymre deg for at ting ryker. Men hvis det først skulle gå galt, DA blir det dyrt. Både deler og arbeid ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbehold

Det sier seg jo som du indikerer selv, at ingen av disse bilene er noen sikker investering. Slik er det jo ofte med flotte og dyre biler. Men her er i alle fall en stor del av det første verditapet tatt.

Skal en forsøke å se rasjonelt på et bruktbilkjøp i denne prisklassen, tenker vi i alle fall at argumentene over bør være med i vurderingen.

Porsche 911 i 997-karosseriet er en rimelig sikker vinner. Og vil nok holde seg noenlunde stabil. 911-en eldre enn 1997 stiger i pris, for å si det sånn!

Dessuten er dette den nyeste av bilene du får til denne prisen.

Si din mening: Hvilken ville DU valgt?

Les også: Her er drømmebil for deg som sliter med å bli voksen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Slik svindles det med bilforsikringen